bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سه کارشناس صنعت خودرو، در تحلیل خود پیرامون عکس‌العمل فعالان این حوزه نسبت به خبر رسیدن خودرو‌های وارداتی، واکنش آن‌ها را معمولی و در عین بی‌تفاوت توصیف کردند.

بی اعتنایی به پیش قراولان وارداتی / بازار خودرو نسبت به واردات بی تفاوت است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز قبل، «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت در توییتی، از رسیدن برخی خودرو‌های وارداتی به پشت مرز‌های کشور خبر داد. به فاصله دو روز از زمان انتشار این خبر، «رضا فاطمی امین» وزیر صمت نیز در گفتگویی با همین مضامین، از انجام قریب الوقوع نخستین مرحله واردات خودرو خبر داد.

 

بی اعتنایی به پیشتاز‌های وارداتی / بازار خودرو نسبت به مرحله اول واردات بی تفاوت است


در حال حاضر واردات خودرو از جمله موضوعات داغ اقتصادیست که از ابتدای سال جاری تا کنون به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها و محافل اقتصادی کشور تبدیل شده است. اکنون نزدیک به چند ماه از موافقت دولت با واردات خودرو و همچنین، تصویب، ابلاغ و اصلاح آیین نامه آن می‌گذرد، اما بر خلاف فضای رسانه‌ای کشور، این موضوع دیگر در بازار خودرو آن تازگی لازم را برای فعالان این حوزه به همراه ندارد.


بی حسی در بازار خودرو


«امیر حسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون واکنش بازار به حضور خودرو‌های وارداتی در پشت مرز‌های کشور اظهار کرد: در حال حاضر بازار نسبت به این اخبار کاملا بی تفاوت بوده و به دلیل روند رو به رشد نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت اتومبیل هم افزایش یافته است.


این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: از سال ۹۶ تاکنون خودرو‌های زیادی در گمرکات کشور بلاتکلیف مانده است که روند ترخیص آن‌ها متوقف و یا همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند، لذا تا زمانی که اتومبیلی به صورت رسمی وارد کشور نشود، بازار نیز هیچ واکنشی جدی از خود نشان نخواهد داد.


وی با بیان اینکه بانک مرکزی همچنان در قابل واردات خودرو سکوت کرده، گفت: در حال حاضر این نهاد تصمیم دارد به دلیل کمبود منابع ارزی، درباره واردات خودرو اظهار نظری نکند، کما این که در روز‌های ابتدایی موافقت دولت و مجلس با این سیاست هم،مسئولان آن اعلام کردند که در صورت عدم تامین ارز مورد نیاز، با واردات خودرو مخالفت خواهد شد.


کاکایی در پایان با اشاره به عدم شفافیت موضع بانک مرکزی در قابل واردات خودرو، تصریح کرد: اکنون با توجه به این نکته، نمی‌توان واردات خودرو را امری قطعی دانست چرا که برخلاف آرزو و تصیمات احساسی نمایندگان مجلس و برخی نهاد‌های دولتی، مقامات بانک مرکزی برای مدیریت منابع ارزی اقدامات عاقلانه را در پیش گرفته‌اند.


پای نوسان ارزی روی پدال گرانی


«فربد زاوه» دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این مسئله اظهار کرد: رسیدن خودرو‌های خارجی به پشت مرز‌ها و یا حتی انجام نخستین مرحله واردات، تاثیری بر روند بازار خودرو ندارد چرا که این حوزه بیشتر از این موضوع، متاثر از سیاست‌های پولی، نرخ تورم و نوسانات بازار ارز است.


وی افزود: در حال حاضر انتشار این اخبار صرفا باعث تعدیل قیمت برخی خودرو‌های خارجی می‌شود؛ البته منظور از تعدیل، کاهش قیمت نیست بلکه این امر باعث کاهش سرعت افزایش نرخ آن‌ها در بازار می‌شود. اکنون به دلیل نوسانات ارزی، یک خودروی خارجی ۱۰ هزار دلاری که ۳۰۰ میلیون تومان بوده، اکنون قیمتی بالغ بر به ۴۰۰ میلیون تومان دارد.


ارکان واردات خودرو همچنان در ابهام


«بابک صدرایی» دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز در درباره این موضوع اظهار کرد: در حال حاضر بازار خودرو نسبت به این موضوع واکنش خاصی را از خود نشان نداده، چرا که مولفه‌های مهمی مثل تعرفه واردات، تعداد، قیمت و برند‌های خودرو‌های خارجی همچنان غیر شفاف است.


وی تاکید کرد: تا زمانی که مولفه‌های مذکور به طور قطعی در بازار اعمال نشود، بازار خودرو واکنش ملموسی را نشان نخواهد داد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: