bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس، ضمن انتقاد از فرار مالیاتی فعالان اقتصادی مشاغل خاص، راه مقابله با تخلف مالیاتی آن‌ها را منوط تاکید دولت به الزام ثبت داده‌های اقتصادی همه اصناف در سامانه مودیان و سایر بستر‌های این چنینی عنوان کرد.

مقابله با فرار مالیاتی منوط به ثبت و رصد اطلاعات اقتصادی اصناف در سامانه مودیان

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «هادی حق شناس» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون راهکار‌های لازم برای عادلانه سازی نظام مالیاتی کشور و به دنبال آن ممانعت از فرار مالیاتی مودیان اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی کشور با تکیه بر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین با شفافیت‌سازی داده‌های اقتصادی مودیان می‌تواند این امر را محقق سازد.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در ایران نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی زیر ۱۰ درصد است، اما نسبت این شاخص در اغلب کشور‌های به ویژه همسایگان ایران حدوداً دو تا سه برابر است، ساختار مالیاتی کشور به نحویست که کارکنان و کارگران دولت، شرکت‌ها و یا بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی، همزمان با دریافت حقوق ماهانه خود، مالیات متناسب با درآمدشان را پرداخت می‌کنند، اما در مقابل این افراد، هستند عده‌ای که درآمد‌های بسیار زیادی دارند، اما با این حال ریالی هم مالیات پرداخت نمی‌کنند.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخشی از فعالیت‌های اقتصادی اصناف که عمدتاً متمرکز بر تعدادی از مشاغل خاص است، در نظام اقتصادی ایران ثبت رسمی نمی‌شود، در نتیجه فرار مالیاتی اتفاق می‌افتد؛ لذا، به هر اندازه که دولت بتواند فعالیت اقتصادی فعالان این اصناف را ثبت و رصد کند، به همان اندازه موفق به جلوگیری از فرار مالیاتی آن‌ها خواهد شد.


حق شناس افزود: کارمندان و کارگران در ابتدای هر ماه مالیات خود را پرداخت می‌کنند، ولی مشاغل خاص مثل پزشکان، آهن‌فروشان، طلافروشان، وکلا، صاحبان آرایشگاه‌های زنانه، بنگاه‌های املاکی به عنوان مشاغل خاص کشور از فرار مالیاتی بالایی برخوردار هستند.


این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مشاغل خاص باید شناسنامه‌دار شوند و فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها به طور رسمی ثبت شود. اگر فعالیت اقتصادی این مشاغل شفاف شود، دولت می‌توان از طریق سامانه مودیان، مالیات واقعی و در عین حال عادلانه‌ای را از فعالان این اصناف دریافت کند.


وی ادامه داد: یکی از علل فرار مالیاتی فعالان این صنوف به این مسئله باز می‌گردد که در بسیاری از مواقع آنها کسب و کار و یا معاملات روزمره خود را ثبت نمی‌کنند. مادامی که فعالیت شغلی آنها رسمیت پیدا نکند، طبیعتاً دولت نمی‌تواند از فعالان این مشاغل مالیات دریافت کند، به همین منظور دولت باید آن‌ها را ملزم به ثبت تمامی ابعاد فعالیت‌های اقتصادی خود کنند.


حق شناس تاکید کرد: راهکار اخذ واقعی مالیات، تحقق دولت الکترونیک است، زیرا با مهیا شدن این امر، هر گونه نقل و انتقال پولی یا فعالیت‌های اقتصادی به صورت رسمی ثبت و شفاف خواهد شد. تا زمانی که فعالیت اقتصادی ثبت نشود، نمی‌توان از فعالان مشاغل خاص مالیات اخذ کرد و همچنان آن‌ها به فرار مالیاتی خود ادامه خواهند داد.


این کارشناس اقتصادی همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر شما با اصلاح نظام مالیاتی و با رویکرد مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از طریق سامانه مودیان مالیاتی می‌توان شاهد اخذ مالیات واقعی از مشاغل خاص بود، گفت: هرساله ابزار، تکنولوژی و اطلاعات جدیدی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد و این اطلاعات و تکنولوژی کمک می‌کند که فرار مالیاتی کمتر شود. انتظار می‌رود که که امسال میزان وصول مالیات از مشاغلی که فرار مالیاتی دارند، بیشتر شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: