bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
تاکنون اخبار زیادی مبنی بر جعل، تشخیص اصالت و تایید محصولی قاچاق شنیده اید. کلمه‌ای که در تمامی این مطالب یکسان می‌باشد، اشاره به هولوگرام و لیبل هولوگرامی است.

لیبل هولوگرامی چیست؟

رپورتاژ- سردرگمی خریداران سکه و اصرار فروشندگان برای ارائه ندادن هولوگرام! اعلام مشخصات سیگارهای جعلی! نخ امنیتی پنجره‌ای اسکناس هزار تومانی جدید از نوع هولوگرام دار بوده و عبارت ۱۰۰۰۰ ریال به صورت فارسی و لاتین بر روی نخ نوشته شده است.

تاکنون اخبار زیادی مبنی بر جعل، تشخیص اصالت و تایید محصولی قاچاق شنیده اید. کلمه ای که در تمامی این مطالب یکسان می باشد، اشاره به هولوگرام و لیبل هولوگرامی است. در این مقاله با تشکر از مجموعه چاپی سیناپکینگ، به بررسی این که لیبل هولوگرامی چیست و در چه مواردی به کار می رود می پردازیم.

لیبل هولوگرام چیست؟

برچسب های هولوگرام امنیتی در انواع محصولاتی که به صورت روزمره با آن ها در ارتباط هستیم، یافت می شوند. از مهرهای مالیاتی روی اقلام مصرفی مردم تا برچسب‌های ضد کلاهبرداری روی اقلامی که احتمال تقلب و جعل در آن ها وجود دارد مانند انواع تلفن همراه، دستگاه های کامپیوتری، قطعات یدکی و مهندسی و ... این برچسب‌های بسیار رایج هستند و مدت زیادی است که وجود داشتند.

در واقع وظیفه اصلی لیبل هولوگرام، حفظ امنیت کالا یا سندی است که می تواند مورد جعل قرار بگیرد. این لیبل با ایجاد موانع امنیتی از کپی شدن خود جلوگیری کرده و به این صورت، احتمال جعل کالا را نیز به صفر می رساند.

تاریخچه هولوگرام امنیتی

لیبل هولوگرامی چیست؟

پس از اختراع لیزر در دهه 60 میلادی، سیستم هولوگرافی و محصولات حاصل آن، برای افراد مختلفی بیش از نیم قرن سرگرمی بسیار خوبی را فراهم کرده است. در واقع، فناوری پشت این شکل از تصویربرداری (هولوگرافی) تقریباً دو برابر این بازه زمانی در حال توسعه بوده است که از تحقیقات در مورد کریستالوگرافی اشعه ایکس در دهه 1920 سرچشمه گرفته است. اما تا دهه گذشته فناوری پشت این لیبل ها به قدری پیشرفته نبود که بتوان آن را با چشم غیر مسلح تشخیص داد.

مفهوم هولوگرافی آنچنان پیچیده نیست؛ این به سادگی نمایشی از یک تصویر به ظاهر سه بعدی بر روی یک سطح دو بعدی است که با استفاده از سیستم ماتریس نقطه‌ای، لیتوگرافی پرتو الکترونی یا اخیراً تصویربرداری رایانه‌ای به دست می‌آید. هولوگرام خود مجموعه ای از نانوساختارها است که روی یک سطح صاف نمایش داده می شوند. سپس این نانوساختارها نور را به روشی خاص می شکنند تا یک توهم نوری بر اساس الگوی مورد نظر ایجاد کنند.

ویژگی های امنیتی لیبل های هولوگرامی

هولوگرام های امنیتی به دلایل مختلفی محبوب هستند. چسبانیدن آنها و همچنین تشخیص اصل آن ها آسان و جعل آن ها نسبتاً دشوار است. ویژگی های امنیتی که سبب محبوبیت بالای هولوگرام شده عبارتند از:

  • علائم امنیتی آشکار

شاید بتوان گفت که آشکار ترین ویژگی لیبل های هولوگرامی، ایجاد توهم نوری در خود است. به این صورت که یک فرد با چشم غیر مسلح هنگامی که به هولوگرام نگاه کند، الگو های پنهانی را می تواند ببیند که مشخص می کند محصولی که گرفته اصل است.

  • ویژگی های امنیتی مخفی

درج برخی ویژگی های امنیتی که صرفا توسط دستگاه های مخصوص شناسایی می شوند مانند تراول چک 50 و 100 هزار تومانی، امنیت این لیبل را در برابر جعل افزایش می دهد. نکته ای را هم باید در مورد هولوگرام سه بعدی گفت: لیبل سه بعدی هولوگرام تقریبا غیر قابل جعل است چراکه علاوه بر موارد گفته شده، برای چاپ آن باید نام شرکت و آگهی روزنامه رسمی را ثبت کرد و به غیر از شرکت سفارش دهنده منطبق با مدارک ارسالی، کس دیگری نمی تواند از آن استفاده کند.

  • درج شماره سریال و QR کد

همانطور که روز به روز تکنولوژی هولوگرافی تقویت می شود و پیش می رود، امکانات بیشتری نیز در دسترس صاحبین کسب و کار قرار می گیرد. از جمله این تغییرات مثبتی که می توان روی هولوگرام چاپ کرد، Qr کد یا کد اسکن و خوانش توسط تلفن همراه است. به این ترتیب مشتریان شما با اسکن کیو آر کد روی بسته بندی می توانند از اصالت آن اطمینان حاصل کنند.

موارد معمول استفاده از هولوگرام امنیتی

لیبل هولوگرامی چیست؟

از هولوگرام برای مصارف مختلفی استفاده می شود. از جمله مواردی که هولوگرام در نقش امنیتی ظاهر می شود، عبارتند از:

  • برچسب های ضد دستکاری

هولوگرام ها به عنوان سد امنیتی بسیار خوبی در برابر دستکاری عمل می کنند. جنس این لیبل معمولا از نوعی است که به صورت یکجا از روی سطح جدا نمی شود و به همین دلیل رد باز شدن یا دستکاری افراد را روی محصول باقی می گذارد.

  • تایید محصول

تایید اصالت محصول با چشم غیر مسلح توسط مشتریان سبب افزایش سطح اعتماد و آرامش خاطر آن ها می شود. مصرف کنندگان می توانند به راحتی و با استفاده از تلفن همراه خود، کد روی لیبل هولوگرام را اسکن کنند تا از اصالت محصول اطمینان حاصل کنند. بیشترین دلیل استفاده از هولوگرام برای محصولات و کالاهای مصرفی توسط کارخانجات نیز به همین علت است.

  • ساخت اسکناس

بسیاری از کشور های جهان از جمله ایران برای حفاظت و جلوگیری از جعل اسکناس های مهم، از هولوگرام امنیتی استفاده می کنند. همانطور که در ابتدا به خبری در رابطه با اسکناس 1000 ریالی اشاره کردیم، نخ های هولوگرامی به صورت گسترده توسط بانک مرکزی برای حفاظت استفاده می شود.

انواع شناخته شده لیبل هولوگرامی

 

هولوگرام های امنیتی دارای جنس ها، ابعاد، اشکال و مشخصات امنیتی مختلفی هستند که از جمله معروف ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هولوگرام آماده (ژنریک)
  • هولوگرام دو بعدی
  • هولوگرام سه بعدی (محبوب ترین)
  • هولوگرام ترکیبی (2 و 3 بعدی)
  • دات ماتریکس
  • فلیپ فلاپ (تلنگری یا رنگین کمانی)
  • حرارتی
  • دارای اسکن QR code
  • اسکرچ
  • نقش برگردان
  • میکروتکست
  • و ...

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: