bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی درباره افزایش نرخ ارز در روز‌های اخیر گفت: ماهیت این تلاطمات کاملاً مقطعی، هیجانی و وابسته به مسائل سیاسی بوده و دلایل اقتصادی و بنیادینی در پس خود ندارد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدرضا رنجبر فلاح» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون افزایش نرخ ارز در بازار غیر رسمی به دلیل التهابات سیاسی ناشی از درگیری‌های به وجود آمده در دریای سرخ اظهار کرد: در طول یک سال گذشته بانک مرکزی تصمیمات بنیادین متعددی را برای سیاست‌های ارزی خود گرفت و حالا به نظر می‌رسد که این عوامل، شرایط باثباتی را برای نرخ ارز رقم زده است.

نوسانات اخیر ارزی مقطعی و هیجانی است/ با کاهش تنش‌ها قیمت دلار آرام می‌گیرد
این کارشناس اقتصادی توضیح داد: تشکیل مرکز مبادله ارز و طلا، پاسخگویی سریع به نیاز‌های ارزی کشور همچون تامین ارز کالا‌های اساسی و مواد اولیه، تخصیص آن برای واردات تجهیزات صنعتی و در نهایت پرداخت به متقاضیان بخش خدمات مانند دانشجویان، بیماران و مسافران از جمله نمونه‌هایی هستند که نشان از موفقیت این تصمیمات دارد.


وی افزود: به واسطه این اقدامات، در طول یک سال گذشته بازار ارز تبدیل به بازاری باثبات شد؛ حال اگر التهاباتی هم در فضای اقتصادی کشور دیده می‌شود، بیشتر به‌خاطر شرایط نظام بین‌الملل و تنش‌های به وجود آمده در منطقه است. در حال حاضر نه تنها در حوزه ارز، بلکه در سایر بازار‌‎ها مانند نفت، طلا و ارز‌های دیجیتال هم نوسانات به وجود آمده که بیشتر به خاطر درگیری‌های سیاسی چند روز اخیر است.


رنجبر فلاح تصریح کرد: به محض فروکش کردن التهابات سیاسی، تلاطم‌های به وجود آمده در نرخ ارز هم فرو خواهد نشست؛ لذا، با توجه به این نکته، باید گفت که نوسانات ارزی اخیر در بازار غیررسمی مقطعی بوده و با کاهش تنش‌ها قیمت دلار هم آرام می‌‎گیرد.


این تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: ماهیت تلاطمات چند روز اخیر کاملاً مقطعی، هیجانی و وابسته به مسائل سیاسی بوده و دلایل اقتصادی و بنیادینی در پس خود ندارد.


بانک مرکزی نباید بر روی پایین آوردن نرخ ارز حساس باشد


رنجبر فلاح در ادامه با بیان این جمله که بانک مرکزی نباید بر روی پایین آوردن نرخ ارز حساس باشد، گفت: این نهاد می‌تواند با فروش ارز، نقدینگی موجود در ساختار اقتصادی کشور را جمع و آن را وارد نظام بانکی کشور کند. بانک مرکزی از طریق این سیاست می‌تواند مباحث مربوط به تورم زدایی را به خوبی دنبال کند.


این کارشناس اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت پایین آمدن یکباره نرخ ارز، ما شاهد خروج سرمایه از کشور در قالب خرید ملک در برخی از کشور‌های مجاور خواهیم بود. در سوی دیگر و با تصور اینکه نرخ ارز بالا برود، چه بسا این امکان به وجود بیاید که ایرانیان مقیم خارج با استفاده از نقدینگی ارزی خود اقدام به سرمایه‌گذاری و یا خرید دارایی در ایران کنند.

 

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: