bazarnews

کد خبر: ۱۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
بلومبرگ گزارش داد
طی هفته‌های گذشته و بعد از آزمایش موشکی، رابطه ایران و ترامپ بسیار بد شده است و سبب شده است وی تحریم‌های جدیدی را بر کشور اعمال کند. این موضوع قطعا شرایط سرمایه گذاری خارجی را در ایران بد خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز و به نقل از بلومبرگ، ممنوعیت ورود شهروندان ایرانی، فعالیت موشکی، تحریم‌های جدید، لفاظی‌های خصمانه طی تنها یک هفته نشان می‌دهد که رابطه دیپلماتیک بین ایران و آمریکا در شرایط خوبی قرار ندارد.  توافق سال 2015 که بسیاری از تحریم‌ها را بر می‌داشت بازار 80 میلیون  دست‌نخورده ایران را بر روی سرمایه‌گذاران باز  کرد. اما طی هفته و ماه گذشته فشار و تنش‌های بین دو کشور ممکن است به ضرر سرمایه‌گذاری در ایران تمام شود. در ادامه 4 مسئله اساسی که باید به آن توجه کنیم اشاره خواهد شد.

صادرات نفت
تحریم‌های جدید دولت ترامپ که هفته گذشته اعمال شد تولید و صادرات نفت را هدف قرار نداده است و قیمت نفت نیز با تغییرات آنچنانی مواجه نشد. اما فشارهای آینده دولت ترامپ ممکن است بر روی سرمایه‌گذاری توسعه نفت در ایران  اثر منفی بگذارد. در هر صورت برای اینکه تحریم‌ها به‌طور مستقیم بر روی  عرضه و قیمت تأثیر داشته باشد باید مستقیماً نفت را هدف قرار دهد.
صادرات نفت ایران بعد از توافق ژانویه 2016 بیش از دو برابر شده است. در بدترین شرایط، تحریم شرکت‌های بیمه اروپایی بر روی حمل‌ونقل نفت، می‌تواند صادرات ایران را روزانه تا 1 میلیون بشکه کاهش دهد.

قرارداد هوایی
مقامات رسمی آمریکا گفته‌اند که مجازات جدیدی که به ایران تحمیل‌شده بر قرارداد 16.6 میلیارد دلاری بوئینگ درباره فروش 80 هواپیما تأثیر نخواهد گذاشت. در روز جمعه بوئینگ گفت قرارداد ما با ایران همچنان پابرجا است اما گوش‌به‌زنگ خواهد ماند تا در صورت اعمال تحریم‌های جدید توسط خزانه‌داری آمریکا شرایط را دوباره ارزیابی کند. این قرارداد بازاری را باز کرده که از 1977، دو سال بعد از انقلاب اسلامی ایران و تنش‌های شدیدی که بین آمریکا و ایران به وجود آمد، بسته بوده است. مقامات ایرانی نیز در روز جمعه گفتند این تحریم‌ها تأثیری بر روی قرارداد بوئینگ و ایرباس نخواهد گذاشت.

اقتصاد ایران
ایرانی‌ها می‌گویند برای بازسازی اقتصاد نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی 30 تا 50 میلیاردی در یک سال دارند. بنا بر گفته‌های مرکز تحقیقات کپیتال اکانامیکس  این موضوع حتی  قبل از تنش اخیر ایران آمریکا نیز انتظار ناامیدکننده‌ای بود. زیرا تحریم‌های غیرهسته‌ای همچنان پابرجا است و بازیگران خارجی و مخصوصاً بانک‌ها را می‌ترساند تا وارد ایران شوند. حس ترسی که مکن است در هفته‌های اخیر نیز شدیدتر شده باشد.
این مرکز هفته پیش  گفته بود: " برخی برنامه‌های سرمایه‌گذاری در ایران احتمالاً به تعویق خواهد افتاد یا اصلاً انجام نخواهد شد". بانک مرکزی انتظار دارد که تا ماه مارس اقتصاد ایران رشد کند اما بیشتر این رشدها توسط فروش نفت اتفاق خواهد افتاد. یک نقطه روش وجود دارد: بیشتر قراردادهای سرمایه‌گذاری در ایران از آسیا و اروپا همچون آلمان، فرانسه و چین می‌آید. این کشورها خودشان امضاکننده توافق بودند و همچنان از ارتباط تجاری قوی حمایت می‌کنند. 

چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد؟
بزرگ‌ترین دستاورد روحانی تنها چند ماه قبل از انتخابات ایران به خطر افتاده است. روحانی کسی بود که انزوای جهانی ایران را در سال 2013 با مذاکرات هسته‌ای از بین برد. رویارویی ایران با دشمن قدیمی‌اش سبب می‌شود وی شرایط سخت‌تری را در رأی‌گیری ماه مه داشته باشد. داوود هرمیداس استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: "این موضع خوراک محافظه‌کارانی خواهد شد که از همان ابتدا گفته بودند آمریکا قابل‌اطمینان نیست." در حال حاضر هنوز مشخص نیست روحانی باید با چه کسی در انتخابات بعدی رقابت کند. 
 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: