bazarnews

کد خبر: ۷۷۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
بخش سوم نشست بازارنیوز با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛
محبی نجم آبادی در نشست اقتصادی بازارنیوز پیرامون مشکل در نگارش احکام اجرایی برای طرح های اقتصادی توضیحاتی ارائه داد.
سخت‌ترین کار، نگارش احکام اجرایی برای طرح هاست/ کارگزاران انسان‌های نادرستی باشند، نظارت‌ها باید تشدید شود+فیلم
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در سومین قسمت از نشست بازارنیوز، پیرامون بحث شفافیت از طریق سامانه‌ای کردن امور اظهار داشت: متاسفانه من دیدم در بحث سامانه‌ها اعمال نفوذ اتفاق میافتد و اگر کسی که در راس کار است، مراقب نباشد، سامانه فقط پوششی برای شفافیت می‌شود نه خود شفافیت.

وی افزود: این که زمانی رهبر انقلاب فرمودند مفاسد اژد‌های ۷ سر است همین است. اگر افراد خودشان نخواهند اوضاع درست شود، اگر کارگزاران انسان‌های نادرستی باشند، باید لایه لایه نظارت‌ها را تشدید کنیم نظارت‌های غیرمحسوس که متوجه شویم چه اتفاقاتی دارد میافتد.

محبی ادامه داد: طرح‌های خوبی مثل مسکن مهر ۹۹ ساله در یک شهرستان عالی اجرا شده، اما در یک شهرستان دیگر کامل نابود شده، چون بحث نظارت خوب و جدی نبوده است.  

*می دانم مجلس چه عیب‌هایی دارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اظهار داشت: وظیفه ما این است که الان که دور هم نشستیم این مسائل را حل کنیم. یک خبرنگار که ممکن است خیلی خاص به مسائل نظام نگاه نکند، دیروز به من گفت اقای محبی یک سال و نیم دیگر میایم پیش شما و میدانم هیچ کاری نتوانستد بکنید.

وی افزود: فضا را اینگونه با یک زمینه ناامیدی می‌بندند که این خیلی وحشتناک است. حالا شما می‌گویید مجلس تحت تاثیر است، من نمی‌خواهم مجلس رو تطهیر کنم و می‌دانم مجلس معایبی دارد.

*مشکل بر سر نگارش احکام اجرایی طرح های قدیمی

وی از نگارش احکام اجرایی طرح‌ها و مشکلاتی که بر سر راه آن است صحبت کرد و اظهار داشت: خیلی برنامه‌ها در کمیسیون اقتصادی و برنامه بودجه هست که از قبل روی آن‌ها کار شده و حالا که می‌خواهند بنویسند و تبدیل به حکم بشود به مشکلات بر می‌خوریم.

وی افزود: بزرگترین مشکل ما آنجاست که می‌خواهیم احکام عملی را بنویسیم و اجرا و نظارت کنیم و نباید با وجود نگرانی که وجود دارد، با عجله کار کند.

محبی اضافه کرد: خیلی اوقات دیده شده همکاران می‌خواهند به سرعت طرحی را تصویب کنند، چون بیرون این توقع ایجاد شده؛ یعنی حتی رهبری هم به آن اشاره کردند. این فضا می‌تواند نقطه ضعف مجلس هم بشود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کار در مجلس باید عالمانه، محققانه و با مجاهدت شبانه روزی باشد و متاسفانه مجلس هنوز بر مدار قبلی می‌چرخد. جالب است دو نفر برای شورای فلان می‌خواهند و دو نفر هم کاندیدند، ولی باز کارت پخش می‌کنند و رای می‌گیرند. این یک مورد بود و بنده به آقای قالیباف این موضوع را منتقل کردم. این با آرمان‌ها هم‌خوانی ندارد و خیلی مهم است، چون در باور مردم تاثیر می‌گذارد و هیچ چیز از این بالاتر نیست که یک مجلسی که ادعای ویژه دارد بریز و بپاش داشته باشد.

*اکنون نمی‌توان عملکرد مجلس را بررسی کرد
 
وی پیرامون عملکرد مجلس در این چند ماهی که روی کار آمده، د اظهار داشت: در نوشتن احکام همه در کنار هم و رسانه اگر حمایت بکند عالی است. شما می‌دانید مخالفین سیاسی ما منتظرند تا مجلس شکست بخورد و شیوه مواجهه‌شان هم تهاجمی است. باید بدانند که برای مجلسی که سه ماه است روی کار آمده، نمی‌توان نتیجه جامعی گرفت. مثلا یک قانونی که بخواهد در کمیسیون مطرح شود و به نتیجه برسد بعد به صحن بیاید و به شورای نگهبان برود و تصمیم گیری و ابلاغ شود، زمان زیادی طول می‌کشد.

وی ادامه داد: با این وجود قبول دارم که این مدل حرکت غلط است و ما نباید بر مدار مجلس قبل حرکت کنیم، چون خروجی همان می‌شود.
 
*79 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند

وی پیرامون سختی نگارش احکام اجرایی با ذکر مثالی توضیح داد: کار سخت ما وقتی شروع می‌شود که می‌خواهیم احکام اجرایی بنویسیم، شما تصور کنید در مورد حذف یارانه نقدی ما داشتیم بحث کالای اساسی اعتباری را در کمیسیون مطرح می‌کردیم، گفتیم به چه کسانی بدهیم؟ گفتند به کسانی که یارانه می‌گیرند، از دولت استعلام کردیم و گفتند ۷۹ میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند حتی استعلام کردیم کسانی که یارانه معیشتی می‌گیرند هم ۶۰ میلیون نفرند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: باید هوشمندسازی شود و اطلاعات دقیق حاصل گردد. مثلا در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان بررسی کردیم یک خانواده از چندجا یارانه می‌گیرد، اما یک خانواده که تراکنش مالی ندارد، یعنی ضعیف است یک یارانه هم نمی‌گیرد. تا زمانی که ما نتوانیم دهک‌ها را مشخص کنیم راه به جایی نمی‌بریم، چون واقعا نمی‌دانیم از کجا لطمه خوردیم.

محبی تاکید کرد: گفتند که برای کرونا ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شد؛ به چه کسانی دادند؟ یا مثلا بحث بیمه که خیلی‌ها هستند که بدون بیمه کار می‌کنند و لطمه خوردند؛ لذا باید همه چیز هوشمند شود مثلا بحث تراکنش‌های مالی کنترل شود که دوستان برنامه ریزی کردند حساب‌ها را دقیق بررسی کنند.

محبی در پایان تاکید کرد: گیری که الان وجود دارد بحث احکام است که مجلس و کمیته‌ها روی آن‌ها کار می‌کنند. مثلا بحث حذف یارانه‌ها اگر خانوار یک تا دو نفره باشد، اگر تا دو برابر حداقل دستمزد درآمد داشته باشند یارانه‌شان هست؛ بین سه تا چهار نفر باشند مبلغ یارانه چهار برابر حداقل دستمزد می‌شود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: