bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

 

 

 

قراردادهای اجاره امروزه بسیار رواج یافته است و این گونه است که مستاجر در مقابل اجاره بهایی که پرداخت می‌کند مالک منافع عین یعنی همان ملک مورد اجاره می‌شود.

به کسی که ملک را اجاره می‌دهد موجر و به کسی که ملک را اجاره می‌کند مستأجر و به ملکی که مورد اجاره واقع می‌شود عین مستأجره گفته می‌شود

در قرارداد اجاره موجر و مستأجر متعهد به ایفای تکالیف حقوقی در برابر یکدیگر می‌باشند و اگر یکی از طرفین قرارداد به تعهدات خویش عمل نکند، فرد زیان دیده می‌تواند برای احقاق حق خویش در محاکم حقوقی اقامه دعوا کند.

دعوای مربوط به تخلیه از جمله دعاوی مربوط به املاک است که بسیار شایع است و موجر در زمان اتمام مهلت اجاره اگر مستأجر ملک را تخلیه نکند ،می‌تواند از دادگاه درخواست صدور حکم تخلیه کند یا زمانی که موجر بدون هیچ دلیل موجهی اقدام به تخلیه ملک زمانی که در تصرف مستأجر است می‌کند، مستأجر می‌تواند به این اقدام موجر اعتراض نماید و از حق خویش دفاع کند. برای این مورد شما می‌توانید از یک وکیل متخصص تخلیه ملک کمک بگیرید.

 

 

شرایط و ضوابط تخلیه ملک با وکیل نادری

 

تخلیه ملک یا دعوای تخلیه ملک چیست؟

 

این دعوا را موجر زمانی که می‌خواهد ملک خویش را از تصرف مستأجر خارج کند مطرح خواهد کرد. اغلب اوقات این دعوا زمانی اقامه می‌شود که مهلت اجاره به اتمام رسیده است و مستأجر ملک را تخلیه نمی‌کند.

اگر موجر در شرایطی که ضمن عقد ذکر شده است اختیار تخلیه ملک را برای خود ذکر کرده باشد با استفاده از این خیار شرط می‌تواند هر زمان که می‌خواهد بدون هیچ علت موجهی تخلیه ملک را مطالبه کند و اگر مستأجر از تخلیه ملک خودداری کند موجر می‌تواند با طرح دعوای تخلیه ملک از این حق خود استفاده نماید.

کدام مرجع صالح به رسیدگی برای دعوای تخلیه می‌باشد؟

شورای حل اختلاف مرجع رسیدگی صالح به دعوای تخلیه می‌باشد؛ اما اگر دعوای تخلیه مربوط به اماکن تجاری و دارای سرقفلی باشد ،دادگاه عمومی مرجع صالح به رسیدگی می‌باشد.

توضیح در خصوص حکم تخلیه

دادگاه زمانی حکم تخلیه را صادر می‌کند که مستأجر استحقاق تصرف ملک را نداشته باشد و به طور غیرقانونی ملک را در تصرف خویش داشته باشد.

 

کدام مورد سبب صدور حکم تخلیه مستأجر می‌شود؟

  1. زمانی که مهلت اجاره به اتمام رسیده باشد.
  2. زمانی که مستاجر اجاره بها را نپردازد.
  3. زمانی که مستاجر با وجود شرط عدم انتقال ملک به دیگری آن را اجاره داده باشد.
  4. زمانی که مستاجر استفاده نامشروع از مال مورد اجاره داشته باشد.
  5. زمانی که شروط ضمن عقد مقرر شده باشد و مستاجر به تعهدات خود عمل نکند.

صدور حکم تخلیه در شورای حل اختلاف چگونه است؟

برای صدور حکم تخلیه در شورای حل اختلاف لازم است که قرارداد اجاره رسمی باشد و دو شاهد نیز آن را به امضا رسانیده باشند و مالک علاوه بر آن سند

 

مالکیت خود را ابراز نماید و مبلغی که بابت رهن یا ودیعه اخذ نموده است به صندوق دادگستری بسپارد.

موجر برای تسریع روند حکم تخلیه می‌تواند از یک وکیل تخلیه ملک یاری بخواهد. زیرا اگر مدعی باشد که مستأجر به ملک وی خسارتی وارد آورده است باید این دعوا نیز در شورای حل اختلاف مطرح شود و وکیل تخلیه ملک در کوتاه‌ترین زمان ممکن با تجربه و تسلطی که به قوانین دارد می‌تواند آن را به راحتی حل و فصل نماید.

 

 

 

چگونه حکم تخلیه متوقف می‌شود؟

در قانون مواردی ذکر شده که مستاجر با استناد به آن ها می‌تواند توقف حکم تخلیه را داشته باشد.

زمانی که حکم تخلیه از جانب شورای حل اختلاف صادر می‌شود مستأجر سه روز زمان دارد تا ملک مورد حکم را تخلیه کند اما گر دلایلی برای توقف حکم تخلیه داشته باشد ،باید در این مهلت سه روزه مستندات خود را بدون دادخواست به دادگاه مطرح کند و دادگاه بعد از بررسی مستندات توقف حکم تخلیه را اعلام می‌کند.

دلایلی که مستأجر می‌تواند با استناد به آن ها توقف حکم تخلیه را بخواهد به شرح ذیل می‌باشد:

  • زمانی که مستأجر ادعا دارد قرارداد اجاره تمدید شده است.
  • زمانی که مستأجر ادعا می‌کند سند ارائه شده توسط خواهان اصالت ندارد.

وظایف وکیل تخلیه ملک چیست؟

زمانی که می‌خواهید کار خود را به وکیل تخلیه ملک بسپارید، این مورد چند مزیت را برای شما به همراه خواهد داشت:

  • با وجود وکیل تخلیه ملک دیگر نیازی به حضور در دادگاه و جلسات دادرسی نیست.
  • وکیل ملکی به راحتی موضوعات را تطبیق می‌دهد و روش مناسب و نقشه موثر در حل پرونده را انتخاب می‌کند‌.
  • و موردی که اغلب افراد بابت آن نگران هستند هزینه گرفتن وکیل می‌باشد اما در این مورد به دلیل کم بودن هزینه آن دیگر این دغدغه برای شما وجود نخواهد داشت.

وکیل تخلیه ملک چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین وکیل تخلیه ملک کسی است که تخصص‌ در این زمینه دارد و قوانین و مقررات مربوط به آن را به خوبی می‌داند وکیل تخلیه ملک با دقت نظر و بررسی دقیق می‌تواند بهترین دفاع را داشته باشد و می‌تواند وسیله احقاق حق شما در این مسیر باشد. جهت دریافت مشاوره حقوقی و کسب اطلاعات بیشتر به وب سات وکیل نادری به نشانی اینترنتی vakilnaderi.com مراجعه نمایید.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: