bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس مسکن ضمن انتقاد از امتناع بانک‌ها در پرداخت وام ساخت مسکن، سوددهی بالای تسهیلات بخش بازرگانی و خدمات را به عنوان مهمترین عامل در عدم تمایل آن‌ها در اعطای تسهیلات بانکی در بخش مسکن عنوان کرد.

امتناع بانک‌ها از پرداخت وام ساخت مسکن/ چرا بانک‌ها میلی برای ارائه تسهیلات ساخت مسکن ندارند؟

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «فرشید ایلاتی» کارشناس مسکن پیرامون افزایش عرضه مسکن و همچنین تامین مالی ساخت آن توسط بانک‌ها، اظهار کرد: ما باید در مدت زمان کوتاهی با افزایش عرضه مسکن مشکلات این حوزه را سامان دهیم. همزمان با این امر، سیاست‌گذاران باید موضوعات مالیاتی و همچنین کنترل بازار مسکن را  هم پیش ببرند. در این میان از کنترل تقاضای سوداگرانه موجود در بازار مسکن هم نباید غافل شد.


این کارشناس مسکن افزود: به طور کلی ما باید بحث عرضه مسکن را از طرق مختلفی همچون انبوه سازی‌های دولتی و خصوصی داشته باشیم. علاوه بر این مسئله، سیاست‌گذاران بخش مسکن باید این اجازه را بدهند تا محدوده شهر‌ها گسترش پیدا کند و زمین‌های جدیدی برای ساخت مسکن عرضه شود.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، سود عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن برای بانک‌ها بیشتر از پرداخت منابع مالی خود برای این حوزه است.بانک‌ها از طریق پرداخت تسهیلات بازرگانی، خدماتی و مضاربه سود‌های بیشتری می‌برند و به همین خاطر، تمایلی به اعطای تسهیلات ساخت مسکن ندارند. مثلاً با اعطای دو مورد تسهیلات شش ماهه مضاربه با سود ۲۳ درصد، ۴۶ درصد سود دریافت می‌کنند.


ایلاتی توضیح داد: در حال حاضر سودی که بانک‌ها از محل اعطای دو وام مضاربه می‌گیرند، بیش از دو برابر جریمه‌ای است که برای ندادن تسهیلات بلندمدت ساخت مسکن می‌پردازند. حتی اگر به میزان ۲۰ درصد برای عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن جریمه شوند، باز هم عدم مشارکت آن‌ها در پرداخت وام مسکن برای آن بهتر و به صرفه است.


این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: در شرایط فعلی، بانک‌ها حاضرند جریمه عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن را بپردازند، اما این وام را به متقاضیان ارائه ندهند. باید جریمه‌ها بیشتر از سودی باشد که بانک‌ها از اعطای وام به بخش بازرگانی، خدماتی و موارد این چنینی به دست می‌آورند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: صرفه اقتصادی عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن برای شبکه بانکی بسیار بالاست؛ لذا،حاکمیت برای اعطای تسهیلات ساخت مسکن باید به سمت جریمه مالیاتی برود تا مانع از عدم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک‌ها شود.  


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: