bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
خاندوزی خبر داد؛
وزیر اقتصاد گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۱.۵ میلیون تن معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان در مصرف آرد یارانه‌ای کشور صرفه جویی خواهد شد.

صرفه‌جویی ۱.۵ میلیون تنی مصرف آرد تا پایان ۱۴۰۲/ قیمت مجوز نانوایی‌ها تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است

گروه اقتصاد کلان- سعید ترکاشوند؛ «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصاد و دارایی در آیین ارائه دستاورد‌های طرح یارانه آرد و نان پیرامون دستاورد‌های این طرح گفت: تمام تلاشم ما در اجرای این طرح بر این امر استوار بود که امکان اصطلاحات اقتصادی که به دلیل محدود‌های اجتماعی و تنوع فرهنگی کشور غیر قابل اجراست امری امکان پذیر شود؛ تحقق این اتفاقات توری درسی نیست بلکه یک واقعیت در اقتصاد کشور است.


وزیر اقتصاد افزود: اصلاحات اقتصادی در سایر کشور‌ها با ابزار‌های گوناگونی مثل افزایش قیمت انجام می‌شود، اما ما در ایران به دلایل مختلفی مثل در هم تنیدگی ابعاد اجتماعی و سیاسی با برخی از اصلاحات اقتصادی مثل تغییر قیمت کالا‌های اساسی و همچنین دست و پنجه نرم کردن با تورم و کاهش قدرت خرید در طول ۵ سال گذشته ناگزیر به آن شدیم تصمیم گیری درباره آرد و نان را با حساسیت بیشتری انجام دهیم.


وی تصریح کرد: پیشنهاد اینکه مسائل آرد و گندم را چگونه اصلاح کنیم به بخش‌های دیگر دولت هم ارائه شد، زیرا اتکا کردن به روش‌های غیرقیمتی و اصلاحات بر پایه اصلاح ساختار مبتنی بر داده‌های جدید، نیاز به زمان و کار کارشناسی داشت.


خاندوزی خاطرنشان کرد: بیش از ۱.۵ میلیون تن معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان در مصرف آرد یارانه‌ای کشور تا پایان سال صرفه جویی اتفاق خواهد افتاد.


وزیر اقتصاد درباره این مقدار صرفه جویی در مصرف آرد توضیح داد: روند مصرف آرد یارانه‌ای در سال ۹۸ معادل ۸.۱ میلیون تن، در سال ۹۹ معادل ۸.۳ میلیون تن و در سال ۱۴۰۰ معادل ۸.۵۵ میلیون تن بود. با هوشمندسازی طرح آرد و گندم شاهد صرفه جویی در مصرف بودیم که کاهش مصرف آرد یارانه‌ای را در پی داشت و بر همین مبنا سال ۱۴۰۱ معادل ۸.۲ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ حدود ۸.۱ میلیون تن آرد مصرف شده است در حالی که اگر قرار بود این روند تداوم یابد امسال باید ۹.۰۷ میلیون تن آرد مصرف می‌شد.


وی با بیان اینکه انحراف‌های در سطح خرد به شکل مشهود وجود دارد، گفت: هرزروی‌ها و عرضه آرد خارج از شبکه یارانه‌ای، تحت نظارت نسبی درآمده و بر همین اساس قیمت معاملات غیررسمی آرد (خارج از شبکه) ۲ برابر افزایش و از آن طرف قیمت مجوز نانوایی‌ها تا ۵۰ درصد کاهش یافته است؛ بنابراین طرح هوشمند سازی رفتار سودجویان را تحت تاثیر قرار داده است.


خاندوزی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم مصوبات لازم را از ستاد تنظیم بازار و دولت برای اصلاح مسیر آتی بگیریم، زیرا هنوز رانت ۲۰ برابری در حوزه آرد یارانه‌ای با قیمت بازار وجود دارد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: