bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران ضمن تاکید بر توسعه تعاملات تجاری ایران در حوزه انرژی، واردات گاز و همچنین عملیاتی کردن سوآپ گازی با کشور ترکمنستان را به عنوان گامی مهم در جهت تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه توصیف کرد.

واردات گاز از ترکمنستان، قدم اول ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه

گروه نفت و انرزی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مهراد عباد» عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سوآپ گازی ایران و ترکمنستان و همچنین واردات گاز از این کشور اظهار کرد: ترکمنستان چهارمین کشور دارنده منابع گازی در جهان است و در مقابل ایران هم ظرفیت دریافت روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را به منظور واردات و انتقال در مرز‌های خود دارد؛ لذا، با واردات گاز از این کشور در مرحله اول ناترازی‌های موجود در بخش انرژی رفع و سپس در یک بازده زمانی طولانی مدت، ایران می‌تواند از جایگاه ویژه‌ای میان کشور‌های منطقه در حوزه در تجارت انرژی گازی برخوردار شود.


این عضو کمسیون انرژی اتاق تهران تاکید کرد: واردات گاز از ترکمنستان قدم اول برای تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه است. زمانی که تعاملات تجاری ایران در حوزه انرژی افزایش می‌یابد، زمینه برای تهاتر، سوآپ و خرید و فروش گاز طرف مقابل مهیا می‌شود. کشور‌هایی مانند ترکمنستان در اطراف ما زیاد هستند که می‌توانیم با آن‌ها وارد تعاملات در حوزه‌ی انرژی شویم.


وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته، بسیاری از ارتباطات بین المللی ایران با سایرکشور‌ها قطع شده بود؛ به همین خاطر، هر چه بیشتر بتوانیم با دیگران به ویژه کشور‌های مجاور در زمینه‌ی انرژی ارتباط داشته باشیم، به نفع اقتصاد ایران خواهد بود. ارتباطات گازی و انرژی با کشور‌های نزدیک از نظر کاهش هزینه‌های حمل و نقل اهمیت زیادی دارد.


عبادی تصریح کرد: برای بهره‌برداری درست از منابع انرژی کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های دقیقی در حوزه انرژی اتخاذ کنیم. بهینه سازی مصرف گاز در ایران موضوع مهمی است که باید به صورت ویژه در دستور کار دولت قرار بگیرد تا به واسطه آن بتوانیم ناترازی موجود در مصرف گاز را حل و سپس از جایگاه خود در تجارت گازی منطقه استفاده کنیم.


این کارشناس انرژی گفت: در حال حاضر موضوع حمل و نقل گاز و استفاده از روش‌های نوین یکی از مباحث روز در حوزه انرژی دنیاست. تاکنون بسیاری از کشور‌ها توانسته‌اند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، هزینه انتقال گاز را بسیار کاهش دهند. متاسفانه ما هنوز از روش‌های قدیمی برای انتقال گاز به شمال کشور استفاده می‌کنیم که هزینه‌های زیادی برای کشور به همراه دارد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: فشرده سازی گاز و استفاده از مخازن مختلف از جمله راهکار‌های موثری است که می‌توانیم با استفاده از آن هزینه‌های انتقال گاز را کاهش دهیم. علی‌رغم موثر بودن این روش‌ها ما همچنان در این خصوص ورود جدی نداشته‌ایم و همچنان به روش‌های سنتی متوسل شده‌ایم.

 


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: