bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
فخاری در نشست رسانه‌ای خود در خصوص وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز در استان تهران سخن گفت.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ علیرضا فخاری، استاندار تهران، در نشست صمیمانه با خبرنگاران در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در این استان گفت: وضعیت کنونی زمین و مسکن، سوداگران را به این وا داشت که به سمت اقداماتی از جمله ساخت و ساز غیرمجاز بروند.

وی افزود: شکل‌گیری حاشیه‌نشینی، حریم تهران را مخدوش کرده است. این ساخت و سازها توسعه تهران را دچار مشکل می‌کند. نمونه آن، ساخت و سازی است که در منطقه خلازیر بود که طی حادثه ریزش، ۵ عزیز را در آن حادثه از دست دادیم.

استاندار تهران تاکید کرد: اهمال و چشم‌پوشی و عدم رعایت قانون و مقررات برای جلوگیری از این ساخت و سازها، دلیل عمده این حادثه است. در حال حاضر تشکیل پرونده در مراجع قضایی صورت گرفته و خاطیان این اتفاق قطعا مواخذه می‌شوند.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی، پیشگیری نسبت به برخورد قانونی پس از ساخت و ساز غیرمجاز، اولویت دارد.

استاندار تهران گفت: طی بازدیدی که از آن منطقه داشتم، سایر ساختمان‌ها هم در معرض ریزش هستند. باید جلوی سوداگری برخی افراد گرفته شود. اگر این اتفاق نمی‌افتاد و توجه‌ها جلب نمی‌شد، ممکن بود با یک زلزله کوچک و کم‌ریشتر با تعداد کشته بیشتری مواجه می‌شدیم.

فخاری در خصوص امادگی‌ برای زلزله احتمالی در تهران، گفت: زلزله تهران بر اساس مطالعات رمین‌شناختی فعلا برآورد نشده چون گسل‌ها هنوز به طور جدی فعال نیست اما باید آماده باشیم. امادگی‌ها طوری ایت که باید خسارات زلزله را کاهش دهد که یکی از این اقدامات، کاهش جمعیت است. کف جمعیت ۸ میلیون و در زول روز به ۱۲ میلیون نفر می‌رسد. از دستورکارهای ما اقدامات مانوری در حوزه امداد، نجات و راهنمایی و هدایت جمعیت مورد زلزله است. این مانورها به صورت هفتگی انجام می‌گیرد.

وی افزود: نباید اجازه دهیم جمعیت برای صرفا اشتغال و بهبود خدمات به تهران مهاجرت کنند. باید به سوی مهاجرت معکوس هدفمند حرکت کنیم. 

فخاری درباره ساخت مسکن اظهار کرد: یکی از شعارهای اساسی دولت، ساخت مسکن است. سهم استان تهران حدود ۵۰۰ هزار واحد بوده  که در حاضر ۲۳۰هزار واحد در دستور کار است و به نظر می‌رسد به تعهدات در زمان مقرر پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: تهران در شیب و دامنه قرار دارد و ساخت و ساز محدود است. در نقاط پست هم محدودیت منابع داریم که یکی از آنها آب است.لذا ما هم با کمبود زمین و هم با کمبود منابع خصوصا آب مواجه‌ایم. نگاه ما باید ۲۰ تا ۲۵ سال آینده تهران باشد. اگر قرار باشد تهران توسعه پیدا کند باید به ایتان قم، سمنان و البرز تنه بزند و باید به آن توجه لازم داشته باشیم.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: