bazarnews

کد خبر: ۱۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
هفته پیش دونالد ترامپ در یکی از فرامین اجرائی‌اش ورود متولدان هفت کشورِ با اکثریت مسلمان (از جمله ایران) را به مدت ۹۰ روز به آمریکا ممنوع کرد.
بازار نیوز -  مقامات کاخ سفید تأکید کردند در این مدت حتی ورود، سفر و بازگشت آن‌ دسته از متولدان این کشورها که کارت سبز و شهروندی آمریکا را هم دارند ممنوع است. این فرمان مهاجرومسلمان‌ستیزانه در شرایطی ابلاغ شد که هر سه شاخه قضائی، اجرائی و قانون‌گذاری حکومت آمریکا در کنترل جمهوری‌خواهان است. بااین‌حال تنها در یک هفته واکنشِ قدرتمندِ جامعه مدنی آمریکا و مهاجرانِ ساکن آمریکا و بسیج و سازماندهی مؤثر اعتراضِ جمعی منجر به ١٠ پیروزی و دستاورد مهم و عقب‌نشینی دولت آمریکا شده است. 

عقب‌نشینی دولت از ممنوعیت ورود کارت‌سبزی‌ها (برخلاف اعلام اولیه، دولت رسما پذیرفت که همه دارندگان کارت سبز حتی در همین ۹۰ روز هم امکان ورود به آمریکا را دارند). 

عقب‌نشینی دولت از ممنوعیت ورود بسیاری از دوملیتی‌ها (برخلاف اعلام اولیه، دولت رسما قبول کرد متولدان این هفت کشور که دوملیتی‌های آمریکایی یا چند دوملیتی دیگر - از جمله آلمانی، بریتانیایی و کانادایی – هستند، می‌توانند به آمریکا وارد شوند). 

ازسرگیری تقاضاهای صدور و تمدید ویزا برای آن‌دسته از شهروندان این هفت کشور که در آمریکا هستند (بعد از یک هفته توقف رسیدگی به تقاضاهایشان). 

 صدور حکم قاضی ماساچوست برای تعلیق و تأخیر اجرای فرمان ترامپ در این ایالت تا پنج فوریه.

 صدور حکم قاضی فدرال واشنگتن برای تعلیق اجرای فرمان ترامپ در سراسر ایالت‌های آمریکا تا اطلاع ثانوی (که تا اطلاع ثانوی سفر متولدان این هفت کشور را با ویزا به همه ایالت‌های آمریکا و با همه خطوط هواپیمایی ممکن کرد). 

عقب‌نشینی دولت از بازداشت مسافرانِ این کشورها (از جمله کودکان، پناهندگان، دانشجویان و مهاجران) در فرودگاه‌های آمریکا و برخورد نامحترمانه با آنها (بعد از بازداشت‌‌ها و برخوردهای تند اولیه). 

عقب‌نشینی اوبِر، اعتراض رسمی رئیسش به فرمان ترامپ و انصرافش از مشاوره‌دادن به ترامپ (بعد از تحریمِ جمعی اوبر از سوی مخالفان فرمان ترامپ). 

افزایش چنددرصد‌ی مخالفانِ فرمان ترامپ بین عموم آمریکایی‌ها.

 راضی‌شدنِ خط هواپیمایی لوفتانزا برای سوارکردن دارندگان ویزای این هفت کشور به مقصد بوستون.

هیچ‌کدام از این دستاوردهای اولیه بدون مقاومت مدنی سازمان‌یافته جامعه مدنی آمریکا دست‌یافتنی نبود. به‌عنوان نمونه ‌هزاران آمریکایی که مستقیما خودشان از این فرمان لطمه نخورده بودند، در فرودگاه‌های آمریکا تجمع و به فرمان ترامپ اعتراض کردند. یا در نمونه‌ای دیگر برای طوماری که در اعتراض به این فرمان از میان دانشگاهیان آمریکا امضا جمع می‌کردیم، به سرعت و در چند روز بیش از ٢٠ هزار پروفسور، ٥٠ برنده نوبل و صد برنده جوایز مهم علمی اجابت کردند که کم‌سابقه است. صدها وکیل نیز به طور داوطلبانه برای دفاع از حقوق مهاجران بسیج شدند. چنین نمونه‌ها و دستاوردهایی شاهدی بودند بر اینکه حتی در دشوارترین شرایط، مقاومتِ سازمان‌یافته کارساز است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: