bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تشریح وضعیت صنعت و صنف طلا فروشان در سال ۱۴۰۲، نسبت به سیاست اخیر بانک مرکزی مبنی بر حراج سکه انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر این نهاد، قیمتی را برای حراج سکه پیشنهاد می‌دهد که هیچ کمکی به آرام‌تر شدن بازار کمکی نمی‌کند.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «نادر بذرافشان» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون نوسانات اخیر این بازار اظهار کرد: اکنون نزدیک به دو هفته است که بازار‌های جهانی با نوسان همراه بوده، به گونه‌ای که در طول این مدت به یکباره قیمت انس جهانی طلا افزایش ۱۵۰ دلاری را تجربه کرد.

۱۴۰۲، سالی رکودی برای صنعت طلا/ قیمت‌گذاری سکه‌های بانک مرکزی درست نیست
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: افزایش قیمت انس جهانی طلا باعث بروز تلاطم در بازار ما شد. مضاف بر این موضوع، نوسانات اخیر ارزی هم در این امر موثر بوده و بر روند افزایشی قیمت طلا افزود.


وی با اشاره به میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار طلا در واپسین روز‌های سال ۱۴۰۲ گفت: نه در این ایام، بلکه در طول تمامی روز‌های امسال عرضه طلا به خوبی انجام می‌شد، اما تقاضای از سوی مردم مطرح نمی‌شد. سال ۱۴۰۲ برای صنعت طلا و اتحادیه فروشندگان این محصول سالی پر از رکود و در عین حال کم تقاضایی بود.


بذرافشان تصریح کرد: ما الان در روز‌های پایانی سال به سر می‌بریم، اما با این حال تقاضا در بازار طلا هنوز تغییری پیدا نکرده است. اکنون با ورود به ماه مبارک رمضان و کاهش اعیاد در این ماه، تقاضا برای خرید طلا و مصنوعات بیش از پیش کاهش خواهد یافت.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: تقاضا برای خرید طلا فقط در سه روز منتهی به ولادت حضرت زهرا (س) یعنی روز زن کمی رونق پیدا کرد. پس از پایان آن مناسبت، بازار طلا و سکه مجدداً در لاک رکودی خود فرو رفت.


وی تاکید کرد: با اتمام نوسانات ارزی چند روز اخیر، قیمت طلا و مصنوعات آن هم کاهش پیدا خواهد کرد. در صورتی که بانک مرکزی بتواند نوسانات ارزی را کنترل و از سوی دیگر عرضه سکه را به صورت مداوم انجام دهد، شرایط بازار طلا بهبود خواهد یافت.


بذرافشان در ادامه با انتقاد از رویکرد بانک مرکزی در حراج سکه، گفت: در حال حاضر این نهاد قیمتی را برای حراج سکه پیشنهاد می‌دهد که هیچ کمکی به آرام‌تر شدن بازار کمکی نمی‌کند. نرخ سکه‌های عرضه شده توسط بانک مرکزی باید بر اساس قیمت پایه و پایین‌تر از نرخ آن در بازار تعیین شود.


رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: بانک مرکزی سکه‌ها را ابتدا با قیمت پایه تعیین می‌کنند، اما در ادامه فرایند حراج، آن را به بالا‌ترین پیشنهاد اعلام شده از سوی متقاضیان عرضه می‌کنند. در این فرایند بعضاً مواردی دیده شده که آن سکه‌ها با قیمتی بالاتر از بازار فروخته شده است.


وی تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار در بازار طلا باید قیمت سکه‌هایی را که خود عرضه می‌کند را حداقل ۲۰ درصد زیر قیمت بازار تعیین کند، چون آن‌ها در تعداد بسیار محدودی عرضه می‌شوند.


بذرافشان تاکید کرد: مطمئنا در صورت اجرای موارد مذکور قیمت در بازار سکه و طلا ثبات پیدا کرده و حتی ممکن است که روند کاهشی را هم تجربه کند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: