bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی ضمن اشاره به کاهش ادامه‌دار قیمت دلار در بازار غیررسمی، گفت: در طول چند هفته اخیر، برخی از اخبار مثبت از تعاملات بین المللی ایران با سایر کشور‌ها توانست در کنار سیاست‌های بانک مرکزی، قیمت دلار را به سمت کاهشی شدن سوق دهد.

سیدعلی

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید کمال سیدعلی» معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند سریع کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی اظهار کرد: جهش تقریباً دو برابری قیمت دلار در بازار غیر رسمی، اتفاقی غیر منطقی بود که اکنون با افت نرخ ارز و عقب نشینی آن از کانال ۵۰ هزار تومان، شاهد تخلیه شدن بخشی از حباب آن هستیم.


معاون ارزی اسبق بانک مرکزی همچنین درباره اثرات مثبت برخی از اخباری که در طول چند هفته اخیر پیرامون روند مذاکرات منتشر شد، گفت: یکی از مهمترین مولفه‌هایی که نقش بسزایی در تغییرات نرخ ارز داشته، همین اخبار مثبت از تعاملات بین المللی ایران با سایر کشورها است که توانست در کنار سیاست‌های بانک مرکزی، قیمت دلار را به سمت کاهشی شدن سوق دهد.


وی خاطرنشان کرد: رسیدن قیمت دلار به عدد ۴۷ هزار تومان در بازار غیررسمی خود نتیجه‌ای ملموسی از اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت بوده که در طول چند هفته اخیر به صورت مداوم انتشار یافته است.


سیدعلی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا روند نزولی نرخ ارز ادامه دار خواهد بود یا خیر، گفت: تداوم این وضعیت به عمق عرضه درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما بستگی دارد. در صورت عدم تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و ثبات در این حوزه و همچنین افزایش عرضه ارز در سامانه نیما، شاهد ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار غیررسمی خواهیم بود.


معاون ارزی اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در ابتدای آغاز به کار دولت انتظار می‌رفت که قیمت ارز به دلایلی همچون نرخ تورم، حجم نقدینگی و کسری بودجه دولت، افزایش چشم‌گیری را تجربه کند، اما به دلیل تمهیدات و سیاست‌هایی که بانک مرکزی برای تخصیص ارز سهمیه‌ای اندیشید و اجرا کرد، قیمت ارز به یکباره افزایش نیافت.


وی همچنین متذکر شد: علی‌رغم وجود چنین مسئله‌ای، عدم بازگشت کامل درآمد‌های صادراتی و عرضه تمامی آنها به سامانه نیما هنوز از جمله موضوعاتی است که بانک مرکزی نتوانسته آن را به صورت کامل مدیریت کند؛ به بیان ساده‌تر، اگرچه این مقدار منابع ارزی در چرخه اقتصادی کشور وجود دارد، اما هنوز در اختیار بانک مرکزی قرار ندارد.


سیدعلی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ درصد منابع ارزی کشور در قالب موضوعاتی همچون فرار سرمایه و یا حتی قاچاق کالا در حال خروج از کشور است؛ لذا، اگر بانک مرکزی برای این موضوع تمهیداتی را در نظر نگیرد، ما همچنان شاهد کمبود ارز و در نتیجه تغییرات قیمتی آن خواهیم بود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: