bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ضمن انتقاد از وضعیت نامناسب بازار مسکن، واگذاری زمین ارگان‌های دولتی، هدایت تسهیلات بانکی به سمت تولید مسکن، مبارزه با سوداگری و همچنین مقابله با قیمت‌گذاری مسکن در مناطق شمالی شهر تهران و در نهایت جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌های خصوصی را به عنوان ۴ راهکار موثر برای مهار نوسانات این بازار عنوان کرد.

۴ راهکار برای کنترل بازار مسکن/ تسهیلات بانکی باید صرف ساخت مسکن شود

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد خوش چهره» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون لزوم افزایش عرضه مسکن و اتخاذ راهکار‌های اساسی در این باره اظهار کرد: این موضوع با اتخاذ سیاست گذاری‌های صحیح می‌تواند به حل و فصل مشکلات حوزه مسکن کمک کند. در حال حاضر استفاده از زمین‌های بلااستفاده ارگان‌های دولتی می‌توان گزینه ابتدایی و در عین حال مناسبی برای حل کمبود عرضه مسکن باشد.


این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در کنار اثرگذاری این سیاست، باید ملاحظاتی را هم درباره آن مدنظر داشته باشیم، زیرا برخی از این زمین‌ها جزو انفال هستند و نمی‌توان از آن‌ها برای حل مشکلات مسکن استفاده کرد. علاوه بر این برخی دیگر از این زمین‌ها، سند ندارند و نمی‌شود انتقال پیدا کنند. اما برخی زمین‌ها که مشکل خاصی ندارند، می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و با ارائه زمین به متقاضیان از قیمت مسکن بکاهیم.


وی با اشاره به این موضوع که برای حل و فصل مشکلات حوزه مسکن نیاز به یک بسته ترکیبی از راه حل‌ها داریم، تصریح کرد: ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن از جمله راهکار‌های موثری است که می‌تواند بخشی از چالش‌های بخش مسکن را حل کند؛ لذا، این را باید طوری در دستور کار قرار بگیرد که حداقل نیمی از هزینه مسکن را پوشش دهد.


خوش چهره افزود: اکنون تسهیلاتی که برای مسکن در نظر گرفته شده، در حدود ۲۰ درصد از هزینه مسکن را پوشش می‌دهد که کافی نیست. ارائه تسهیلات بانکی و هدایت این تسهیلات به سمت ساخت مسکن می‌تواند یک بند از بسته راه حل‌ها باشد.


این استاد دانشگاه ادامه داد: در بخش اعطای تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن باید طوری برنامه ریزی شود که مبلغ اقساط با توان خانواده‌های بدون مسکن همخوانی داشته باشد. صرف ارائه تسهیلات نمی‌تواند کمک کننده باشد، بلکه لازم است شرایط تسهیلات را هم طوری برای خانواده‌ها تسهیل کنیم که بتوانند از آن استفاده کنند.


وی گفت: لازم است که با استفاده از سیاست گذاری‌های صحیح به سمت شکستن حباب مسکن برویم. قیمت مسکن در کشور متاثر از قیمت‌ها در پایتخت بوده و اکنون در تهران هم چهار الی پنج نقطه شامل الهیه، فرشته، ولنجک و سعادت آباد در تعیین قیمت‌ها تاثیرگذار هستند. مبارزه با سوداگری در بخش مسکن هم یکی دیگر از راهکار‌های کنترل بازار مسکن محسوب میشود.


خوش چهره با اشاره به موضوع اضافه برداشت بانک‌های خصوصی و مشکلاتی که بر اثر افزایش پایه پولی به وجود آورده اند، تصریح کرد: این اتفاق به این دلیل رخ داده که شرایط لازم برای این کار مهیا بوده است. باید بانک مرکزی، سازمان بازرسی کل کشور و دیگر ارگان‌های ذیربط به اندازه کافی نظارت بر امور می‌داشتند، تا چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.


وی در پایان تاکید کرد: لازم است که دولت سیاست پولی فعالی را در پیش بگیرد و اجازه ندهد اتفاقاتی همچون اضافه برداشت بانک‌های خصوصی و افزایش پایه پولی بدون شکل گیری تولید در اقتصاد کشور رخ دهد. سامان دادن به این امور و افزایش نظارت‌ها می‌تواند در هدایت صحیح اعتبارات و تسهیلات به سمت ساخت مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های مولد اقتصاد موثر باشد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: