bazarnews

کد خبر: ۸۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی در گفتگو با بازار نیوز؛
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی در خصوص قانون شکنی بانک در ارائه سودهای تسهیلات کلان به تولید کننده ها گفت: متاسفانه سود تسهیلات بانک ها تبدیل به ربا شده است و من این شیوه را کاملا رد می کنم.
بانک‌ها گستاخت شده‌اند/ برای مبارزه با استثمار بانک‌ها باید قانون جدید نوشت/ به مفسدان مالی رحم نمی‌کنیمشهروز برزگر کلشانی نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز گفت: بانکداری اسلامی نباید سود تسهیلات 10 و 15 درصدی داشته باشد، حتی به اعتقاد من سود 4 درصدی هم برای تسهیلات زیاد است و هرگز مورد پسنده نیست. در واقع باید جلوی این درصدهای اضافه گرفته شود.

وی اضافه کرد: چرا باید بانک ها با سود 30 و 40 درصد به مردم تسهیلات بدهند. قطعا این هزینه در بحث تولید داخلی اشتباه است و مسیری که بانک های ما طی می کنند کاملا غلط است.  

بانک ها گستاخ شده‌اند
برزگر تاکید کرد: ما در مسیر بانکداری عقب نمانده ایم، بلکه مسیری که می رویم کاملا اشتباه است. باید راه را تغییر و دوباره قانون را تعریف کنیم. متاسفانه بانک ها بهترین ساختمان و بهترین تسهیلات را برای کارمندان و نور چشمی های خودشان هزینه می کنند و به نوعی گستاخ شده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی اضافه کرد: تسهیلاتی که بانک ها به تولید کننده ها می دهند در واقع در قالب حمایت از آنها و کمک به چرخه اقتصادی نیست، بلکه استثمار بانک هاست و ما باید در راستای کمک به تولید داخلی از این موضوع جلوگیری کنیم. بانک ها در ازای دریافت سپرده های مردم یا سود بالا دوباره آن را به مردم پس می دهند و با این کار گذران زندگی می کنند تا هزینه کارگر، خدمات و ساختمان سازی هایش را کسب کنند از سوی دیگر تولید کننده با وجود سود بالای تسهیلات دریافتی تمامی اموالش را از دست  می دهد و بعد از ورشکستگی پشت میله های زندان می رود.

برای مبارزه با استثمار بانک‌ها باید قانون جدید نوشت
نماینده مردم آذربایجان غربی در خصوص راهکار اساسی برای جلوگیری از این آفت گفت: باید مجلس با روحانیت و جامعه اسلامی برای مبارزه با استثمار بانک ها باید دوباره قانون را نوشت و جلوی این روند را بگیرد.  

وی با اشاره به اینکه در این خصوص به بانک مرکزی هم تذکر داده شده است تاکید کرد: در حال حاضر مجلس و کمیسیون تلفیق درگیر موضوع برجام، تحریم ها و ترمیم کابینه است. این سیستم بایدتغییر کند و مطمئن باشید در اولین فرصت این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

طرح بانکداری اسلامی عامل مبارزه با پدیده زشت سودهای بانکی
برزگر در این خصوص افزود: طرحی به نام بانکداری اسلامی نوشته شده است و بیش از  230 نماینده آن را امضاء کرده اند و به محض اینکه این طرح وارد مجلس شود با این پدیده زشت و ناپسند سود های بانکی مبارزه خواهیم کرد. مردم ایران مستحق بهترین ها هستند و ما وظیفه داریم هر آنچه که در توان داریم برای خدمت به مردم انجام دهیم.

ترامپ شعار پاره کرده برجام را عملی کند، به اتحادیه اروپا توهین کرده
وی در ادامه در خصوص انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و احتمال به خطر افتادن برجام هم به خبرنگار بازار نیوز گفت: برجام یک معاهده بین المللی است و یک طرف آن امریکا است و در صورتی که ترامپ شعار پاره کرده برجام را عملی کند به فرانسه، چین، روسیه، انگلیس،  آلمان، اتحادیه اروپا و افکار عمومی اهانت می کند.

برزگر اذعان داشت: یکی از شعارهای ترامپ در طرح تبلیغات برای جمع آوری آراء موضوع مخالفت با برجام بود و در صورتی که مرتکب چنین خطایی شود قطعا همه تحلیل گرهای دنیا از دیوانگی وی می گویند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در پاسخ به اینکه آیا انتخاب ترامپ تاثیری در وضعیت اقتصادی ایران خواهد داشت یا خیر؟ تصریح کرد: اگر بتوانیم وضعیت اقتصادی را به خوبی مدیریت و مهار کنیم تاثیری نخواهد داشت اما اگر ترامپ از این فرصت سوءاستفاده کند و اشتباهات سیاستمداران گذشته آمریکا را تکرار کند قطعا می تواند بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارد.

وی گفت: در واقع سیاست خارجی ایران مشخص است و این رئیس جمهور آمریکا است که باید در سیاست هایش تجدید نظر کند. قانون و حاکمیت ما مجزا است، آمریکا چه سیاست کبوترها باشد و چه سیاست بازها با ما دشمنی دارد.

به مفسدان مالی رحم نمی کنیم
عضو کمیسیون امنیت و سیاست های خارجی در ادامه مباحث خود در خصوص فساد های مالی و حقوق های نجومی گفت: مجلس، دولت و نظام از این موضوع گذشت نمی کنند و برای مبارزه با این موضوع زشت هر کاری خواهند کرد. در صورتی که این نفرات شناسایی شوند به آنها رحم نخواهیم کرد پس باید منتظر رسوایی بزرگی در بین آحاد جامعه باشند.

برزگر در خاتمه در خصوص راهکار عملیاتی برای مبارزه با فساد مالی اذعان داشت: نظارت تنها راهی است که می توان با وجود آن جلوی حقوق های نجومی را گرفت ضمن اینکه با تدابیر اندیشیده شده از سوی مجلس این اتفاق شدنی است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: