bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
خانی‌نوذری در واکنش به ادعا‌ها مبنی بر فساد در صنعت برنج، انحصار و تخلف را مذکور را تکذیب کرد.

گروه کشت و دا بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ احمد خانی نوذری، معاون وزیر کشاورزی در مصاحبه با بازارنیوز پیرامون ادعا‌ها مبنی بر تخلف یکی از واردکنندگان برنج، اظهار کرد: هیچ تخلف و فسادی در این خصوص رخ نداده و ادعا‌هایی که مطرح شده، اساس کذب است.

وی تاکید کرد: هیچ انحصاری برای یک شرکت خاص، مانند آنچه در قضیه چای رخ داده، ایجاد نشده است. از گمرک بپرسید، واردات یک میلیون و ۷۷۰ هزار تن برنج توسط چه کسانی بوده است؟ اگر یک واردکننده بیش از ۱۵ تا ۱۶ درصد از سهم بازار را واردات داشته، آن زمان بگویید انحصار ایجاد شده است.

نوذری ادامه داد: یک شرکتی، کالایی زیر ۲۰ درصد سهم بازار را وارد کرده و در قبال آن، ارز نیمایی دریافت کرده؛ کجای این فساد است؟ ۱۲۰ شرکت واردات برنج را در سال ۱۴۰۱ انجام دادند که اتفاقا همه آنها، کمی بیش از نیاز بازار واردات انجام دادند.

وی در خصوص  ۷۰۰ میلیون دلار ارز پرداختی به یک شرکت، اظهار کرد: ارز پرداختی به کالایی که در سال گذشته وارد شده، ۶ ماه تاخیر داشته است و اصلا در آن زمان ارز ترجیحی به شرکتی داده نشده که اکنون در توضیح این ادعاها، می‌گویند آن شرکت ارز ترجیحی گرفته است.

نوذری تصریح کرد: وزارت کشاورزی، مجوز ثبت سفارش را می‌دهد؛ نه اجازه این کار را. برای ثبت سفارش، وارد کننده باید به سامانه جامع تجارت مراجعه کند. پس از ثبت سفارش، به بانک مرکزی مراجعه کرده و ار را خریداری می‌کند و کالا را وارد کرده و از طریق گمرک وارد می‌کند. آمار واردات با گمرک است؛ آمار ارز خریداری شده با بانک مرکزی و ثبت سفارش‌ها هم با سازمان توسعه تجارت؛ این آمار‌ها را از ما نخواهید.

معاون وزیر کشاورزی در خصوص ادعای انحصار در تخصیص ارز، گفت: برای ۱۴۰۱، هر کسی درخواست مجوز ثبت سفارش داده، به دلیل این که واردات با ارز نیمایی بوده، با درخواستش موافقت شده است. حال، یکی از شرکت‌ها بیش از بقیه واردات انجام داده، کما این که در سال‌های پیش از آن هم همین رویه را داشته؛ آیا این فساد است؟

نوذری در خصوص ادعا‌های نماینده مجلسی که به فساد در حوزه برنج اشاره کرده، گفت: من با آن نماینده مجلسی که چنین ادعایی را در رسانه‌ها مطرح کرده، شخصا صحبت کردم و از او دلیل و برهان خواستم که چیزی برای ما نداشتند. همچنین جوابیه جامعی هم به ادعا‌های او داده شد.

معاون وزیر جهاد درباره واردات برنج در سال جاری تصریح کرد: امسال تاکنون ۸۰۰ هزار تن برنج وارد شده که تخصیص ارز به واردکنندگان، پس از ورود کالا به کشور بوده است. در خصوص این که سال گذشته چرا بیشتر وارد شده، مسئولین قبلی باید پاسخگو باشند.

پایان پیام//

برچسب ها: برنج ، فساد ، نوذری
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: