bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی را به عنوان سپری برای آن‌ها در مقابله با فساد و مافیا توصیف کرد.

شفافیت، سپر شرکت‌های دولتی در مقابل فساد و مافیا

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسن لطفی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون، شفاف سازی هزینه‌های شرکت‌های دولتی که اخیراً توسط دولت مصوب شده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی که بیش از ۸۰ درصد از اقتصاد کشور در اختیار بخش دولتی است، شفاف سازی هزینه‌های این شرکت‌ها و همچنین انتظام بخشی آن‌ها گامی مهم برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور به حساب می‌آید.


این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در آیین نامه جدید انتظام بخشی شرکت‌های دولتی، شفافیتی را ایجاد کرده می‎‌تواند این شرکت‌ها را از بستر‌های فساد و مافیا بازی دور سازد. در چنین وضعیت شفافی مشخص خواهد شد چه کسانی در کدام شرکت‌ها سمت دارند و چه کاری انجام می‌دهند؛ و یا اینکه حقوق و مزایای آن‌ها بر چه مبنایی پرداخت می‌شود.


وی ادامه داد: در زمینه مدیریت شرکت‌های دولتی لازم است زیرساخت‌های صحیح اقتصادی را ایجاد کنیم. به عنوان مثال مثلاً اگر قرار است فردی به عنوان مدیرعامل یک شرکت پتروشیمی انتخاب شود، باید در ابتدای امر مشخص شود که آیا که مدرک تحصیلی و یا تخصص مربوط به این حوزه را دارد یا خیر؟


لطفی تصریح کرد: با تعیین قواعدی شفاف و معین دست افرادی را که در شرکت‌های دولتی قانون گریزی می‌کنند، بسته خواهد شد. مسئله‌ای که در نهایت منجر به کاهش فساد در این شرکت‌ها می‌شود.


این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین درباره راه‌های موجود برای به نظم درآوردن عملکرد شرکت‌های دولتی هم گفت: این امر مهم از طرق مختلف قابل تحقق است. در گام نخست دولت باید از سامانه ویا ابزار‌های سیستمی بهره بگیرد، سپس در مرحله دوم، باید شفاف سازی واقعی در دستور کار باشد. به طور مثال، مشخص کردن دارایی‌های هر شرکت دولتی می‌تواند در نظم بخشیدن به عملکرد آن‌ها موثر باشد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: شفاف سازی دارایی‌های شرکت‌های دولتی، اعتماد عمومی را نسبت به دولت افزایش می‌دهد. برای انجام این کار نیاز به یک ابزار حاکمیتی و نظارتی قوی داریم.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: