bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
بازارنیوز بررسی کرده است؛
دولت از ابتدای سال بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر عرضه و تولید سیگار درآمد کسب کرده؛ این درحالی است که با عدم مبارزه با واردات قاچاق، درآمد‌های چندهزار میلیاردی دیگری را از دست می‌دهد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ سیگار به عنوان یکی از 3 کالای مهم قاچاق در کشور ما شناخته می شود. طبق آخرین آماری که وزارت صمت در سال 1401 منتشر کرد؛ واردات قاچاق سیگار در این سال 68 درصد رشد داشته است. این در حالی است که تولید سیگار هم حدود 60 درصد رشد داشته اما کاهش مرغوبیت سیگار داخلی و افزایش قیمت آن، به طوری که با قیمت سیگار قاچاق تفاوت چندانی نداشته، موجب شده که سیگاری‌ها به برندهای قاچاق روی آورند.

در بررسی های کمیسیون تلفیق مجلس در زمان بودجه سال 1401، افزایش مالیات از دخانیات در بودجه این سال گنجانده شد اما با توجه به هشدارها مربوط به افزایش مصرف سیگار قاچاق، از ردیف های بودجه‌ای کنار گذاشته شد؛ اما اکنون دولت با اعمال این مالیات ها از ابتدای سال 1402، درآمد بیش از هزار و 700 میلیاردی برای خود حاصل کرده است.

خبرگزاری ایسنا در خبری اعلام کرد؛ از ابتدای سال جاری به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰ تومان، تولید داخل با نشان (برند) بین المللی ۱۰۰ تومان و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی ۲۰ هزار تومان ‌به‌عنوان مالیات اضافه و از هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۸۰۰ تومان و هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان وارداتی ۳۵ هزار تومان ‌به‌ عنوان حقوق ورودی دریافت می‌شود.

بر این اساس، درآمد دولت از محل مالیات بر فروش سیگار از ابتدای سال جاری تا انتهای خردادماه، ۱۱۲۱ میلیارد تومان بوده است؛ منظور از مالیات بر فروش سیگار همان مالیات توزیع سیگار است.

همچنین دولت از محل مالیات بر سیگار در بازه زمانی مذکور حدود ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است؛ منظور از مالیات بر سیگار، مالیات تولید سیگار است.

موضوع مالیات بر سیگار همواره مناقشاتی بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان سیگار به همراه داشته است؛ تولیدکنندگان معتقدند افزایش مالیات سیگار منجر به افزایش قاچاق می‌شود، اما جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بارها اعلام کرده که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد و معتقد است افزایش مالیات منجر به کاهش مصرف دخانیات می‌شود.

در حال حاضر با توجه به عدم برخوردهای مناسب با موضوع قاچاق سیگار، موجب شده که درآمدهای زیادی از کف دولت برود؛ از طرفی، واردات قاچاق سیگار، به منابع ارزی کشور آسیب جدی می‌زند.

بررسی های میدانی خبرنگار بازارنیوز نشان می دهد که قیمت سیگارهای وارداتی به دلیل افزایش نرخ ارز و همچنین فرصت‌طلبی قاچاق‌چیان از استقبال افراد سیگاری، رشد زیادی داشته اما با توجه به این فرهنگ غلط که سیگارهای خارجی بالاتری دارند، همچنان در بین مردم محبوب است.

به عنوان مثال هر بسته سیگار مارلبرو که معروفترین برند داخل بازار ایران است، از حدود 70 تا 170 هزار تومان در جاهای مختلف و بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف قیمت دارد. همین اختلفا قیمت‌ها یکی از معایب رهایی قاچاق سیگار است؛ بدین صورت که هر کس، هر قیمتی که بخواهد، کالای خود را عرضه می‌کند و هیچ نظارتی بر آن ها نیست.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: