bazarnews

کد خبر: ۷۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
مروری بر مواضع سرپرست جدید وزارت صمت؛
جعفر سرقینی به عنوان متخصص حوزه معدن در وزارت صمت شناخته می شود و کمتر کسی با نظرات او در سایر حوزه های این وزارت خانه آشناست. با انتصاب او به عنوان سرپرست وزارت صمت، مروری بر مواضع او در حوزه های صنعت و بازرگانی این وزارتخانه می تواند به شناخت بیشتر او کمک کند.

گروه بازرگانی بازارنیوز : رئیس جمهور روز گذشته جعفر سرقینی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد.  سرقینی تا اواخر سال 98 به عنوان معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت فعالیت می کرد.  زمستانن 97 و پس از انتشار خبر انتصاب های جدید وزیر وقت صمت، که یکی از آنها انتصاب کامبیز مهدی زاده، داماد رئیس جمهور به ریاست سازمان زمین شناسی بود، خبری مبنی بر استعفای سرقینی از سمت خود منتشر شد که بلافاصله از سوی وزارت صمت تکذیب شد. اما در نهایت در اواخر سال 98، سرقینی از سوی رحمانی وزیر وقت صمت کنار گذاشته شد و به شرکت آسکوتک از شرکت های زیرمجموعه ایمیدرو رفت. 

با مروری بر مصاحبه های مختلف سرقینی، مواضع او در حوزه های مختلف وزارت صمت را بازخوانی می کنیم:

*از سال ۱۳۹۲ وزارتخانه اقداماتی را برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی انجام داده است و آن را به دو دسته اصلی تقسیم کرده که یکی از آن موارد، ایجاد محدودیت قانونی برای صادرات مواد خام معدنی بوده است. به این منظور معافیت‌های مالیاتی صادرات مواد خام معدنی را برداشتیم و قصد داشتیم به‌وسیله قانون و وضع عوارض حداقل ۵ درصد بر صادرات مواد خام برای سال ۱۳۹۷، ۸ درصد برای امسال و ۱۰ درصد برای سال آینده، خام‌فروشی را کنترل کنیم. اقدام دوم این بود که زنجیره تولید فولاد را کامل کنیم، به‌طوری‌که کل زنجیره فولاد که در سال ۹۲ حدود ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید داشت، امروز به حدود ۲۱۰ میلیون تن رسیده و می‌توان گفت در مدت ۵ سال ۹۰ میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد اضافه شده است.

*هدف دولت دوری از خام‌فروشی و تنظیم بازار داخلی بوده است. هرچند برخی دولت‌ها به عوارض به ‌عنوان منبع درآمدی نگاه می‌کنند اما ما آن را درآمد نمی‌بینیم. ضمن اینکه عوارض عدد قابل‌توجهی نبوده است که بخواهیم چنین نگاهی داشته باشیم.

* ازنظر ما صادراتی که ارزآوری نداشته باشد و در سامانه نیما تسویه نشود، قابل‌قبول نیست. در واقع ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد و در سیستم بانکی کشور تسویه شود.

*هر فعال معدنی که ماده معدنی یا محصول صنعتی صادر می‌کند به این خاطر که از خاک کشور بهره می‌برد، باید ارز آن را به کشور بازگرداند و با مقررات بانک مرکزی هماهنگ باشد.صادرات برای حل مشکلات صنعت کشور است و باید به درد بقیه صنایع در داخل کشور بخورد. 

*خودروسازان به هیچ عنوان نباید خودرو را به پارکینگ‌ها بفرستد، خودروسازان مکلف شدند که پس از تولید حتما خودرو را به بازار بفرستند تا جلوی گرانی گرفته شود.

*ما می‌توانیم با همین تحریم‌ها، زمینه‌ای فراهم کنیم که در تولید محصولاتی که وارد می‌کنیم خودکفا شویم.

*همه محصولاتی که ما الان وارد می‌کنیم تکنولوژی پایین‌تری به نسبت صنایع موشکی که الان خودمان تولید می‌کنیم دارند، تنها تفاوتی که در آن قسمت هست و در بحث صنایع وارداتی نداریم، این است که در بحث صنایع موشکی ما خواستیم ولی در این بخش هنوز نخواستیم که تولید کنیم و خودکفا شویم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: