bazarnews

کد خبر: ۱۳۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
بسیاری از سیاستمداران اجلاس داووس تنها توانستند مقداری مقداری از مسائل پیرامون سال 2017 را روشن کنند اما همچنان نگرانی‌های بسیاری در دنیا مخصوصا پیرامون ترامپ، برکزیت، چین، روسیه و پوپولیسم در دنیا وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز و به نقل از سی ان ان، نخبگان سیاسی و اقتصادی با نگرانی بسیار زیادی در حال ترک اجلاس سالیانه داووس هستند. بحث‌های 4 روزه مجمع جهانی اقتصاد توانست تنها مقداری از تاریکی سال 2017 را بکاهد.

بسیاری از اعضای مجمع از اقدامات غیرقابل‌پیش‌بینی ترامپ و اینکه روسیه و چین چطور ممکن است به آن پاسخ دهد نگران هستند. در اروپا نگرانی‌های بسیاری درباره برکزیت و انتخابات پیش روی کشورهای عضو وجود دارد.

امسال را می‌توانیم سال نا اطمینانی نام‌گذاری کنیم و دلایل آن این است:

ترامپ، ناشناخته بزرگ

ترامپ در روز جمعه سوگند ریاست جمهوری را یاد کرد اما این سیاست‌مدار ثروتمند آمریکایی همچنان در بسیاری از موارد مواضع خود را روشن نکرده و حتی بسیاری از سمت‌های کلیدی دولت وی هنوز خالی است.

چیزی که ترامپ درباره آن صحبت می‌کند این است که وی به رابطه آمریکا با متحدان شکل جدید می‌دهد و تضمین کرده است که منفعت آمریکا را در همه امور در اولویت قرار دهد. ترامپ همچنین تهدید کرده که بر بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا تعرفه‌های بسیاری خواهد بست.

برخی از رهبران تجاری جهان در داووس نسبت به برنامه‌های تجاری ترامپ بسیار خوش‌بین هستند و این چشم‌انداز سبب شده که قیمت سهام در آمریکا افزایش یابد و خریداران سهام نسبت به آینده بسیار امیدوار باشند.

برخی دیگر نگران نا اطمینانی پیرامون سیاست‌های ترامپ هستند و می‌ترسند این سیاست‌های به خود امریکا صدمه جدی بزند.

جرج سوروس سرمایه‌گذار، میلیاردر و مدیر صندوق سوروس می‌گوید: نا اطمینانی در حداکثر خودش قرار دارد و نا اطمینانی دشمن سرمایه‌گذاری بلندمدت است... من فکر نکنم که بازار‌ها شرایط خوبی را داشته باشند. الآن در حال جشن گرفتن هستند ولی وقتی‌که با واقعیت مواجه شوند شکست خواهند خورد.


نقش چین

چین در سال‌های اخیر موقعیت خود را طوری تنظیم کرده که نقش بیشتری در ابعاد جهانی داشته باشد. رئیس‌جمهور چین در اولین حضور خود در داووس تضمین کرد که جهانی‌سازی را حتی اگر کشورهای غربی با هدایت آمریکا بخواهند به سمت حمایت‌گرایی بروند تقویت خواهد کرد.


بااین‌وجود در پکن نیز شرایط نا اطمینانی نسبت به سال 2017 وجود دارد. ترامپ حتی قبل از اینکه به‌طور رسمی رئیس‌جمهور آمریکا شود با طرح سؤال درباره فعالیت‌های دریای جنوبی چین و تماس برقرار کردن با رئیس جمهور تایوان بسیار آنها را عصبانی کرده است.


هر دو موضوع بسیار برای چین بااهمیت است زیرا حزب کمونیست این کشور در حال آماده شدن برای کنگره ملی خود در بهار است.


یان برمر رئیس گروه مشاوره اوراسیا می‌گوید که نا اطمینانی محیط جغرافیای سیاسی پکن به همراه برخوردهای بالقوه‌ای که ممکن است با آمریکا وجود داشته باشد بسیار چین را نگران کرده است.


چالش برکزیت

دولت بریتانیا این هفته به‌طور واضح گفت می‌خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود و این به معنی نا اطمینانی شدید پیرامون کسب‌وکارهای جهان با شرکت‌های بریتانیایی است.


بانک‌ها و دیگر موسسه‌های مالی از همین الآن به دنبال این هستند که هزاران شغل را به کشورهای اطراف ببرند تا همچنان بتوانند با کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تجارت بپردازند.


ترزا می نخست‌وزیر اتحادیه اروپا گفته امیدوار است در دو سال آینده، هم بتواند از اتحادیه اروپا خارج شود و هم یک رابطه تجاری جدید با اتحادیه اروپا داشته باشد. کارشناسان می‌گویند این برنامه بسیار جاه‌طلبانه است زیرا مذاکره کردن بر روی قراردادهای تجاری پیچیده معمولاً به زمان بیشتر از این‌ها احتیاج دارد.


نخست‌وزیر بریتانیا باید بتواند طی این دو سال به توافق موردنظر برسد یا اینکه اقتصاد بریتانیا را در ریسک نابودی به‌واسطه خروج در آمریکا قرار دهد.


عضله روسیه

روسیه این فرصت را برای خود می‌بیند که با وجود ترامپ در کاخ سفید، رابطه‌اش با آمریکا را بهبود دهد. اقتصاد روسیه به دنبال این است که به مسیر رشد برگردد و حتی به دلیل افزایش قیمت نفت شرایط بهتری داشته باشد.


اما ولادمیر پوتین در سال 2018 یک انتخابات را پیش روی خود می‌بیند و امکان دارد که برای بهره بردن از مخاطبان داخلی مقداری ماهیچه‌های خود را نرم کند.


ایگور شووالو معاون اول پوتین در اجلاس داووس گفت: سال بسیار پیچیده‌ای خواهد بود و ما باید مطمئن باشیم که رشد می‌کنیم... و به‌گونه‌ای کارکنیم که اکثریت افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند با ما هم‌نظر باشد.


وی ادامه می‌دهد: ازلحاظ صحنه بین‌المللی به نظر می‌رسد شرایط برای روسیه گرم‌تر است.


جو بایدن معاون سابق ریاست جمهوری در اجلاس داووس به مسکو نسبت به از بین بردن دموکراسی در این کشور اخطار داده بود. وی گفت که مسکو به دنبال این خواهد بود که در انتخابات اروپا دخالت کند.


جو بایدن می‌گوید: هدف آن‌ها روشن است: سقوط نظم لیبرال بین‌المللی


تهدید پوپولیسم

فرانسه، آلمان و هلند، سه عضو کلیدی اتحادیه اروپا امسال انتخابات برگزار خواهند کرد. در هر کشور امکان دارد احزاب استقراریافته زمین‌بازی را از دست دهند.


وزیر مالی آلمان ولفگانگ شویبله می‌گوید: نا اطمینانی بسیار عظیمی وجود دارد چرا که ما نمی‌دانیم ریسک‌های ژئوپلیتیکال چه خواهند بود، نمی‌دانیم که قرار است چه اتفاقی برای تجارت بیافتد.


با افزایش پوپولیسم ضد اروپایی، آینده پروژه کشورهای اروپایی و همکاری با تمام کشورهای دنیا بسیار در شرایط نامطمئنی قرار دارد.


رای دالیو مدیرعامل انجمن صندوق‌های بریج می‌گوید: پوپولیسم مهم‌ترین ریسک حال حاضر است... ما حمایت‌گرایی بسیار زیادی می‌بینیم که احتمالاً نتیجه آن واژگونی قراردادهای تجاری خواهد بود.


وی اضافه می‌کند: ممکن است در نقطه عطف پایان جهانی‌سازی باشیم... ریسک‌های بسیار زیادی درباره آن وجود دارد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: