bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
در نشست خبری مطرح شد؛
معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح برنامه‌های این وزارتخانه برای جلوگیری از حبس اراضی مسکونی، از تعیین ضرب‌الاجلی ۶ ماهه برای مالکان این زمین ها خبر داد.

تعیین ضرب الاجلی ۶ ماهه برای مالکان اراضی مسکونی احتکار شده

گروه راه و مسکن بازارنیوز _ سعید ترکاشوند؛ «فرزانه صادق مالواجرد» معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری خود اظهار کرد: یکی از عللی که باعث حبس و احتکار زمین با کاربری مسکونی در حاشیه کلان‌شهر و یا شعر‌های بزرگ شده، کسب سود بیشتر و تمایلات سوداگرایانه مالکان این اراضی است که این افراد را بر آن داشته تا از عرضه زمین خود برای ساخت مسکن خودداری کنند.


این مقام مسئول افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری در نظر دارد با شناسایی اراضی مسکونی به تفکیک مالکیت‌ها، بررسی آخرین وضعیت در چرخه قرار گرفتن این اراضی و در نهایت تعیین ضرب الاجل برای عرضه این زمین‌ها از احتکار اراضی مسکونی حاضر در محدوده شهری جلوگیری کند.


وی درباره زمان ضرب الاجل تعیین شده برای مالکین این اراضی گفت: بازه زمانی این ضرب الاجل ۶ ماهه است؛ پس از پایان آن و عدم عرضه اراضی با کاربری مسکونی از سوی مالکان آنها، کاربری این زمین‌ها از مسکونی به خدماتی تغییر می‌یابد.


صادق مالواجرد تصریح کرد: در حال حاضر در هر شهر نزدیک به ۱۰ درصد زمین‌ها با کاربری مسکونی فیریز شده و دولت به دنبال آن است که با عرضه آنها، روند ساخت مسکن و عرضه آن در بازار تسریع شود.


معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما به مالکان کلان این پیام را می‌دهیم که نسبت به عرضه زمین در محدوده شهر‌ها اقدام کنند. 


وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اراضی نظامی حاضر در محدوده شهری توضیح داد: این زمین‌ها قوانین خاص مرتبط خود را دارند؛ در حال حاضر بخشی از اراضی‌های استفاده در قانون جهش تولید مسکن هم زمین‌هایی هستند که از طریق تفاهم با نیروی‌های نظامی محقق شده است


صادق مالواجرد همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز مبنی بر اینکه آیا اقدامات وزارت راه برای خروج اراضی مسکونی از احتکار در تعارض با برنامه‌های سازمان خصوصی‌سازی برای مولدسازی قرار دارد یا خیر، تاکید کرد: سیاست مقابله با احتکار مسکن در تعارض با مولدسازی نبوده و این اراضی شامل اراضی مسکونی است که در چرخه تولید قرار نگرفته است.


این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره بازکردن خط حریم شهر‌ها گفت: با یک جستجوی در مصوبات شورای عالی شهرسازی متوجه خواهیم شد که سهم الحاق با بافت مسکونی تا چه اندازه است و ما تا کنون نزدیک به ۳۰ هزار هکتار اراضی را برای نهضت ملی مسکن به بافت الحاق کرده‌ایم.


وی ادامه داد: یک متر از اراضی که در مسکن مهر به شهر‌ها الحاق شد، فرایند بررسی را در کمیته‌ها طی نکرده بود، اما زمین‌های الحاق شده نهضت ملی مسکن نبود وجب به وجب در کمیته‌های فنی مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.


صادق مالواجرد همچنین درباره رویکرد دولت سیزدهم در مبنی بر بازکردن محدوده‌های شهر‌ها و ساخت واحد‌های یک طبقه یا ویلایی، گفت: من کارشناس شهرسازی هستم و قطعا اجازه نخواهم داد، بدون کار کارشناسی یک وجب اراضی خارج بافت با بافت الحاق شود، ولی ما در هر جلسه شورای عالی ۲ یا ۳ مصوبه اختصاصی برای الحاق داریم و این بدین معنی نیست که مقابل الحاق ایستاده‌ایم.

 

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: