bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از سیاست بانک مرکزی در خصوص حراج سکه، ادامه این طرح را به عنوان هدر دادن منابع طلای کشور تلقی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدرضا یزدی زاده» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سیاست اخیر بانک مرکزی در عرضه سکه بدون تاریخ و همچنین تفاوت آن با طرح مشابه با خود در زمان ریاست، ولی الله سیف بر این نهاد اظهار کرد: ضربه سکه با تاریخ و یا بدون تاریخ هیچ تفاوتی ندارد، اما مسئله مهمی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت این است که بانک مرکزی در ادامه روند گذشته و برای کاهش ارزش سکه، شروع به نابودی ذخایر طلا کشور کرده است.

حراح سکه، سیاسی در جهت هدر دادن منابع طلای کشور
این کارشناس اقتصادی افزود: اجرای این سیاست صرفاً باعث تبدیل بخشی از نقدینگی موجود در سطح جامعه به دارایی غیر مولد و در عین حال غیر قابل ردیابی مانند سکه می‌شود. عرضه سکه بدون تاریخ منجر به رواج استفاده گسترده از آن در معاملات اقتصادی به جای پول ملی خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: چنین سیاستی اگر در کاهش قیمت سکه طلا موثر بود، ما از مدت‌ها قبل نتایج مثبت آن در بازار مشاهده می‌کردیم؛ این طرح فقط به منزله تکرار سیاست‌های شکست خورده‌ای مانند عرضه سکه در زمان ریاست سیف بر بانک مرکزی است.


یزدی زاده همچنین درباره فروش آن سکه‌ها با قیمت حاشیه بازار هم گفت: این رویه قبلاً هم صورت می‌گرفت؛ به عبارتی دیگر، بانک مرکزی در روش‌های قبلی هم این سکه‌ها را بدون سوسید می‌فروخت؛ لذا عرضه‌های اخیر هم از آن رویه تبعیت می‌کند.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در گذشته تعدادی دلال وظیفه عرضه این سکه‌ها را برعهده داشت، اما اکنون این خود بانک مرکزی است که با استفاده از حراج سکه چنین برنامه‌ای را پیاده می‌کند.


وی تاکید کرد: حراج سکه توسط بانک مرکزی فقط به معنای هدر دادن منابع طلای کشور است. این نهاد خود می‌داند که با اجرای این سیاست، تقاضای بالقوه‌ای که برای این کالا وجود دارد از محل نقدینگی سرگردان موجود فضای اقتصادی کشور است؛ لذا، به این مسئله واقف است که با تزریق چندین تن طلا هم نمی‎‌تواند این بازار پر عطش را کنترل کند.


یزدی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: رئیس کل بانک مرکزی خود متوجه است که در شرایط فعلی و برای کنترل قیمت سکه باید به طرف تقاضا توجه کند تا انگیزه‌های آن کنترل شود؛ با افزایش عرضه نمی‌توان بازار را کنترل کرد. عرضه بیشتر فقط به معنای ویرانی بیشتر منابع طلای کشور است.


پایان پیام //

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: