bazarnews

کد خبر: ۹۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
درگفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از کاهش ۳۰ درصدی قاچاق چوب طی دو سال اخیر خبر داد.
گروه بازارگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مسعود منصور» رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درگفتگو با بازارنیوز به مسئله قاچاق چوب اشاره و در این مورد توضیح داد: درخصوص قاچاق چوب، ابتدا باید به گام نخست آن یعنی قطع درخت اشاره کرد و باید خاطر نشان کرد که همین عمل هم در نفس خود یک اقدام مجرمانه است. اکنون وظیفه نخست سازمان جنگل‌ها این است از قطع درختان جلوگیری کند چرا که اگر محصول تولیدی از این درختان هم ضبظ شود، باز هم ارزش معنوی آن درخت باز نخواهد گشت.

رئیس سازمان جنگل‌ها ادامه داد: با توجه به اهمیت این مسئله سازمان جنگل‌ها طی این دو سال اخیر، چتر حفاظتی خود از درخت‌ها را افزایش داده و تا کنون با اقداماتی نظیر بلوک بندی حفاظتی، چیدمان نیرو‌ها در هر بلوک، نصب بیش از ۵۰ دوربین در نقاط حساس و بحرانی و با افزایش نیرو‌های گشت و پایش هوایی توانسته‌ایم، در راستای جلوگیری از قطع درختان اقدامات موثری را انجام دهیم.

وی متذکر شد: از سوی دیگر مراقبت ها‌یی هم برای مقابله با قاچاق چوب در نظر گرفته شده است. درحال حاضر در این زمینه اقدامات شایسته‌ای انجام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به سامانه حمل چوب اشاره کرد که خود عاملی بر شفاف سازی فرایند حمل انواع محموله‌های چوب شده است.

منصور در تشریح این سامانه گفت: در این سامانه از مرحله صدور پروانه حمل تا هنگام تخلیه بار چوب، محموله مدنظر باید از یک پروانه و یا مجوز برای رهگیری برخوردار باشد تا بتوان از این طریق، آن را در سامانه تحت نظر قرار داد؛ هم اکنون مراحل مختلف این سامانه در پاسگاه‌های بین راهی و بر روی موبایل جنگلبانان قابل رصد است و همین مسئله باعث شده است که آسیب کمتری در حوزه قاچاق چوب به وجود آید؛ علاوه بر این در جلوی درب کارخانجات صنایع چوب به ویژه در استان‌های شمالی کشور، مامورانی از سازمان جنگل‌ها گمارده شده اند که محموله چوب این کارخانه‌ها را برسی کنند، در مجموع این گونه اقدامات در کاهش چوب تاثیر ویژه‌ای داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز صنایع چوبی کشور، اکنون بهتر است دولت واردات چوب بدون پوست و یا چیپس چوب را در دستور کار خود قرار دهد و می‌تواند در این راستا، مسئله مذکور را با حذف بعضی از تعرفه‌ها، و تقویت واردات چوب محقق سازد؛ هنگامی که نیاز چوبی صنایع کشور تامین شود قطع درختان و قاچاق چوب نیز کاهش چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

وی اظهار کرد: در گام‌های بعدی و پس اقدامات کلان، فرهنگ سازی برای ایجاد قبح قاچاق چوب از طریق رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه ملی، می‌تواند در جایگاه خود آثار مثبتی را به همراه داشته باشد چرا که تنها اقدامات نظارتی کافی نیست و بعضی از اهداف با اقدامات فرهنگی محقق می‌شود.

منصور در پایان به میزان کشفیات محموله‌های قاچاق چوب و به دنبال آن کاهش میزان قاچاق این کالا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و طی دو سال اخیر میزان قاچاق چوب کاهش قابل توجهی داشته و طبق آخرین برآورد‌ها، طی این دوسال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ۴۸ درصد کشفیات محموله‌های چوب‌های قاچاق را ثبت کرده است؛ به دنبال این موضوع، کل حجم قاچاق چوب طی دوسال گذشته نیز ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: