bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
فخاری با اشاره به این که نمی‌توان برای حل مشکل مسکن در کشور، یک نسخه واحد ارائه داد، گفت: مخالف صددرصدی با توسعه ارضی نیستم، اما تهران زمین ندارد و مهمترین معضل، کمبود آب است.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ علیرضا فخاری استاندار تهران در گفتگو با بازارنیوز در خصوص امکان تحقق‌پذیری توسعه ارضی پایتخت در سطح، اظهار کرد: موقعیت تهران به لحاظ سرزمینی و ساختاری، برای ما محدودیت‌های زیادی را از لحاظ ساخت و ساز ایجاد می‌کند. بخش عمده‌ای از تهران کوه‌پایه‌ای است و با شیب تندی مواجهیم؛ بنابراین ساخت و ساز در این ارتفاعات و حاشیه رودخانه ها، چه آن‌ها که جاری هستند و چه غیرجاری فصلی، دچار محدودیت‌های زیادی است.
آب، مهمترین معضل برای توسعه عرضی پایتخت/ استاندار تهران: پایتخت زمین ندارد
وی افزود: ما اگر تابع شرایطی باشیم که فقط از یک چاره تبعیت کنیم، باید قیاس شود نسبت به وضعیتی که در آن قرار داریم و وضعی که می‌توانیم ایجاد کنیم. آیا امکان ساخت و ساز در عرض در تهران وجود دارد؟ من مطلقا مخالف نیستم. می‌شود؛ اما فقط در برخی از مناطق. ممکن است در بخش‌های غربی، جنوب غربی و جنوب شرقی تهران این امکان وجود داشته باشد، اما در باقی مناطق، تهران زمین ندارد.

فخاری ادامه داد:  مهمترین مولفه برای ساخت‌وساز در عرض، نیازمندی به تامین زیرساخت‌هاست که اولینِ آن آب است. ما باید این آب را ابتدا مدیریت و حجم‌شناسی کرده و بعد برای آن برنامه ریزی کنیم تا ببینیم متناسب با این دارایی ما، تا چه میزان می‌توان در پایتخت جمعیت‌پذیر بود. این افزایش جمعیت اگر در سطح بخواهد توسعه یابد، باید هزینه‌های مربوط به انتقال آب، ایجاد شبکه و موضوعاتی از این دست و سپس معضلاتی مانند هدر رفتن آب به دلیل فرسودگی شبکه در نظر گرفته شود.

استاندار پایتخت تصریح کرد: اگر نتوانیم چنین کاری کنیم، باید در برخی از شهر‌ها تراکم را افزایش دهیم و از این توسعه ارضی، اجتناب کنیم. زمین‌های مناسبی که ظرفیت مناسب را برای گسترش در سطح دارند، فقط در برخی از مناظق کشور وجود دارد. اگر به کردستان هم برویم، مشاهده می‌کنیم که وضعیت مشابه تهران است. یا در شمال کشور، به دلیل بافت کشاورزی زمین‌ها، امکان ساخت و ساز نیست؛ لذا نباید یک نسخه واحد برای همه کشور ارائه کرد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: