bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۰۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
رئیس مرکز ملی فرش در نشست خبری مطرح کرد؛
رئیس مرکز ملی فرش ضمن تشریح ابعاد سی امین نمایشگاه فرش دستباف ایران درباره صادرات فرش و ارزش آن گفت: ارزش اقتصاد فرش در ایران بالغ بر۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار، در دهه هفتاد یک بار شد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تا ۲ میلیارد دلاری شاهد بودیم که آن هم ناشی از بیش اظهاری صادرکنندگان بود، در نتیجه آن اعداد واقعی نبود.

بیش اظهاری صادرکنندگان فرش در دهه ۷۰/ ارزش واقعی صادرات فرش ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «فرحناز رافع» رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه درباره سی امین نمایشگاه فرش دستباف ایران گفت: در این نمایشگاه برای تمامی فرش‌های دستباف قرار است شناسه صادر شود. علت این امر هم ناشی از آن است که تاکنون تخلفات متعددی مثل بی‌گره بافی یا بافتن با ربات درباره این نوع فرش‌ها صورت گرفته است.


رئیس مرکز ملی فرش خاطرنشان کرد: با درج شناسنامه برای فرش‌های دستبافت، اصالت و کیفیت کار تأیید می‌شود. در سی ام نمایشگاه فرش دستباف کمیته‌ای هم برای رسیدگی به تخلفات این موضوع مستقر خواهد شد.

 

۵ چالش در صادرات فرش دستبافت


رافع همچنین در پاسخ به سوالی درباره آمار صادرات فرش دستباف و موانع موجود در ارسال این کالا، از آمار‌های ضد و نقیض پیرامون این موضوع انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مهم‌ترین اتفاقی که در حوزه فرش افتاد بحث تحریم بود. فرش اولین کالای صادراتی غیرنفتی است که تحریم شد، بنابراین راه‌های دور زدن تحریم را هم علنی قرار نیست بگوییم.


رئیس مرکز ملی فرش موضوع تعهد ارزی را به عنوان دومین چالش در صادرات فرش عنوان کرد و توضیح داد: بازگشت ارز فرش یک ساله است، اما شاید پاسخ داده نشود، زیرا شاید فروش نرود و بعضاً فرش باز می‌گردد.


وی افزود: عامل سوم تعلیق کارت‌های بازرگانی برای بازرگانان خوشنام ماست. بر همین اساس بسیاری از بازرگانان خوشنام از صنعت فرش خارج شدند.


رافع شیوه بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش را به عنوان عامل چهارم در صادرات این کالا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر رویه به گونه‌ای است که فرش فروخته می‌شود، اما بازگشت ارز آن برای صادرکنندگان با مشکلات متعددی همراه می‌شود.


رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: در سال ۹۹ مجبور شدیم برای حمایت از تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف، قیمت پایه صادراتی این کالا را تا ۲.۵ برابر کاهش دهیم. تا قبل از سال ۹۹ این شاخص روندی افزایشی داشت؛ به عنوان مثال هر متر فرش تمام ابریشم قم در سال ۹۸ معادل ۲ هزار دلار بوده است این رقم با ۶۰ درصد کاهش الان ۹۰۰ دلار شده است.


وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ معادل ۵۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشتیم که اگر ضرب در ۲.۵ برابر کنیم که به سال ۹۹ برسانیم و حتی اگر تورم را در نظر نگیریم ۱۱۰ میلیون دلار می‌شود.


رافع گفت: ارزش اقتصاد فرش در ایران بالغ بر۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است؛ در دهه هفتاد یک بار شد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تا ۲ میلیارد دلاری شاهد بودیم که آن هم ناشی از بیش اظهاری صادرکنندگان بود، در نتیجه آن اعداد واقعی نبود.


رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: بعد از لغو تحریم‌ها اوج صادرات فرش ۷۰۰ میلیون دلار بود که بعد از اعمال سیاست رفع تعهد ارزی، صادرات به شدت افت کرد.


وی یادآور شد: بعد از اعمال مشوق صادراتی بیش اظهار صورت گرفت تا مشوق بگیرند و صادرات ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار اعلام می‌شد.


رافع همچنین درباره کشور‌های واردکننده فرش دستباف ایران هم گفت: چین بالاترین واردات رسمی و غیررسمی فرش دستباف از ایران را دارد. چین در سال ۲۰۲۲ بزرگترین صادرکننده بعد از هند است. همچنین آمریکا که ما را تحریم کرده است بیشترین فرش دستباف را وارد کرده که هند جای ما را گرفته است در حالیکه قبل از تحریم‌ها دو سوم فرش آمریکا را تأمین می‌کردیم.


رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: فرش دستباف به شکل کالای حمل مسافر از کشور خارج می‌شود که که هیچ جا هم ثبت نمی‌شود و ما برای کمک به این بخش مجوز حمل ۲۴ متر را داده ایم. فرش به صورت قاچاق هم صورت خارج می‌شود؛ بنابراین اقتصاد فرش پنهان و غیرپنهان است.


وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز پیرامون قاچاق فرش دستباف به داخل کشور و یا قاچاق آن به سایر کشور‌ها توضیحاتی را ارائه داد که در کلیپ زیر آن را مشاهده خواهید کرد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: