bazarnews

کد خبر: ۹۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات استان تهران از کاهش ۴۰ درصدی فروش و ابطال پروانه ۵۹ واحد فروش محصولات لبنیاتی به دلیل نوسانات بازار محصولات لبنی در یک سال اخیر خبر داد.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی رجبی» رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران در گفتگو با بازارنیوز به وضعیت بازار فروش واحد‌های لبنیاتی اشاره و در این خصوص توضیح داد: لبنیات جزو یکی از مهمترین اقلام سبد غذایی جامعه محسوب می‌شود و اکنون به دلیل بخشی از مشکلات اقتصادی خرید و مصرف محصولات لبنی کاهش چشمگیری داشته است؛ درحال حاضر به واسطه موقعیت جغرافیایی واحد‌های صنفی، فروش لبنیات حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افت داشته و این افت خرید بیشتر شامل خرید ماست بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات در ادامه به تعطیلی واحد‌های فروش محصولات لبنیاتی طی یک سال اخیر اشاره و در تشریح این مسئله گفت: از مهر سال ۹۹ تا پایان مرداد سال جاری ۵۹ واحد صنفی فروش محصولات لبنیاتی به دلایل مختلف پروانه کسب خود را ابطال و از سوی دیگر۸۷ واحد صنفی جدید در این حوزه اقدام به اخذ پروانه کسب نموده اند.

مابه التفاوت ۸۰۰ تومانی قیمت شیر از درب دامداری تا پیشخوان لبنیاتی

رجبی در ادامه به چالش‌های موجود برای تهیه شیر توسط فعالان حاضر در صنف فروشندگان لبنیات اشاره کرد و گفت: اعضای اتحادیه لبنیات به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ افرادی تنها فروشنده هستند وعده‌ای دیگر فقط در حوزه لبنیات سنتی کار می‌کنند؛ اکنون تنها چالش فعالان این صنف، دریافت شیر از دامداری هاست چرا که به واسطه میزان بٌعد مسافتی که از دامداری تا مرکز فروش طی می‌شود به همان اندازه اختلاف قیمت در این محصول به وجود می‌آید.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات با اشاره به اختلاف قیمت ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان هر لیتر شیر در برخی از واحد‌های صنفی گفت: درحال حاضر ۳۰ درصد از شیر تولیدی کشور در صنف فروشندگان محصولات لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما تا کنون توجه خاصی به وضعیت عرضه و تولید این محصول از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی ربط نشده است.

وی متذکر شد: با توجه به رویکردی که معاون اول ریاست جمهوری در پیش گرفته است، پیش بینی می‌شود دولت جدید در مورد مصرف محصولات لبنی به ویژه شیر تدابیر ویژه‌ای را مد نظر قرار داده است؛ یقینا با توجه ویژه به مسئله مصرف محصولات لبنی، دیگر نگران کاهش مصرف این قبیل محصولات در زنجیره غذایی عامه مردم نخواهیم بود.

سامانه «شیررسان» راهبردی برای مقابله با شیر‌های تقلبی

رجبی در ادامه گفت: اتحادیه فروشندگان لبنیات در راستای مبارزه و مقابله با عرضه شیر‌های تقلبی با همکاری برخی از نخبگان و متخصصان هوش مصنوعی دانشگاه علم و صنعت، اقدام به تهیه و تدوین سامانه‌ای تحت عنوان شیررسان کرده است تا بتواند شفافیت‌های لازم در عرضه شیر را برای مصرف کننده فراهم سازد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات افزود: کاربرد این سامانه به این گونه است که سنسو‌ر‌هایی روی دهانه مخازن حمل شیر نصب شده و واحد صنفی درخواست کننده بار، با استفاده از اپلیکشین مربوط به این سامانه می‌تواند تمام مراحل انتقال را به طور کامل و شفاف زیرنظر بگیرد؛ اکنون این سامانه به طور کامل و دقیق آماده بهره برداری است.

وی ادامه داد: درحال حاضر میزان مصرف لبنبات و جهش قیمت این گونه محصولات به منزله چالشی برای همه بخش‌های دستگاه‌های اجرای محسوب می‌شود؛ اجرای این سامانه می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات بازار لبنیات را حل کند و این امر نیازمند حمایت نهاد‌هایی نظیر سازمان دامپزشکی کشور و وزارت جهاد کشاورزی است.

رجبی در ادامه خاطر نشان کرد: علیرغم رایزنی‌های انجام شده، اما این سامانه در دولت قبلی توسط وزارت جهاد کشاورزی مورد بی لطفی قرار گرفت و اکنون باید دید که در دولت جدید چه رویکردی نسبت به این سامانه خواهد داشت؛ باید این نکته را خاطرنشان کرد که تقلب در محموله‌های شیر موضوعی است که نمی‌توان آن را به طور کامل تایید و یا تکذیب کرد چرا که حوزه عملکرد ما در تهران است و تاکنون گزارش‌های مستندی در این زمینه به دست ما نرسیده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات تاکید کرد: یقینا هرگونه تقلب در کیفیت شیر می‌تواند کیفیت همه محصولات لبنی را تحت الشعاع قرار دهد؛ به طور مثال ماست یکی از محصولات نهایی است که اگر با استفاده از شیر نامرغوب تهیه شود به اصطلاح تنه ماست شل و وا رفته می‌شود.

وی در آخراذعان کرد: درحال حاضر بسیاری از واحد‌های تولیدی محصولات لبنی، دیگ‌های پخت را کمی بیشتر روشن نگه می‌دارند تا از طریق آن بتوانند رطوب و یا ناخالصی موجود در شیر به طور کامل دفع کنند؛ با استفاده از این روش، پس از انجام مراحل تصویه محصولات لبنی با کیفیت تری تولید می‌شود.

گفتنی است است که «محمد رضا بنی طبا» سخنگوی انجمن صنایع لبنی هم در گفتگویی با خبرنگار بازار نیوز افزایش هزینه‌های تولید را عاملی بر افزایش قیمت محصولات لبنی دانست و در خصوص این مسئله گفت: تولیدکننده محصولات لبنی خود جزو دسته نخست افرادی است که در پی افزایش قیمت محصولات لبنی متحمل ضرر‌های متعددی می‌شود چرا که این افزایش قیمت‌ها تنها کاهش مصرف و فروش محصولات لبنی را به همراه خواهد آورد.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: