bazarnews

کد خبر: ۹۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان اصلاح هزینه‌های جاری و افزایش منابع درآمدی دولت را دو ابزاری مهم برای مقابله با کسری بودجه دانست.

رفع تحریم‌ها و اصلاح هزینه‌های دولتی، دو ابزار مهم دولت برای مقابله با کسری بودجه

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بهروز هادی زنوز» اقتصاددان و کارشناس بودجه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون  بدهی‌های دولتی و کسری بودجه پدیده آمده برای دولت سیزدهم، اظهار کرد: تامین کسری بودجه اقتصاد ایران مسئله‌ای قابل حلی است اما این موضوع زمانی محقق می‌شود که معضلاتی که باعث افزایش خرج و مخارج جاری دولت می‌شود را دولت در اسرع وقت آن را در لایحه بودجه حذف یا اصلاح کند.


وی در خصوص این معضلات گفت: اقتصاد ایران همواره با مسائل حاشیه ای، چون ریخت و پاش‌های مالی، خرج و مخارج اضافی، اعطای یارانه‌های نقدی، کسری صندوق‌های بازنشستگی و ترمیم حقوق کارمند دولتی درگیر است  و همین موضوع در نهایت باعث تشدید کسری بودجه مضاعف در دولت‌های گوناگون می‌شود.


این اقتصاددان تشریح کرد: حل کسری بودجه ایران مستلزم آن است در مرحله نخست ردیف هزینه‌هایی دولتی در لایحه بودجه اصلاح شود؛ در کنار آن می‌توان با استفاده از انتشار اوراق قرضه، فروش اموال دولتی و در نهایت فروش بیشتر نفت پس از رفع تحریم‌ها، درآمد‌های دولتی را افزایش داد؛ با محقق شدن این دو استراتژی ما باز هم شاهد کسری بودجه خواهیم بود، اما کسری بودجه به وجود آمده به مانند وضعیت فعلی نخواهد بود  باعث به چالش کشیده شدن دولت شود.

 

 زنوز در ادامه با بیان این که تا زمانی که تحریم‌های بین‌المللی علیه اقتصاد ایران پابرجا باشد چلش‌های اقتصادی دولت نیز ادامه دارد گفت: بدون تحقق رفع تحریم‌ها چالش‌های اقتصادی به مانند گذشته وبال گردن اقتصاد کشور خواهد بود.

این اقتصاددان با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده مبنی بر کسری بودجه ۵۰ درصدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، خاطر نشان ساخت: متاسفانه علت اصلی این موضوع ناشی از عدم برآورده شدن درآمد‌های نفتی است که در سال گذشته پیش بینی شده بود، اما به دلیل عدم رفع تحریم ها، درآمد‌هایمد نظر برای اقتصاد کشور محقق نشد.

وی افزود: درحال حاضر آن گونه که از سیاست خارجی دولت سیزدهم پیداست، به نظر نمی‌رسد که ایران در مدت زمان کوتاهی به یک تفاهم جامع دست یابد، در نتیجه تحریم‌ها نیز به مانند گذشته ادامه خواهد داشت؛ بعید است که فروش نفت ایران در سال جاری و یا حتی سال ۱۴۰۱ بیشتر از میزانی باشد کشور چین در زمان تحریم از ما خریداری می‌کرد.




پایان پیام//

برچسب ها: بودجه ، هزینه دولت ، تحریم
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: