bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس صنعت خودرو، ضمن تاکید بر عدم امکان تولید خودرو اقتصادی در ایران، ثبات اقتصادی و افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان را دو عامل مهم در تولید اتومبیل اقتصادی بیان کرد.

خودرو اقتصادی؛ شوخی وزارت صمت با مردم/ شاخصه‌های اصلی یک ماشین اقتصادی چیست؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ عصر روز گذشته «منوچهر منطقی» معاون حمل و نقل وزارت صمت از رونمایی نخستین خودرو‌های اقتصادی تولید داخل، در ابتدای ماه مرداد سال جاری خبر داد و گفت: بدنبال تاکید رئیس جمهور بر تولید خودروی اقتصادی و همچنین تقاضای نیمی از خریداران خودرو برای تهیه خودرو‌های کم هزینه، وزارت صمت تصمیم گرفت تا علاوه بر واردات خودرو‌های اقتصادی، خودروسازان داخلی را هم به سمت تولید این گونه خودرو‌ها هدایت کند.


حال با توجه به شرایط کنون بازار خودرو و رشد هزینه‌های تولید خودروسازان و قیمت تمام شده بالای خودرو‌های داخلی، اکنون این سوال مطرح می‌گردد که منظور سیاست‌گذاران ارشد وزارت صمت از تولید خودرو اقتصادی چیست در واقع در ادبیات اقتصادی کشور به چه خودرویی، لقب اتومبیل اقتصادی داده می‌شود.


«فربد زاوه»، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز در پاسخ به این سوال می‌گوید: معرفی یک خودرو به عنوان یک اتومبیل اقتصادی به قدرت خرید مصرف‌کنندگان یک کشور باز می‌گردد؛ با توجه به در نظر گرفتن این نکته، این امکان وجود دارد که خودرویی برای شهروندان ساکن در کشور‌های اروپایی و آمریکایی و یا حتی برخی کشور‌های آسیایی یک خودرو اقتصادی باشد، اما همان خودرو در بازار ایران یک خودرو لوکس محسوب شود. در حال حاضر نمی‌توان تعریف ثابت و بین المللی را برای اتومبیل‌های اقتصادی بیان کرد.


این کارشناس صنعت خودرو، شرکت‌های خودروساز داخلی را ناتوان در تولید خودرو اقتصادی بیان کرد و گفت: قیمت جهانی عمده محصولات دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا رقمی بالغ بر ۵ تا ۶ هزار دلار است. حال با توجه به این نکته، باید به دو عیب چنین خودرو‌های اقتصادی نیز اشاره کرد.


وی تصریح کرد: تولید چنین خودرو‌هایی در واقع به معنای چشم پوشی از استاندارد‌های ۸۵ گانه مورد نیاز یک اتومبیل استاندارد است؛ علاوه بر غیر استاندار بودن آنها، در حال حاضر شرایط خودرو سازان به گونه‌ای رقم خورده است که هزینه تولید یک خودرو برای آن‌ها دائما در حال افزایش است؛ با تداوم رشد هزینه‌های تولید، رفته رفته این موضوع باعث تشدید زیان انباشته خودروسازان خواهد شد، چالشی که در نهایت مانع از تولید یک خودرو اقتصادی در بازار خودرو ایران می‌شود.


زاوه قدرت خرید پایین مصرف‌کنندگان ایرانی را عاملی مهم در کمرنگ سازی احتمال تولید خودرو اقتصادی در بازار خودرو ایران بیان کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم در طول چند سال اخیر و همچنین ضعف شاخص‌های اقتصادی کشور، تولید خودرو اقتصادی از سوی خودروسازان داخلی یک امر محال و غیر قابل ممکن است.


این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطر نشان کرد: خودرو اقتصادی زمانی در ادبیات اقتصادی ایران معنا پیدا می‌کند که خودروسازان بدون ضرر و با ثبات قیمت اقدام به تولید خودرو با کیفیت کنند؛ از همه مهتر، این امر زمانی شامل حال مصرف‌کنندگان می‌شود که شاخص‌های کلان اقتصاد کشور در شرایط پایدار و مثبتی قرار داشته باشد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: