bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶

چگونه تامین سرمایه می‌تواند به توسعه کسب و کار شما کمک کند؟

تاثیر تامین سرمایه بر کسب و کار

تامین سرمایه یکی از گام های مهم و اساسی راه اندازی و توسعه هر کسب و کاری محسوب می شود. در دنیای اقتصاد مسیرهای مختلفی برای جذب این سرمایه پیش بینی شده است. به طور کلی این سرمایه تحت دو حالت مبتنی بر بدهی و مبتنی بر سرمایه تامین می شود.

تفاوت اصلی میان این دو روش این است که در حالت مبتنی بر بدهی صاحب کسب و کار در زمان مشخص باید اصل و سود سرمایه را بازگرداند. این در حالی است که در حالت مبتنی بر سرمایه کسب و کارها عمدتا بر اساس فروش درصدی از سهام خود اقدام به تامین مالی مورد نیاز خود می کنند.

هر شرکت تجاری بر اساس نیاز مالی، نوع کسب درآمد، نوع سودآوری، شرایط بازپرداخت، شرایط ضمانت و ده ها فاکتور دیگر در خصوص نحوه جذب سرمایه برای توسعه کسب و کار خود تصمیم گیری می کند. مسئله ای که وجود دارد این است که سرمایه مانند خون برای انسان است. در کلام ساده تر بدون تامین مالی مناسب امکان راه اندازی یا توسعه کسب و کار وجود ندارد. در این مقاله از جنبه های مختلف این چرایی را مورد بررسی قرار داده و نشان خواهیم داد که از نظر مبانی اقتصادی و اجتماعی تامین مالی به شکل مناسب چه تاثیری در روند توسعه یک کسب و کار می تواند داشته باشد. همچنین در نهایت با یکی از بهترین روش های جذب سرمایه به خصوص برای کسب و کارهای کوچک و متوسط آشنا خواهیم شد.

 

تعریف یک مدل برای اقتصاد

به طور کلی می توان گفت که سرمایه روح اصلی اقتصاد محسوب می شود. این سرمایه است که کسب و کار را معنی می دهد و باعث می شود داد و ستد در حالت های مختلف شکل بگیرد. در واقع کسب و کار، شرکت تجاری، سود، زیان و دیگر مفاهیم اقتصادی بدون حضور سرمایه مفهومی ندارد. بنابراین عملا می توان گفت که تامین سرمایه اولین و اساسی ترین کار برای راه اندازی یا توسعه هر کسب و کار در هر ابعادی محسوب می شود. به طور مثال راه اندازی یک سوپرمارکت محلی، ایجاد یک خط تولید جدید برای کارخانه خودروسازی، تاسیس چند شعبه جدید و ... همگی نیاز به تامین مالی از طرق مختلف دارد.

اما برای درک بهتر و عمیق تر این موضوع بهتر است از یک مدل اقتصادی استفاده کنیم. در این مدل اقتصاد را مانند یک ماشین بزرگ و پر از چرخ دنده های کوچک و درشت در نظر بگیرید. هر کدام از این چرخ دنده ها نماد یک کسب و کار یا شرکت تجاری است. همان سوپرمارکت و یا کارخانه تولید خودرو هر کدام دارای یک چرخ دنده در این ماشین اقتصاد هستند.

همچنین در نظر داشته باشید که بزرگی و کوچکی هر کدام از این چرخ دنده ها بستگی به میزان گردش و توان مالی شرکت ها و کسب و کارها دارد. از این رو می توان انتظار داشت که چرخ دنده مربوط به سوپرمارکت محلی، کوچک و چرخ دنده مربوط به کارخانه خودروسازی بسیار بزرگ و تاثیرگذار باشد.

نکته دیگر در خصوص این مدل اقتصادی این است که هر کدام از این چرخ دنده ها به صورت مستقیم با چند چرخ دنده دیگر در ارتباط است. به طور مثال چرخ دنده سوپرمارکت به چرخ دنده هایی مانند واسطه تامین کالا، صنعت باربری و کارخانه تولید محصولات متصل است. این مدل کلی است که به واسطه آن می توان مفاهیم مختلفی از اقتصاد را مورد بررسی قرار داد. حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم نقش سرمایه در این مدل اقتصادی چیست.

چگونه تامین سرمایه می‌تواند به توسعه کسب و کار شما کمک کند؟

نقش سرمایه در اقتصاد

نقش سرمایه در اقتصاد

همانطور که گفتیم اقتصاد می تواند شبیه به یک ماشین با چرخ دنده های مختلف و متصل به یک دیگر باشد. با چرخش هر چرخ دنده سایر چرخ دنده ها شروع به حرکت می کند. این چرخش در نهایت منجر به بزرگ شدن اقتصاد می شود. اما سوال مهم این است که چه چیزی باعث چرخش این چرخ دنده ها می شود؟

شما برای خرید از یک سوپرمارکت هزینه مربوط به آن را پرداخت می کنید. این هزینه تحت عنوان سرمایه وارد چرخ دنده سوپرمارکت می شود و باعث می شود که این چرخ دنده شروع به گردش کند. این گردش باعث می شود سرمایه وارد شده توسط شما – با کسر درصدی از آن – به چرخ دنده های دیگر مانند واسطه یا کارخانه وارد شود. این سرمایه در کنار سایر سرمایه های دیگر باعث می شود که چرخ دنده کارخانه شروع به چرخیدن کند. در یک مدل اقتصادی سالم و درست این سرمایه باید در تمامی چرخ دنده ها شروع به چرخش کند. شاید برای شما جالب باشد بدانید که در این مدل، مسلما درصدی از این سرمایه به جیب خود شما باز می گردد.

بنابراین بر اساس این مدل می توان گفت که سرمایه اصلی ترین و شاید تنها عامل چرخش هر چرخ دنده محسوب می شود. پس اگر بخواهیم مفهوم تامین سرمایه در یک مدل اقتصادی را مورد بررسی قرار دهیم، می توانیم اینگونه بگوییم که هر شرکت تجاری یا کسب و کار و یا هر نهاد اقتصادی برای این که بتواند شروع به چرخیدن کند و یا چرخ دنده خود را بزرگ تر کند نیاز به جذب سرمایه دارد.

نکته ای که باید بدانید این است که سود حاصل از ارائه محصولات و خدمات در بسیاری از موارد به اندازه ای نیست که بتواند باعث بزرگ شدن چرخ دنده شود. در کلام ساده تر در چنین مواردی لازم است سرمایه ای بزرگ به واحد تجاری و اقتصادی تزریق شود تا این واحد توانایی توسعه را پیدا کند.

چگونه تامین سرمایه می‌تواند به توسعه کسب و کار شما کمک کند؟

سرمایه کلان یا سرمایه خرد جهت تامین مالی

سرمایه کلان یا سرمایه خرد؛ مسئله این است!

آنچنان که از تعریف مدل اقتصادی مشخص است، سرمایه های خرد مانند سود حاصل از فروش محصولات و یا ارائه خدمات تنها می تواند گردش مالی لازم جهت سودآوری شرکت یا نهاد تجاری را ایجاد کند. اما برای توسعه یک کسب و کار نیاز به سرمایه بزرگ تر وجود دارد. از این رو این سوال مطرح می شود که این سرمایه چقدر باید باشد؟

روی بهتر سوال این است که اولا چه میزان سرمایه ای برای توسعه کسب و کار لازم است و ثانیا این جذب سرمایه از چه طرقی باید انجام شود؟ در پاسخ باید گفت که عملا فاکتورهای متعددی در این خصوص وجود دارد. اگر بخواهیم کمی تخصصی تر بیان کنیم، طرح اقتصادی و شرایط مندرج در آن است که تعیین می کند کسب و کار برای هدف تعیین شده خود به چه میزان سرمایه ای نیاز دارد و در صورت تحقق این هدف چه میزان سود وارد گردش مالی می شود. این فاکتورها همچنین در تعیین نحوه جذب و تامین سرمایه تاثیرگذار است.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که در بسیاری از موارد امکان جذب چنین سرمایه های کلانی وجود ندارد. در این حالت بسیاری از کسب و کارها و نهاد های اقتصادی کوچک یا متوسط امکان توسعه را از دست می دهد. این مسئله در نهایت باعث می شود که گردش کلی مالی در ماشین اقتصاد روند کاهشی پیدا کند و در نهایت موجب تضعیف اقتصاد شود.

اما زمانی که از دید کلی به این ماشین نگاه می کنیم متوجه می شویم که چرخ دنده های بزرگی مانند کارخانه ها بر اساس مجموع سرمایه های خرد شروع به گردش می کند. بنابراین سرمایه های خرد در کنار یک دیگر این توان و قدرت را دارند که بتوانند تبدیل به یک سرمایه کلان و اثرگذار شوند. در اقتصاد امروز سرمایه های خرد اگر در یک جهت خاص قرار بگیرند می توانند اثربخشی فوق العاده ای داشته باشند. اینجاست که مسئله ای مانند سرمایه گذاری جمعی مطرح می شود.

چگونه تامین سرمایه می‌تواند به توسعه کسب و کار شما کمک کند؟

تامین مالی از طریق سرمایه گذاری جمعی

تامین مالی از طریق سرمایه گذاری جمعی

سرمایه گذاری جمعی بدین معنی است که تعداد نسبتا زیادی از سرمایه گذاران خرد در کنار یک دیگر اقدام به سرمایه گذاری در یک طرح توسعه کسب و کار می کنند. به طور مثال یک شرکت نیاز به سرمایه یک میلیارد تومانی دارد. در حالت سنتی این شرکت باید به دنبال یک سرمایه گذار کلان باشد. این کار عمدتا سخت و شاید در برخی از موارد ممکن نباشد. همچنین این شرکت می تواند از طریق وام های بانکی برای جذب این سرمایه اقدام کند. اما همه ما به خوبی می دانیم که شرایط دریافت و بازپرداخت این وام ها چندان ساده نیست.

در روش نوین، این شرکت می تواند با ارائه طرح توسعه خود به پلتفرم های کرادفاندینگ مانند "دونگی" اقدام به جذب سرمایه های خرد کنند. در این روش ممکن است صد سرمایه گذار خرد با سرمایه های متنوعی مانند صد میلیون، چند ده میلیون یا ... اقدام به سرمایه گذاری کنند. بنابراین کرادفاندینگ عملا امکان استفاده اقتصاد از سرمایه های خرد را فراهم کرده است. در این بین سرمایه های خرد نیز امکان سودآوری خوبی به دست می آورند. از این رو می توان گفت که در این روش جدید سرمایه گذاری یک بازی برد – برد میان سرمایه گذار و سرمایه پذیر شکل می گیرد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، در کرادفاندینگ یک شرکت با ارائه طرح توجیهی سرمایه گذاری خود سعی می کند نشان دهد چه هدفی را دنبال می کند، چه سرمایه ای برای تحقق این هدف نیاز دارد و در صورت تحقق چه سودی را می تواند بدست بیاورد. یادتان باشد که کرادفاندینگ از نوع تامین سرمایه مبتنی بر بدهی است. یعنی شرکت یا کسب و کار درصدی از مالکیت خود را از دست نمی دهد. این شرکت مکلف است در زمان تعیین شده نسبت به بازپرداخت اصل و سود تعیین شده به سرمایه گذاران اقدام کند.

در این مسیر شرکت های تجاری متوسط یا کوچک می توانند بدون دردسر و در سریع ترین زمان ممکن سرمایه مورد نیاز خود را به دست بیاورند. این مسئله باعث شده است که پویایی اقتصاد افزایش پیدا کرده و سرمایه های خرد به شکل هدفمند در این ماشین بزرگ اقتصادی به گردش در بیاید.

پرسش های متداول

تامین سرمایه چه کمکی به توسعه کسب و کار می کند؟

سرمایه به عنوان روح اصلی اقتصاد و هر کسب و کاری محسوب می شود. سرمایه هایی مانند سود فروش محصول باعث می شود یک کسب و کار به سودآوری خود ادامه دهد. اما برای توسعه یا گسترش کسب و کار نیاز به جذب سرمایه کلان است. بنابراین عملا می توان گفت که بدون تامین مالی مورد نیاز امکان توسعه برای کسب و کار وجود ندارد.

آیا با استفاده از سرمایه خرد می توان نسبت به توسعه کسب و کار اقدام کرد؟

سرمایه های خرد، بیشترین درصد از سرمایه های در گردش یک اقتصاد را به خود اختصاص داده است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که غالبا این سرمایه ها به شکل غیر متمرکز مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که با استفاده از مفاهیمی مانند سرمایه گذاری جمعی امکان بهره تامین مالی برای توسعه یک کسب و کار فراهم می شود.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: