bazarnews

کد خبر: ۱۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
وزیر نیرو گفت :یکی از ظرفیت های بالقوه برای همکاری بین ایران و اروپا تامین گاز و برق خواهد بود.
بازار نیوز - حمید چیت چیان در حاشیه اولین گردهمایی تجاری ایران واتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما مبنی بر اینکه با اتصال شبکه برق ایران و اروپا از طریق ترکیه ، ایران به چه میزان توانایی تامین برق اروپا را خواهد داشت و آیا درصورت اتصال شبکه برق کشورمان به اروپا این موضوع دوجانبه خواهد بود ؟ گفت : ایران اسلامی از گذشته به صورت سنتی در تامین برق اروپا نقش داشته و در زمان حاضر نیز یکی از تامین کنندگان نفت و گاز جهان بوده و اخیرا نیز تصمیم گرفته است سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش گاز ال ان جی داشته باشد.
 
وزیر نیرو با اشاره به اینکه هم اکنون ایران با 7 کشور همسایه خود ارتباط الکتریکی دارد و بزودی گرجستان و روسیه نیز به این جمع افزوده خواهند شد ، افزود : زمینه برای ادامه اتصال شبکه ها به اروپا فراهم است ، به ویژه اینکه با ترکیه نیز مراودات برق داریم و پارسال نیز صادر کننده برق به این کشور بودیم.
 
وی افزود: این همکاری می تواند در امنیت عرضه انرژی برای اروپا نقش موثری داشته باشد.

برای ساخت نیروگاههای بیشتر از 100 مگاوات مناقصه بر گزار می کنیم

وزیر نیرو گفت : برای ساخت نیروگاههای بیش از 100 مگاوات مناقصه برگزار خواهد شد و سرمایه گذارانی که کمترین رقم فروش برق را بدهند ، انتخاب خواهند شد.
 
به گزارش خبرنگار خبر گزاری صدا و سیما ؛ در حاشیه برگزاری نخستین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی ؛حمید چیت چیان و کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در نشست خبری شرکت کردند.
 
وزیر نیرو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران خارجی مبنی بر اقدام جمهوری اسلامی برای دستیابی و استفاده از انرژی های تجدید پذیر گفت: شیوه های مشخصی داریم تا به اهداف مورد نظر خود در بخش انرژی های تجدید پذیر دست یابیم.
 
وی با اشاره به اینکه ، وزارت نیرو و دولت جمهوری اسلامی بسته های تشویقی را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در تولید انرژی های
تجدید پذیر و خرید آن توسط دولت در نظر گرفته است ، گفت : در این بسته های تشویقی، مدت زمان خرید تضمینی برق از بخش خصوصی 20 سال در نظر گرفته شده که با توجه به نوع انرژی تولیدی و نوع تکنولوژی متفاوت است و متوسط خرید برق تولیدی از انرژی های تجدید پذیر 11 سنت خواهد بود.  

حمید چیت چیان درباره مساعد کردن زمینه های سرمایه گذاری خارجی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از قانون تشویق سرمایه گذاری خارجی، ضمانت های لازم را برای خارج کردن درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری خارجی می پذیرد.
 
وی با بیان اینکه در میان بخش های مختلف ، بیشترین تمایل به سرمایه گذاری بخش خارجی در زمینه انرژی های تجدید پذیر است ، گفت : رقم درخواست سرمایه گذاری ثبت شده در این بخش بالغ بر 3.6 میلیارد دلار است.
 
وی افزود: این قوانین حکم می کند تا در 5 سال آینده باید 5 هزار مگاوات نیروگاه های تجدید پذیر در کشور نصب شود.
 
وزیر نیرو با اشاره به اینکه هم اکنون ایران با 7 کشور همسایه خود ارتباط الکتریکی دارد و بزودی گرجستان و روسیه نیز به این جمع افزوده خواهند شد ، اظهار داشت: این زمینه فراهم است تا ادامه اتصال شبکه ها به اروپا فراهم شود، بخصوص اینکه با  ترکیه نیز مراودات برق داریم و در سال گذشته نیز صادر کننده برق به این کشور بودیم
.
وی افزود: این همکاری می تواند در امنیت عرضه انرژی برای اروپا نقش موثری داشته باشد.
 
میگل آریاس کانیته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا نیز درباره اینکه جمهوری اسلامی متعهد است تا سال 2030 میزان آلاینده های خود را تا 4 درصد کاهش دهد و 7500 مگاوات نیروگاه های تجدید پذیر احداث کند، آیا اتحادیه اروپا به تعهدات خود در خصوص در اختیار گذاشتن تکنولوژی های جدید به ایران عمل خواهد کرد ، گفت : برگزاری این گونه همایش ها برای مشخص شدن چارچوب این همکاری ها در خصوص انرژی های تجدید پذیر است و بر اساس معاهده " کیوتو" انرژی های تجدید پذیر در حال توسعه و قیمت آن نیز در حال کاهش و توسعه فناوری در حال ارتقاست.
 
وی ادامه داد: باید چارچوب همکاری های فیمابین دوطرف مشخص شود و توسعه انرژی های تجدیدپذیر با همکاری بخش خصوصی توسعه یابد.
 
کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت: ظرفیت سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدید پذیر جهان حدود 13 تریلیون دلار است.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا استقبال اتحادیه اروپا برای استفاده ایران از انرژی های تجدیدپذیر یک تعارف است یا واقعا اتحادیه اروپا از این طرح حمایت می کند ؟ گفت:
کارها به خوبی به سمت جلو است و تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران حدود 79 درصد بوده و صادرات ایران نیز حدود 34.5 درصد افزایش داشته و پیش بینی ها حاکی از آن است که روند حرکتی رو به رشد داشته باشد.
 
وی اضافه کرد : برای انجام تعهدات خود طبق معاهده کیوتو و Cop21 سعی شده است تا چارچوب گذار اروپا در آن تعریف شود که بر اساس ان 27 درصد آلاینده ها کاهش می یابد و نیاز است کشورها در اتحادیه اروپا 50 درصد انرژی مورد نیاز خود را از تجدید پذیرها تامین کنند.
 
کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وظیفه کشورهای توسعه یافته و اروپایی و غربی از جمله امریکا در مقابل کشورهای در حال توسعه برای انتقال تکنولوژی در بخش انرژی های تجدیدپذیر گفت : مردم کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باید از انرژی های پاک و تجدید پذیر استفاده کنند و برای تسهیل در فرآیند ذخیره سازی انرژی های پاک لازم است کشورهای در حال توسعه تا سال 2020حدود 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند که در حال حاضر اتحادیه اروپا حدود 17.6 میلیارد یورو سرمایه گذاری دولتی را برای اینکار انجام داده است.
 
وی خاطر نشان کرد: برای اینکه این گذار انرژی انجام شود باید بخش دولتی طرف ایرانی نیز مناقصه ها را با هزینه پایین برگزار کند و تشویق های لازم را برای حضور بخش خصوصی خارجی در نظر بگیرد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: