bazarnews

کد خبر: ۱۲۲۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵
عبدلله محمد ولی در مصاحبه با بازارنیوز:
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر و سنگ های قیمتی اعتقاد دارد علیرغم اینکه بازار طلا به دلیل ترامپ و تغییرات نرخ ارز غیر قابل پیش‌بینی شده است ولی انتظار می‌رود این کالای گران‌بها در بلند مدت رشد داشته باشد.
تا 9 ماه آینده ثبات به بازار طلا بر می‌گردد/رابطه نرخ طلا و دلار لحظه‌ای استبه گزارش خبرنگار بازار نیوز عبدلله محمد ولی درباره بازار طلا می‌گوید: تعدادی از اتفاق‌هایی که در دنیا اتفاق می‌افتد سبب می‌شود قیمت طلا دچار نوساناتی شود. در این مدت ودر پایان سال میلادی  بست شدن حساب‌های مالی شرکت‌های بزرگی که در دنیا هستند، مسافرت‌های مردم کشور به کشورهای خارج از ایران و عوامل متعدد دیگر باعث شد دلار دچار نوسانات شدیدی شود. هر زمانی که دلار دچار تلاطم شده بر روی طلا نیز تاثیر گذاشته است و دلیل آن، این است که شاخص انس جهانی را بر اساس دلار ارزیابی می‌کنند. در داخل کشور نیز همین اتفاق می‌افتد و با افزایش نرخ ارز طلا با تلاطم مواجه خواهد شد.
 وی اعتقاد دارد کشورهای بزرگ جهانی وارد بازار طلا شده‌اند و می‌گوید: در کنار این مورد تقاضایی است که وارد بازار طلا می‌شود و این تقاضا گاهاً توسط کشورهای بزرگ اتفاق می‌افتد. چند سالی است که اگر به بانک اطلاعاتی شورای جهانی طلا نگاهی بی‌اندازیم می‌بینیم کشورهای بزرگ اقداماتی را در جهت ذخیره طلا انجام می‌دهند. چون طلا مواد معدنی است و این مواد معدنی روزی به اتمام می‌رسد، کشورها وارد بازار شده و تعادل آن را از بر هم می‌زنند. 

وی ادامه می‌دهد: در گذشته در یک متری زمین به طلا می‌رسدند ولی الان این موضوع به بالای سه هزار متر رسیده‌ است. بنابراین طلا نایاب و کمیاب می‌شود و از لحاظ صرفه اقتصادی به مشکل مواجه خواهد شد.  از همین رو کشورهایی طلا رو به عنوان یک ذخیره و سرمایه نگاه می‌کنند و بر اساس آن سیاست‌های پولی و مالی خود را هماهنگ می‌کنند. اینها مواردی است که سبب شده در چند سال گذشته طلا دچار تلاطم شود. 

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر و سنگ های قیمتی می‌گوید: مورد دیگرانتخاب آمریکا و ریاست جمهوری ترامپ است. شاید وی از معدود سیاستمدارانی است که برنامه‌هایش از قبل مشخص نیست. این هم  می‌تواند قیمت ارز و طلا را دچار چالش کند. بنابراین امروز طلا غیرقابل پیش‌بینی شده است. 

وی بازار طلا  را رو به رشد می‌داند و می‌گوید: با تمام این وجود بازار طلا را در آینده یک بازار رو به رشد می‌بینم.  البته نه به آن صورتی که در کوتاه مدت با سود فراوانی همراه باشد. ولی بازار طلا به مرور زمان از این شرایط خارج شده و قیمت آن رو به بالا خواهد رفت، یعنی اینکه طی کوتاه‌مدت از این حالتی که می‌بینیم بعضی اوقات با کاهش قیمت مواجه می‌شود خارج شده و در  آینده نه چندان دور (6 یا 9 ماه آینده) به آن ثباتی که باید باشد دست پیدا خواهد کرد و قیمت آن افزایش می‌یابد.  

محمد ولی در رابطه با رابطه قیمت طلا و ارز می‌گوید: هر زمانی که قیمت ارز افزایش یافته بلافاصله قیمت طلا هم بالا رفته است و آن هم به این دلیل است که قیمت هر انس طلا به وسیله دلار شناخته می‌شود. بنابراین به طور ثانیه‌ای اگر ارزها تغییر پیدا کنند تاثیر مثبت و منفی بر روی فلز طلا خواهند گذاشت.

وی در رابطه با نرخ بهره آمریکا و تاثیرات آن بر طلا می‌گوید: فدرال رزرو هرگاه که در تصیمات خود به دنبال افزایش نرخ  بهره می‌رود تا ارزش پول آمریکا را افزایش دهد تغییراتی در قیمت طلا اتفاق می‌افتد. در ماه‌های اخیر نرخ بهره افزایش داشته است. نرخ بهره‌ای که فکر می‌کنم از سال 2008 تا به امروز ثابت نگه داشته شده بود. فدرال رزرو در برنامه‌اش است که در سال آینده سه بار دیگر هم نرخ بهره را افزایش دهد که می‌تواند باعث رشد طلا شود. ولی از یک طرف در سال گذشته نیز قرار بود این کار را انجام دهد که از اعمال آن صرف نظر کردند و از طرف دیگر به دلیل اینکه احتمال دارد ترامپ هر لحظه در آینده تغییراتی را انجام دهد این موضوع هر نوع تلاطمی را غیرقابل پیش بینی می‌کند.

محمد ولی به مقایسه ترامپ و اوباما می‌پردازد و بیان می‌کند: به طور کلی اعتقاد دارم که سیاست‌های ترامپ در مقایسه با اوباما مقداری آرام‌تر باشد. رابطه ترامپ با کشورهایی مثل روسیه و هند نیز نشان‌دهنده این موضوع است.

راه توسعه، تقویت تولید داخلی 
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر و سنگ های قیمتی درباره روحانی و شرایط اقتصادی کشور می‌گوید: چهار سال از دوره رحانی در حال سپری شدن است و به اعتقاد من برخی از شعارهای وی به تحقق دست یافته است. دولت روحانی به دنبال این است که صنایع را تقویت کند. سیاست‌های بانک مرکزی هم دراین است که پول‌ها را به سمت تولید ببرد. بنابراین به نظر من در سال آینده بازار طلا و کل بازارهای کشور رو به رشد خواهد بود. 

وی اعتقاد دارد به صنایع داخلی باید توجه زیادی شود و گفت: هر دولتی اگر می‌خواهد به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند. باید ایران را به سمت یک کشور صنعتی ببرد. ما درکشور صنایعی داریم که می‌تواند جایگزین نفت شوند. به همین دلیل باید جلوی خام فروشی که سالیان سال است بر اقتصاد ما حاکم شده گرفته شود و به جای آن به تولید و صنایع کمک کنیم. هنگامی هم که صنایع و تولید خود را تقویت کنیم به سمت نیرویی می‌رویم که به آن نیروی انسانی می‌گویند. یعنی در یک خانواده تمام اعضای آن به دنبال تولید و خلق کردن بروند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
0
0
نه بابا راست می گی؟
مگه می شه ؛ مگه داریم.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: