bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت ضمن رد ادعای رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مبنی بر عدم آگاهی کامل برای ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت گفت:طبق تبصره ۴  ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، باید همه معاملات سکه توسط طلافروشان در این سامانه ثبت شود.

پاسخ یک مقام وزارت صمت به ادعای رئیس اتحادیه طلا تهران/ همه معاملات سکه باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اخیراً «نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون عدم ثبت معاملات سکه توسط برخی از واحد‌های صنفی زیر مجموعه این اتحادیه در سامانه جامع تجارت اظهار کرده بود که این امر متاثر از عدم آموزش کافی و همچنین ناآگاهی آن‌ها در انجام این کار است.


«محمدرضا زارع برزشی» مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت در گفتگو با بازارنیوز، ضمن رد تمامی ادعا‌های مطرح شده از سوی رئیس اتحادیه طلا و جواهر، پیرامون این مسئله اظهار کرد: ثبت معاملات سکه در سال گذشته به طلافروشان ابلاغ شده و موضوعات مرتبط به آموزش آن مباحث حاشیه‌ای این قانون محسوب می‌شود؛ لذا، با وجود چنین مسئله‌ای، درج اطلاعات نقل و انتقال مسکوکات باید توسط اعضای این صنف صورت بپذیرد.


مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت درباره آموزش‌های ارائه شده برای ثبت معاملات سکه هم توضیح داد: تاکنون وزارت صمت کلاس‌های آموزشی متعددی را به منظور توجیه طلافروشان سراسر کشور برای انجام این کار برگزار کرده است؛ به همین خاطر عدم آگاهی و یا حتی نابلدی اعضای این صنف، دلیل قانع کننده‌ای برای امتناع از انجام آن به شمار نمی‌رود.


وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این اقدامات ، وزارت صمت فایل‌های آموزشی کاملی را هم در سامانه جامعه تجارت قرار داده تا در صورت لزوم از آن‌ها هم برای توجه افراد استفاده شود؛ در نتیجه، ادعای مطرح شده درباره آموزش ناکافی طلافروشان به هیچ وجه درست نیست.


زارع خاطرنشان کرد: طبق تبصره ۴  ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بر مسئله ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت تاکید ویژه‌ای شده که باید توسط فعالان این حوزه انجام شود. مضاف بر موارد مذکور، اگر هم واحد‌های صنفی دیگری نیاز به آموزش بیشتری داشته باشند، وزارت صمت این آمادگی را دارد که اقدامات بیشتری را صرف توجیه آن‌ کند، کما اینکه درطول چند ماه گذشته هم تعداد زیاید از افراد با سرعت بالایی آموزش‌های لازم را سپرده‌کرده‌اند.


مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت همچنین درباره درخواست مطرح شده مبنی بر مهلت یک ساله آموزش طلافروشان هم گفت: در حال حاضر نه تنها یک سال بلکه یک ماه هم نمی‌توان برای این موضوع مهلت داد، زیرا تصمیم‌گیری درباره این قانون به دلیل تصویب آن در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور از حیطه وظایف وزارت صمت خارج است.


وی در پایان متذکر شد: اعمال هر گونه تغییرات در این قانون منوط به مطرح شدن آن در ستاد مبارزه با قچاق کالا و شنیده شدن نظرات مختلف دستگاه‌های مختلف بوده و در سپس بعد از بررسی نظرات تصمیم‌گیری‌های نهادیی در همان ستاد اتخاذ می‌شود. رویه کار به گونه‌ای نیست که وزارت صمت بخواهد درخصوص مهلت ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت دخل و تصرف داشته باشد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: