bazarnews

کد خبر: ۱۱۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
صنعت مخابرات از دریچه نگاه کارشناسی؛
گزارش اخیر موسسه تحقیقات اقتصادی مک کینزی با وجود در نظر گرفتن پتانسیل های گسترده صنعت آی تی و آی سی تی ایران اذعان می کند ایران نتوانسته است همپای کشورهای هم سطح خود در این بخش حرکت کند. بازار ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران هم اکنون با گردش مالی تقریبی 8 میلیارد دلار نصف ترکیه و تنها یک سوم کشوری همچون مکزیک است که در بخش های مختلف مشابهت بسیاری با اقتصاد ایران دارند.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز، مهدی رزمی یکی از مهندسان جوان ایرانی است که کسب و کار پررونقی در حوزه آی تی و آی سی تی دارد و به خوبی فضای این صنعت بزرگ را می شناسد. مهدی رزمی که مالک شرکتی در خراسان رضوی و شهر مشهد است اما نسبت به قوانین موجود در صنعت ارتباطات و فن آوری اطلاعات انتقاد دارد و نبود حمایت حقوقی از فعالان و کارآفرینان این حوزه که بخش عمده آنها جوان و صاحب ایده های بی شماری هستند را دلیل توسعه نیافتگی این حوزه از اقتصاد ایران می داند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به سرعت و چابک سازی در صنعت مخابرات، رشد اقتصادی و تولید ثروت در این حوزه را واجد دو بعد کلی دانست و گفت: یکی از این ابعاد به مبحث سرعت دسترسی و دستیابی به خدمات مربوط می شود که به متغیرهایی همچون سرعت بالای اینترنت، سرویس های ارائه دهنده خدمات پیشرو و همچنین پهنای باند شبکه ملی اطلاعات مربوط می شود.

مورد دیگر که کلان قضیه را در نظر می گیرد سرعت راه اندازی کسب و کارها، حمایت حقوقی از فعالان آی تی و آی سی تی در خصوص ایده های ابداعی افراد، و همچنین حفظ منفعت شکل دادن این قبیل کسب و کارها برای مالکان فکر آنهاست.

رزمی با اشاره به ضرورت واگذاری امور در صنعت مخابرات به بخش خصوصی گفت: در هیچ جای دنیا که صنعت مخابرات پیشرفت کرده نمی توان بخش دولتی پررنگی دید. دولت باید به جای تصدی گری قوانین شفاف و دقیق و صریحی در حمایت از کارآفرینان این حوزه تصویب و به مجلس ارائه دهد تا بتواند از قبل این صنعت اشتغال ایجاد کند.

متاسفانه در ایران قوانین حقوقی لازم جهت حمایت از مسائلی همچون ایده یا پتنت که در کشورهای پیشرو دارای قوانین کامل و شفاف هستند وجود ندارد و همین عامل باعث فقر صنعت مخابرات ما شده، چرا که افراد صاحب ایده از ترس سرقت ابداعات ذهنی شان حاضر به بازگویی یا مشارکت با دیگران نیستند و همین عامل به ناامن شدن فضا اشاره کرده ات.

رزمی در حالی به این موارد اشاره می کند که گزارش چندی پیش موسسه مک کینزی هم به گوشه ای از مشکلات صنعت مخابرات ایران اشاره کرده بود و در بخشی از این گزارش آورده بود: علیرغم برخی توانمندی ها در ایران اما سطح پایین تبادلات مالی دیجیتالی شامل توسعه و رشد بخش هاستینگ، ساخت نرم افزار و بازار توسعه نیافته خدمات فن اوری اطلاعات واضح است.

از جمله دلایل رشد نیافتگی این بخش می توان به سرعت پایین اینترنت اشاره کرد که در وضعیت بسیار اسفناکی در مقایسه با بسیاری از کشورهای همسان مثل مجازستان، مصر، روسیه، برزیل، هند، مالزی و چین قرار دارد. با اینحال ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران همسان با این کشورها روی عدد جالب توجه 1.5 تلفن همراه به ازای هر نفر قرار دارد که همین عامل نشان از توسعه کمی و در عین حال ظرفیت های بی شمار این حوزه در ایران دارد.

ایران نیاز دارد برای دستیابی به رشدی بالا در این بخش که گردش مالی بخش مخابرات را در طول دو دهه به بیش از 4 برابر وضعیت کنونی می رساند اصلاحاتی انجام دهد. گردش مالی 30 تا 35 میلیارد دلاری صنعت مخابرات ایران متضمن اصلاحات در زمینه قانونگذاری، بهبود محیط کسب و کار، و اجرای قوانین مربوط به حفاظت داده ها و حق کپی رایت است. ًمک کینزی افزود ایران باید با کاهش ریسک سیاسی در زمینه سرمایه گذاری در زیرساخت و افزایش پهنای باند ملی تلاش های فراوانی انجام دهد.

در این خصوص مهدی رزمی با اشاره به برخی مشکلات فقهی میان مراجع در خصوص به رسمیت شناختن مالکیت ایده و ثبت قانونی ایده، از اهمیت این موضوع در زمینه توسعه کسب و کارهای دیجیتالی ایران و کشورهای خارجی گفت و افزود: در سفرهای اخیر هیئت های تجاری اروپا به ویژه شرکت هایی از کشورهای بلوک شرق اروپا تمایلات فراوانی برای سرمایه گذاری و تاسیس دفتر از سوی این برندها وجود دارد. با این حال ترس از نبود فضای قانونی و حمایت حقوقی باعث شده تا کارها همچنان رد حد صفر باقی بماند.

این فعال حوزه دیجیتال با اشاره به توانمندی های متخصصان و پژوهشگران ایرانی در زمینه این صنعت مهم گفت: ما در دو مرحله نخست حوزه دیجیتال بسیار قدرتمند ظاهر شده و همواره هم در منطقه و هم در جهان حرف های بسیاری برای گفتن داشته ایم. چه در زمینه نوآوری و چه در زمینه امور پژوهشی آی تی ما جایگاه مناسبی دارم اما وقتی کار به تبدیل این دو امر مهم به ثروت و درآمد می رسد چیز چندان زیادی برای عرضه نداریم.

رزمی با اشاره به سطح بالای تکنیکی شرکت های کوچک و فن آور ایرانی و دریافت سفارشات متعدد از سوی شرکت های اروپایی و آسیایی مخصوصا در زمینه برنامه نویسی، توسعه این صنعت را منوط به حمایت دولتی و همچنین رسمیت یافتن چارچوب های جهانی کار دانست و گفت: امروزه شرکت های بین المللی با دریافت مبالغ گزاف ایده شما را ثبت بین المللی می کنند و راه را برای مشارکت شما در صنعت چند صد میلیارد دلاری دیجیتال جهان باز می کنند اما این امکان هنوز هم در ایران وجود ندارد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مدیریت فرهنگ آی تی و توجه دولت به مبحث آشتی دادن جامعه و مردم با خدمات فن آور و دیجیتال، داشتن یک صنعت مخابرات بزرگ و پررونق را نتیجه اقتصادی رقابتی و بازار محور دانست و گفت: دولت اگر علاقه یا توان حمایت از کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها را ندارد باید خود کنار برود و تنها به ایجاد و تسهیل قوانین، و همچنین توسعه زیرساخت ها کمک کند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: