bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
یک مقام مسئول در گفتگو با مطرح کرد؛
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به مهیا نبودن برخی زیرساخت‌های لازم برای توسعه تجارت بین تهران و ریاض، این مسئله را به عنوان عاملی موثر در صادرات صفر عربستان به ایران اعلام کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اخیراً «روح الله لطیفی» سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت با ارائه یک گزارش آماری، به تشریح آخرین وضعیت تجارت خارجی ایران با کشور‌های همسایه خود در طول ۱۰ ماهه گذشته امسال پرداخته بود.


نکته جالب توجه این گزارش معطوف به کم و کیف روابط تجاری ایران با عربستان بود. سال ۱۴۰۲ به واپسین ماه‌های خود رسیده و اکنون نزدیک به یک سال است که روابط تهران و ریاض با میانجی‌گری چین و بعد از گذشت هفت سال، بهبود یافته است. در طول این مدت روابط سیاسی دو کشور در نقطه مطلوبی قرار گفته است.

۱۴۰۳، سال رونق تجارت تهران و ریاض/ چرا صادرات عربستان به ایران هنوز صفر است؟
سفر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به عربستان به منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی، استقبال گرم بن سلمان از او در حاشیه این اجلاس و همچنین گفتگو‌های دیپلماتیک متعدد وزرای خارجه دو کشور از جمله مواردی هستند که همگی نشان از بهبود روابط تهران و ریاض دارد.


بر خلاف روابط سیاسی، تعاملات تجاری دو کشور همچنان در حالت یخ زده سابق خود به سر می‌برد و علی‌رغم گذشت نزدیک به یک سال از احیای مجدد روابط دو کشور، این مسئله هنوز تغییر جدی نکرده است. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است ارزش صادرات ایران به عربستان در ۱۰ ماهه امسال فقط ۳۶۱ هزار دلار بوده، اما این کشور هنوز کالایی به ایران صادر نکرده است.


«عبدالامیر ربیهاوی» مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این موضوع اظهار کرد: تعاملات اقتصادی ایران و عربستان تازه شروع شده و برای توسعه این امر ابتدا لازم است که هیئت‌های تجاری دو کشور تبادل شده تا پس از برگزاری جلسات تخصصی، مشخص شود که تهران و ریاض در زمینه تجارت چه کالا‌هایی می‌توانند نیاز‌های یکدیگر را پاسخ دهند.


مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت فراهم نبودن زیرساخت‌های تجاری لازم را به عنوان عاملی مهم در ممانعت از توسعه روابط تجاری ایران و عربستان دانست و درباره آن توضیح داد: سفیر کشورمان در عربستان با اتاق بازرگانی این کشور جلسه‌ای داشته که طی آن نشست، قول‌های مساعدی از سوی نمایندگان عربستانی برای توسعه تجارت تهران و ریاض داده شده است.


وی تصریح کرد: تحقق این بستر نیاز به هماهنگی مواردی مانند استاندارد و یا گمرک‌های دو کشور برای پذیرش کالا دارد. در کنار آن موارد، تعیین تکلیف حمل نقل محصولات از مبداء ایران به مقصد عربستان و یا عکس هم از دیگر نکات مهمی است که جزئیات آن باید برای دو طرف مشخص شود، یعنی اینکه باید اعلام شود که یک قلم کالا از چه طریقی و از چه مسیرهایی به دو کشور ارسال خواهد شد.


این مقام مسئول افزود: شفاف‌سازی در مسائل مربوط به ثبت سفارش کالا‌های ایرانی و عربستانی و تدوین دستورالعمل‌های لازم برای پیشبرد این امر هم یکی دیگر از نکات مهم زیرساخت روابط تجاری دو کشور محسوب می‌شود.


ربیهاوی در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال جلساتی با حضور هیئت‌های اقتصادی دو کشور به منظور پیشبرد این امور برگزار شده است یا نه، گفت: خیر، تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. در حال حاضر روابط سیاسی ایران و عربستان در مرحله خوبی قرار دارد، اما مطمئناً با توسعه بیشتر آن، تعاملات تجاری دو کشور هم رونق پیدا خواهد کرد.


مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوالی پیرامون تمایل بخش خصوصی عربستان برای حضور در بازار ایران، توضیح داد: فعالان اقتصادی هر دو کشور اشتیاق لازم برای انجام این کار را دارند، ولی هنوز هیچ اقدامی رسمی در این راستا صورت نگرفته و بخشی از تعاملات تجاری دو کشور عمدتاً معطوف به صادرات مجدد کالا‌های ایرانی است که از طریق یک کشور ثالث به عربستان ارسال می‌شود.


وی تاکید کرد: امیدواریم که زمینه‌های لازم برای همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان در سال ۱۴۰۳ مهیا شده تا در این سال شاهد آغاز رسمی روابط تجاری دو کشور باشیم.


ربیهاوی درباره آخرین وضعیت تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عربستان هم گفت: تعیین تکلیف این موضوع بر عهده اتاق بازرگانی ایران است. البته تاکنون گزینه‌هایی هم در این راستا پیشنهاد شده که وظیفه رسیدگی آن هم بر عهده اتاق بازرگانی ایران قرار دارد.


این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: گزینه‌های مربوط به اتاق بازرگانی ایران و عربستان معطوف به یک شخص خاص نبوده  و مبتنی بر افرادی است که در صورت تشکیل اتاق و عضویت در آن و بعد از برگزاری مجمع عمومی، به عنوان هیئت رئیسه انتخاب می‌شوند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: