bazarnews

کد خبر: ۷۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
فروش سیگار در دکه‌های مطبوعاتی، پدیده جدیدی نیست و از سالیان قبل از انقلاب نیز وجود داشته، اما وقتی این دکه‌ها اقدام به فروش کالای قاچاق و تقلبی می‌کنند، ماجرا خطرناک می‌شود.

کیوسک های مطبوعاتی، جولانگاه دخانیات قاچاق

گروه بازرگانی بازارنیوز: دکه‌های مطبوعاتی در سطح شهر یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای افراد سیگاری است. دکه داران که برخلاف قانون، اقدام به فروش تنقلات  سیگار می‌کنند، گاهی با اجاره‌های چند میلیونی در ماه، بسته به مکانی که در آن جا حضور دارند، رو به رو هستند و از آنجا که اقبال عمومی به مطبوعات کاغذی اعم از روزنامه و مجلات کاهش در جامعه پیدا کرده و افراد اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها پیگیری می‌کنند، مجبورند که دست به اقدامات غیرقانونی بزنند.

فرهاد افشار، مدیرعامل وقت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در خردادماه سال ۱۳۹۷، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در قرارداد‌های جدید با کیوسک‌داران نسبت به ممنوعیت فروش دخانیات و سایر اقلام به جز مطبوعات به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود و کیوسک‌دارانی که از این موارد تخلف کرده و اقدام به فروش دخانیات کنند، جریمه شده و حتی می‌تواند به جمع‌آوری کیوسک آن‌ها نیز منتهی شود.

وی همچنین اظهار داشت: حداقل درآمد کیوسک‌ها ۵ میلیون تومان و حداکثر ۳۰ میلیون تومان بسته به موقعیت‌شان است و محل‌های پرتردد درآمد بالاتری دارند، اما در دکه‌های شمال تهران به علت فروش خوراکی‌های خارجی درآمدشان بیشتر است.


*مخالفت شهرداری با فروش سیگار در کیوسک‌ها

باید توجه داشت که این درآمد ۳۰ میلیونی مربوط به سال ۹۷ است و با توجه به افزایش تورم شدید در یکی دوسال گذشته و رشد سرسام آور قیمت‌ها این میزان درآمد بسیار بیشتر شده است. به عنوان نمونه قیمت هر نخ سیگار مالبرو در خرداد سال ۹۷، هزار و صد تومان بوده، ولی این قیمت این سیگار امروز حدود ۴ هزار تومان است که نشان از رشد تقریبا ۴ برابری قیمت دارد.

با توجه به این که نظارتی بر فروش دخانیات در کیوسک‌های مطبوعاتی نیست، این‌ها اقدام به فروش هر نوع سیگار چه قانونی و چه قاچاقی می‌کنند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در همین راستا، علی مفاخریان مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران که مسئول نظارت بر کیوسک‌های مطبوعاتی در شهر است، طی مصاحبه‌ای به بازارنیوز گفت: ما با این شیوه برای عرضه تنقلات و دخانیات کاملا مخالفیم و این موضوع را با اتحادیه مطرح کردیم. از نظر ما فروش دخانیات در کیوسک‌های مطبوعاتی غیرمجاز است.
 
*جولان سیگار قاچاق در کیوسک‌ها
 
کیوسک‌های مطبوعاتی علاوه بر این که در فروش سیگار تخلف می‌کنند، جولان گاه سیگار‌های تقلبی و قاچاق هم هستند. سیگار‌های قاچاق، به دلیل این که مشخص نیست از چه طریقی وارد کشور شده و آیا مشکلات بهداشتی دارند یا خیر می‌توانند بسیار خطرناک بوده و سلامت افراد را به خطر بیاندازند. در سیگار‌های رسمی و اصل، میزان مواد شیمیایی به کار رفته، بر اساس فرمول‌های کارشناسی شده تعیین می‌شود تا بتوانند تاییدیه استاندارد‌های لازم را دریفت کنند؛ اما در مورد سیگار‌های قاچاق اصلا از این خبر‌ها نیست.

براساس آخرین آمار‌های رسمی که خبرگزاری فارس در آبان ماه سال گذشته منتشر کرده است؛ واردات سیگار قاچاق در ۹ ماهه ابتدای سال ۹۸ برابر ۸ میلیارد و ۶۷۰ میلیون نخ بوده است. این سیگار‌ها عمدتا از راه سلیمانیه عراق و امارات وارد کشور می‌شوند.

*سیگار تقلبی مصرف کنندگان را تا سر حد مرگ می‌کشاند

دکتر امیر ارسلانی، کارشناس امور آزمایشگاهی درباره یک آزمایشی که  روی میزان نیکوتین در سیگار‌های قاچاق که اصطلاحا «سیگار‌های بدون عکس» در جامعه مطرح‌اند، به بازارنیوز گفت: هر نخ سیگار رسمی به‌طور متوسط نهایتا ۸ تا ۹ میلی‌گرم نیکوتین دارد در حالی که نیکوتین در سیگار‌های قاچاق حتی تا ۱۵ میلی‌گرم هم می‌رسد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ زیرا ۶۰ میلی گرم نیکوتین، یک فرد بالغ را از بین می‌برد.

وی افزود: یکی از ترفند‌های تولیدکنندگان سیگار‌های تقلبی، استفاده بیش از حد مجاز نیکوتین است تا مصرف کنندگان احساس بهتری نسبت به این سیگار‌ها داشته باشند و مصرف این سیگار‌ها نسبت به سیگار‌های واقعی و رسمی بالاتر برود. این در حالی است که ضرر این سیگار‌ها بسیار بیشتر از سیگار‌های رسمی بوده و مواد مضر آن از جمله نیکوتین و قطران بسیار برای بدن مضرند.
کیوسک های مطبوعاتی، جولانگاه دخانیات قاچاق

*40 برند سیگار در زمره قاچاق

عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز در مصاحبه با بازارنیوز، از اعلام ۴۰ برند محرز قاچاق سیگار به دستگاه‌های نظارتی خبر داد و گفت: طرح مقابه‌ای با این سیگار‌ها را معاونت مقابله ستاد آماده کرده که همزمان با شروع طرح رجیستری سیگار (شهریورماه)، طرح مقابله با برند‌های محرز سیگار هم عملیاتی می‌شود.

وی تاکید کرد که یکی از محل‌های فروش سیگار قاچاق، دکه‌های مطبوعاتی است که در این طرح با آن‌ها مقابله خواهد شد.
 
*تعزیرات با فروش سیگار قاچاق برخورد می‌کند

همچنین محمدعلی اسفنانی، معاون تعزیرات کشور طی مصاحبه‌ای به بازارنیوز گفت: مقابله با تخلف فروش دخانیات و تنقلات در کیوسک‌های تعزیراتی در صلاحیت شهرداری‌ها و اماکن است، اما اگر در این مکان‌ها کالای قاچاق یافت شود یا گزارشی از فروش کالای قاچاق در دکه‌های مطبوعاتی به سازمان تعزیرات برسد، ورود و با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: