bazarnews

کد خبر: ۱۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
بهبود محیط کسب‌وکار رفع موانع پیش روی آن یکی از راهبردهای موفق در بسیاری از کشورها برای دستیابی به عملکرد بهتر اقتصادی بوده است که در میزگردی تخصصی با حضور اقتصاددانان بخش خصوصی و دولتی بررسی شد .
بازار نیوز - در میزگرد تخصصی «پایگاه خبری اتاق ایران» در مورد محیط کسب‌وکار و موانع پیش‌رو، محمدمهدی بهکیش، اقتصاددان، پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق ایران و ابراهیم بهادرانی، اقتصاددان، از وضعیت کسب‌وکار و سرمایه در ایران گفتند و درباره برون‌رفت از وضعیت نامطلوب موجود راهکارهایی ارائه دادند. 

قطعاً محیط کسب‌وکار ایران نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است؛ فضای سیاسی تغییر کرده و موفقیت در توافق برجام در این وضعیت تأثیرگذار است.

تحریم و برداشته شدن آن و ارتباط بین‌المللی برای اقتصاد ما عامل مهمی است. برجام اقتصاد کشور را از یک درگیری اصلی نجات داده است.

محیط درونی کسب‌وکار بهبود چندانی نداشته است، حتی در بعضی جهات مشکلات بیشتر از گذشته شده است.

بعد از برجام امیدواری به جامعه برگشته ولیکن اقتصاد ایران از بند تحریم‌ها رها گشته است. اما مشکلات یا آثار دوران تحریم تازه شروع‌شده است.

بدترین ضربه‌ای که تحریم‌ها به ایران زد در این بود که مردم را به عدم رعایت مقررات تشویق کرد. دارندگان کسب‌وکار هم یاد گرفتند که چطور می‌توانند از کنار مقررات به سهولت عبور کنند و آن را تا دیده بگیرند.

در محیط کسب‌وکار ما تولید از اولویت خارج‌شده است؛ نه قوانین و نه سیاست‌های کلانی و نه دیگر شاخص‌های محیط کسب‌وکار چشم‌انداز روشنی به سرمایه‌گذار خارجی نمی‌دهد.

پدرام سلطانی
اگر ریز گزارش‌ها را ببینید هیچ اصلاحی در رویه‌ها، گزارش نشده است، اصلاحی که کشورهای دیگر انجام داده‌اند و در بانک جهانی فایل شده، برای ایران موردی گزارش نشده است.

در گزارش سال 2017 که در سال 2016 تولیدشده ایران رتبه 120 را در میان 190 کشور رتبه‌بندی شده در این گزارش به دست آورده است. این گزارش حاکی از سقوط سه پله‌ای جایگاه ایران در سال 2017 نسبت به سال 2016 است.

اتاق ایران، بااحساس نگرانی و خطر جدی از این ناحیه، قصد دارد در سال 1396 روی چند شاخصی که وضع وخیم‌تری دارند تمرکز کنید و به بررسی، ارائه راهکار و بهبود وضعیت بپردازد.

گزارش انجام کسب‌وکار به‌غیراز بخشی از محیط قانونی و مقرراتی کسب‌وکار در سایر اجزا محیط کسب‌وکار ما را راهنمایی نمی‌کند. محیط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بخش دیگری از محیط قانونی از دید این گزارش بررسی نمی‌شود.

من روند سرمایه‌گذاری را طی 5 سال آینده در کشور همان‌طور که اکونومیست هم پیش‌بینی کرده مثبت می‌بینم. آثار برجام در 5 سال آینده به حداکثر می‌رسد، موانع هم به‌تدریج برداشته می‌شود و تنظیمات به‌آرامی انجام می‌شود.

همه مشکلات از دولت نیست. بخش خصوصی هم مشکل دارد. کم شرکتی را می‌شناسم که چهارتا پروپوزال مشخص و معین دستش باشد که اگر بخواهد بتواند با سرمایه‌گذار مذاکره کند و آن را روی میز گذارد و جلب اعتماد کند.

ابراهیم بهادرانی
باید به‌سرعت مقررات متضاد و متعدد شناسایی و حذف شوند، این کار دولت است؛ قوانین متناقض هم برای اصلاح به مجلس معرفی شود.

برجام مهم‌ترین کارنامه دولت است؛ بعد از برجام باید این موانع از پیش پای سرمایه‌گذاران برداشته شود تا مهم‌ترین کار دولت به ثمر بنشیند.

برنامه‌های دولت هماهنگ هم نیست. هر کشور دیگری به‌جای ایران بود، برنامه‌ای تدوین می‌کرد و این برنامه را به‌صورت هماهنگ پیش می‌برد. تیم اقتصادی براساس محورهای تعیین‌شده کارمی کرد. تا این شیوه باعث ایجاد هم‌افزایی بشود، این توقع بخش خصوصی از دولت است.

اثر مثبت برجام را در کلیت اقتصاد و زیرساخت‌ها نمی‌توانیم نادیده بگیریم. دنیا روی بحث روابط بین‌الملل و امکانات تکیه می‌کند و ما نمی‌توانیم در کشور را به روی دنیا ببندیم.

دخالت دولت در قیمت و بازار جایگاهی در دنیا ندارد و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این‌ها را می‌بیند و از تجارت امن در ایران اطمینان ندارند، برای همین مشتاق سرمایه‌گذاری نمی‌شوند.

شرایط مناسبی برای بهره‌برداری از برجام, وجود ندارد و تسهیل شرایط کسب‌وکار به وجود نیامده است. این انتظار از دولت و حاکمیت وجود دارد که از این زحمتی که کشیده شده است به نحو بهینه‌ای استفاده شود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: