bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
گفتگوی تفصیلی با استاد دانشگاه تهران؛
یک نظریه پرداز حوزه مسکن در خصوص عدم موفقیت دولت برای تحقق هدف ساخت ۴ میلیون مسکن گفت: عدم اقدام موثر دولت در حوزه مسکن به این علت است که کسی در دولت و وزارت راه و شهرسازی کاربلد نیست؛ وگرنه عزم و اراده برای حل مشکل در دولت وجود دارد.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ «سید امیر منصوری»، هیئت علمی دانشگاه تهران و نظریه پرداز حوزه مسکن در گفتگو با بازارنیوز، در خصوص وضعیت مسکن در دوسالگی دولت سیزدهم، با بیان این نکته که فرض آن است که دولت در تحقق این شعار موفق نبوده است‌؛ حال باید دلایل عدم تحقق آن را پیدا کرد، گفت: ۳ فرضیه وجود دارد. یک این که دولت تمایلی به انجام این کار نداشته؛ یعنی شعار عوام‌فریبانه داده که فقط رای مردم را کسب کند. شواهد و تاکیدات شخص رئیس‌جمهوری نشان می‌دهد که این فرضیه صحیح نیست.

حل مشکل مسکن تهران فقط با یک امضای بذرپاش/ افرادی که متصدی‌اند، کاربلد نیستند
وی افزود: فرض بعدی این است که این اتفاق نشدنی و فوق طاقت بوده است. من به عنوان یک کارشناس جواب این سوال را هم منفی می‌دانم. امکان تحقق است شعار با شرایط موجود به مراتب از آنچه وزارت مسکن انجام داده، بیشتر است‌. سومین فرض این است که نتوانستند بسازند. یعنی تحقق شعار اولیه دولت شرایطی لازم داشته که دولت نتوانسته آنها را تامین کند و این از سر بی‌تدبیری بوده، نه بزرگی مسئله.


معضل مسکن فقط یک راه حل ندارد

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: نیاز کشور به ۴ میلیون مسکن، یک حرف کلی است. مانند آن که گفته شود بیماری در کشور شایع شده، اما این بیماری در همه نقاط کشور یکسان نیست. مثلا در جنوب کشور آبله داریم، در شمال کرونا. اگر به همه، واکسن کرونا زده شود، برای کسی که درگیر همه‌گیری آبله است، اثر ندارد؛ لذا باید برای هر بیماری، نسخه مربوط به خود آن را اجرا کرد.


منصوری ادامه داد: مشکل مسکن، مشکل تک مسئله‌ای نیست و به انواع مختلف تقسیم می‌شود که هرکدام از آن‌ها هم ویژگی‌های متنوع دارد که درمان خاص خود را می‌طلبد. نمی‌توان برای مسکن در مازندران همان نسخه‌ای را داد که در کرمان ارائه می‌شود. در حال حاضر، دولت، افرادی که بتواند این بیماری‌ها را تشخیص دهد و برای هرکدام نسخه درمانی لازم را اجرا کند، ندارد.

مصنوری: اکنون بدنه وزارت مسکن نه عزم و نه دانش ورود به این شعار را ندارد. تکنوکرات‌هایی در بدنه وزارت راه و شهرسازی هستند که اراده‌ای برای کار ندارند. افرادی هم که عزم دارند، تخصص و دانش ندارند. مرحوم رستم قاسمی عزم کار و تلاش را داشت، اما دانشی از حوزه مسکن نداشت.


این استاد دانشگاه تاکید کرد: اکنون بدنه وزارت مسکن نه عزم و نه دانش ورود به این شعار را ندارد. تکنوکرات‌هایی در بدنه وزارت راه و شهرسازی هستند که اراده‌ای برای کار ندارند. افرادی هم که عزم دارند، تخصص و دانش ندارند. مرحوم رستم قاسمی عزم کار و تلاش را داشت، اما دانشی از حوزه مسکن نداشت.


منصوری با انتقاد از انتخاب‌های اشتباه برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد: چگونه باور ما این است که وزارت بهداشت را نمی‌توان به یک مهندس عمران سپرد، اما وزارت مسکن را دست افرادی می‌دهیم که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند؟ اکنون افرادی سرکار هستند که ربطی به مسکن ندارند.

واگذاری زمین راه چاره نیست، کلاهبرداری است!

منصوری درباره حل مشکل مسکن در کشور، از وعده‌های رئیس جمهور در خصوص واگذاری زمین برای رشد ساخت و ساز انتقاد کرد و گفت: واگذاری زمین تنها راه چاره نیست. این که مشاوران به آقای رئیسی می‌گویند که اعلام کند ۷۰۰ هزار قطعه زمین برای واگذاری شناسایی شده که بخشی از مشکل مسکن را حل خواهد کرد، کلاهبرداری است. اسم این کار کردن نیست.


این استاد دانشگاه ادامه داد: اخیرا اعلام شد که در شهرستان پردیس استان تهران، یک نفر چندهزار واحد مسکونی را خریده و به عنوان خانه خالی شناسایی شده است. در این شهرستان، قیمت مسکن ارزان بود، ولی به یکباره و یک‌شبه قیمت به صورت نجومی بالا کشیده شد. این اتفاق، کار همین افراد است. این سرنوشت واگذاری زمین‌هاست. زمین‌هایی هم که قرار است در این دولت واگذار شود به همین سرنوشت دچار خواهند شد.


وی افزود: زمین دادن، تنها راه حل مسکن نیست، فقط یکی از راه‌حل‌ها، آن هم برای برخی مناطق ایران است. نمی‌توان آن را یک راه‌ حل سراسری عنوان کرد.

حل مشکل مسکن تهران فقط با یک امضای بذرپاش/ افرادی که متصدی‌اند، کاربلد نیستند

وام 900 میلیونی دوای درد تهران نیست

منصوری از عدم اثرگذاری پرداخت وام مسکن در تهران سخن گفت و تصریح کرد: راه حل دیگری که دولت مطرح کرده، پرداخت وام است. اکنون در تهران ۹۰۰ میلیون تومان وام می‌دهند، که قسط ماهانه آن ۲۰ میلیون تومان است. چه کسی می‌تواند این مبلغ را پرداخت کند؟ بعد با این ۹۰۰ میلیون، چند متر خانه می‌توان خرید؟ نهایتا ۱۰ تا ۱۵ متر! اما این مبلغ در شهر‌های دیگر کشور اثرگذار است و می‌توان با این قیمت‌ها خانه پیدا کرد.


همه‌چیز زیر قلم بذرپاش است!

منصوری در پایان تاکید کرد: مسئله مسکن در تهران، نه گیر زمین، نه گیر پول و نه حتی گیر مصالح است. مسئله مسکن در تهران گیر قانون است. اتفاقاً در بین بیماری‌های مختلف مسکن در ایران، یک گونه بیماری، خاص تهران است. تازه، شمال تهران و جنوب تهران با هم متفاوت است. آنچه مشکل اصلی را برای قشر مصرف‌کننده متوسط به پایین در تهران ایجاد می‌کند، قانون است و قانون در دست دولت است. مشکل زیر قلم بذرپاش است؛ کافیست یک امضاء کند، بخش بزرگی از مسئله مسکن تهران حل می‌شود. مشکل به «طرح جامع و تفصیلی شهر تهران» باز می‌گردد. برای ورود موثر به تحقق شعار تامین ۴ میلیون مسکن در کشور، دولت باید ابتدا خود را تجهیز کند.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: