bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان، ضمن اعلام هشدار به مسئولین برای کمبود دارو در سال ۱۴۰۳، کمبود نقدینگی تولیدکنندگان را مهمترین دلیل برای کاهش دارو در سطح عرضه دانست.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ هادی احمدی، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، در گفتگو با بازارنیوز در خصوص علت کمبود برخی اقلام دارویی در بازار، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل در خصوص کمبود دارو، کمبود نقدینگی شرکت‌های تولیدکننده است. برای سال ۱۴۰۲ که اکنون در پایان آن هستیم، بودجه‌ای که سازمان غذا و دارو برای طرح دارویاری تقاضا کرده بود، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود، ولی آنچه اختصاص یافت، ۶۹ همت شد که تاکنون همین مبلغ را هم تخصیص ندادند. تا ابتدای بهمن ماه، حدودا ۲۴ همت از بودجه مذکور را اختصاص دادند که بخشی از آن مختص تجهیزات است. اکنون حدود ۱۴ تا ۱۵ همت دولت به طرح دارویاری بدهکار است. این کمبود نقدینگی، یک جایی خود را نشان می‌دهد.

کسری ۴۰ هزار میلیاردی بودجه طرح دارویار در سال ۱۴۰۳/ کمبود، به دارو‌های اولیه می‌رسد؟

وی افزود: برای سال ۱۴۰۳ هم تقاضای سازمان غذا و دارو، ۱۲۵ همت بوده که مجلس با ۸۶ همت موافقت کرده است. یعنی سال آینده کسری ۴۰ هزار میلیارد تومانی بودجه طرح دارویار را متصور هستیم.

احمدی تاکید کرد: زمانی که بودجه کافی داده نشود، تولیدکننده برای تامین مواد اولیه، دچار مشکل می‌شود. اکنون در بازار کمبود آنچنانی دارو نداریم، به جز برخی اقلام مانند قلم‌های انسولین که بحث آن‌ها جداست و در هر کشوری، همیشه چند قلمی کسری وجود دارد.  

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان گفت: این هشدار را به مسئولین برای سال آینده می‌دهیم که اگر این مابه التفاوت بودجه ۱۴۰۲ را تا پایان سال پرداخت نکنند و سال آینده هم همتی برای تصحیح بودجه طرح دارویار نداشته باشند، سال ۱۴۰۳ در حوزه دارو‌های اولیه هم مشکل جدی خواهیم داشت.

احمدی از تفاوت برآوردی کمبود در نظر سازمان غذا و دارو و بیماران سخن گفت و تصریح کرد: کمبود دارو از دید سازمان غذا و دارو و آنچه که در بازار است، متفاوت است. سازمان بر اساس فرمول خاص خود کمبود یا عدم کمبود را تعیین می‌کند. به عنوان مثال استامینوفن یک فرمولی دارد که اگر یک شرکتی تولیدش متوقف شود، ۱۰ شرکت دیگر آن را تولید می‌کنند و اینگونه از نظر سازمان، کمبود جبران می‌شود، اما از نظر بیمار، استامینوفن آن شرکت خاص اثرگذاری متفاوتی داشته، و در صورت عدم تولید، کمبود محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: کمبود دارو مسئله‌ای نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد. یک دارو زمانی که کم می‌شود، باید ۳ برابر مورد نیازش به کشور وارد شود، تا عطش آن در بازار کاهش یابد. چون وقتی یک دارویی کم می‌شود، مصرف کننده به جای یک بسته، چند بسته می‌خرد و همین باعث کمبود بیشتر می‌شود.

احمدی ضمن هشدار به مسئولین برای تلاش در جهت حفظ صنعت دارو، گفت: همواره اعلام کرده‌ایم که اگر یک درصد از تولید کم شود، باید ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کنیم تا آن یک درصد جبران شود؛ بنابراین مسئولین باید قدر داشته هایشان در صنعت دارو را بدانند و آن را حفظ کنند. باید نقدینگی شرکت‌ها تامین شود که این می‌توانند از طریق تسهیلات وام برای آن‌ها یا هر طریق دیگری باشد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام دستگاه موجب این کمبود نقدینگی و در ادامه کمبود دارو شده است، گفت: صنعت دارو یک صنعت بین بخشی است؛ یعنی چند وزارتخانه و سازمان درگیر آن هستند که این‌ها باید دست به دست هم دهند تا مراحل تولید یا واردات دارو طی شود. به همین راحتی نمی‌توان گفت که چه دستگاهی کم‌کاری کرده؛ انتظار من این است که سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به پرونده کمبود دارو و شیرخشک ورود کنند تا مشخص شود که چه دستگاهی کم‌کاری انجام داده است.

احمدی اظهار کرد: به عنوان مثال ۴ یا ۵ ماه پیش، ارز مورد نیاز برای بخش شیرخشک تامین نشد و شاهد کمبود در این بخش بودیم. ما در کشور ۵ تولید کننده بزرگ شیر خشک داریم. مسئولان اعلام می‌کنند که ما سالانه ۱۲۰ میلیون قوطی توان تولید داریم و نیاز کشور ۱۰۰ میلیون قوطی است؛ یعنی ۲۰ درصد بیشتر از نیاز کشور، توان تولید و صادرات داریم. ولی وقتی نگاه درستی به این بخش نباشد، کشوری که تولیدکننده بزرگ است، مجبور به واردات و فروش با کدملی می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تخلف برخی شرکت‌های تولیدکننده دارو که ارز گرفته، ولی هیچ مواد اولیه‌ای وارد نکرده‌اند را تایید کرد و گفت: ما می‌گوییم اگر کسی تخلف کرد، باید به دادگاه صالحه معرفی و جریمه شود. این دلیل نمی‌شود که ما جلوی تولید آن کارخانه را بگیریم، چون تولید دارو یک مسئله حیاتی است.  

احمدی در پایان تاکید کرد: دارو یک کالای استراتژیک در کشور است که متاسفانه نگاه درستی به آن نمی‌شود و مانند سایر کالا‌ها با آن برخورد می‌کنند. کمبود دارو می‌تواند برای کشور مشکلات امنیتی به وجود آورد، ولی مسئولین به این مسائل فکر نمی‌کنند و فقط می‌خواهند با گفتاردرمانی مشکلات را رفع کنند.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: