bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ضمن اشاره به تحولات پیش آمده در مذاکرات وین، پیرامون بازار ارز تحلیل کرد و گفت: با احیای احتمالی برجام، نرخ ارز نهایتا به رقمی بالغ بر ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان خواهد رسید.

گفتگو‌های برجامی در ایستگاه آخر/ در صورت رفع تحریم‎‌ها قیمت دلار چقدر خواهد شد؟

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «وحید شقاقی شهری» اقتصاددان و استاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تحولات پیش از شروع دور نهم مذاکرات وین و آثار آن بر بازار ارز کشور اظهار کرد: حقیقت این است که آمریکایی‌ها شدیدا به دنبال رسیدن به یک توافق با ایران هستند هستند. از سوی دیگر هم برخی از مقامات ایران به منظور توسعه تجارت خارجی و ارتقاء سطح اقتصاد کشور به دنبال رفع تمامی رفع تحریم‌های بین المللی هستند، در حال حاضر همین مسئله باعث می‌شود که آینده مذاکرات در شرایط مطلوبی قرارگیرد.


این اقتصاددان با تشریح رویکرد آمریکایی در فرایند مذاکرات وین خاطر نشان کرد: در این میان اختلاف نظر‌هایی هم میان طرفین گفتگو‌ها وجود دارد، ولی در مجموع دیپلمات‌های ایران و آمریکا عملا مسیر خود برای رسیدن به یک توافق خوب را روشن ساخته‌اند، طبیعتا این امر می‌تواند یک علامت مثبت برای به بازار‌های دارایی داخلی ایران باشد.


وی با اشاره به تغییرات بازار ارز همزمان با اعلام معافیت تحریم‌های هسته‌ای خاطر نشان کرد: با انتشار خبر معافیت‌های تحریمی، قیمت دلار در بازار کاهش قابل توجه‌ای را تجربه کرد و اکنون می‌توان این کاهش قیمت را علامت مثبت در اقتصاد کشور دانست که امکان دارد نشانه‌های مطلوب خود را در سایر بازار‌های کشور نشان دهد. از طرفی هم باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که متاسفانه اقتصاد کشور در دهه ۹۰، شاهد میانگین تورم ۲۴ درصدی بوده است.


قیمت دلار چقدر خواهد شد؟


شقاقی شهری در پاسخ به این سوال که نرخ ارز در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال به چه رقمی خواهد رسید گفت: اگر مسیر توافقات وین بدون وقفه یا مشکلی طی شود و به تبع برجام هم تا قبل از آغاز سال جدید احیا شود، قاعدتاٌ می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار به رقمی بالغ بر ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان برسد. یعنی از ۲۷ هزار تومان کنونی شاهد افت ۳ تا ۴ هزار تومان قیمت باشد.


این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش قیمت جهانی نفت طی فاصله زمانی چند روز اخیر گفت: بر اساس برآورده‌های انجام شده از بازار نفت و رسیدن قیمت هر بشکه نفت به بالای ۱۰۰ دلار، پیش بینی می‌شود که مشتقات نفتی ایران همچون محصولات پتروشیمی با افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای مواجه شوند؛ همچنین امکان افزایش قیمت فلزات معادن، مسئله‌ای دور از ذهن نیست. با توجه به این موضوع در سال آینده ما شاهد جهش صادراتی خواهیم بود چرا بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی ایران شامل فرآورده‌های نفتی و یا فلزات معادن می‌شود.


وی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود با تعلیق و یا لغو تحریم‌ها و د رنتیحه رفع موانع صادراتی، میزان صادرات غیر نفتی کشور نیز از لحاظ وزنی و ارزشی (دلاری) روند رو به بهبودی را در سال آینده تجربه کند، با تکیه بر افزایش قیمت جهانی نفت و احتمال رفع تحریم‌ها، امکان توسعه تجارت خارجی کشور در حوزه کالا‌های غیر نفتی یک امر کاملا جدی خواهد بود.


شقاقی شهری در پایان متذکر شد: فهم راهبردی من این از تحولات وین این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند بیشتر وقت و توان خود را صرف مسئله چین کنند، بنابراین به دنبال آن هستند که هر چه زودتر مسئله احیای برجام نهایی شود. البته در سال آینده یعنی آبان ۱۴۰۱ هم ایالت متحده آمریکا در پیش روی خود انتخابات میان دوره‌ای کنگره را در پیش دارد و به همین جهت مقامات فعلی کاخ سفید به دنبال آن هستند که مذاکرات وین را هر چه زودتر به یک نتیجه نهایی برسانند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: