bazarnews

کد خبر: ۱۴۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰
دو شرکت چینی که در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران قرار گرفته‌اند اعلام کردند که فقط کالاهای "معمولی" به ایران صادر می‌کردند.
بازار نیوز - دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا روز جمعه تحریم های جدیدی را علیه تعدادی از اشخاص و شرکت های ایرانی وضع کرد که برخی از شرکت های چینی را نیز در بر می گیرد.

بر اساس این تحریم ها، افراد و شرکت های فهرست جدید قادر به دسترسی به سیستم مالی آمریکا و یا رابطه با شرکت های آمریکایی نخواهند بود و مشمول تحریم های ثانویه می شوند بدین معنی که شرکت ها و افراد خارجی نیز در صورت رابطه با آنها در فهرست سیاه تحریم های آمریکا قرار خواهند گرفت.

فهرست اخیر شامل دو شرکت و دو فرد چینی هم می شود که بر اساس اعلام خزانه داری آمریکا فقط یکی از آنها به نام شین شیانهوآ شهروند چین است.

ریچارد یوئه دیگر فرد این فهرست در گفتگویی با رویترز این تصمیم را غیر منصفانه دانسته و گفته است که حساب بانکی او مسدود شده و نمی تواند به فعالیت های خود ادامه دهد.

وی افزود: من به بسیاری از کشورها صادرات دارم و ایران هم یکی از مشتریان من بوده و این کاملا عادی است. اصلا منصفانه نیست چرا دیگران باید به آنچه آمریکایی ها می گویند، توجه کنند؟ کالاهای من که استفاده روزانه دارند، چه مشکلی دارند؟

یوئه بدون اشاره به جزییات کالاهای صادراتی شرکتش با نام "کو سیلینگ" به ایران اضافه کرده که اکنون نمی داند چه کار کند و آیا باید از دولت چین کمک بخواهد یا نه. اما وبسایت شرکت او نشان می دهد در کار تجارت انواع کالاها از تردمیل گرفته تا لوازم آرایشی است.

شرکت صادرات و واردات "نینگبو نیو سنچری" دیگر شرکت چینی در فهرست اخیر تحریم های آمریکا است که بر اساس وبسایت آن، صادرات و واردات شیرهای آتش نشانی و تیوپ تایرهای موتورسیکلت انجام می دهد.

یکی از مدیران صادرات این شرکت نیز گفته که کالاهای معمولی به ایران صادر می کند. وی اظهارداشت: دیگر هیچ کاری نمی توانیم انجام بدهیم. بگذارید ما را هم در فهرست تحریم ها قرار بدهند.

خبرگزاری رسمی چین شینهوا نیز امروز اعلام کرده، در حالی که تحریم های جدید تأثیر چندانی بر روی ایران نخواهد گذاشت اما فصل جدیدی از اختلاف ها بین واشنگتن و تهران را باز کرده است.

شین هوا افزوده است: با ورود ترامپ به کاخ سفید، بلاتکلیفی در مورد رابطه آمریکا با ایران افزایش یافته و این می تواند یک بمب ساعتی برای صلح و ثبات منطقه خاورمیانه باشد.

چین پیش از این نیز خشم خود را از تحریم های یک جانبه شرکت های این کشور توسط آمریکا و کشورهای دیگر در رابطه با برنامه های هسته ای ایران و کره شمالی اعلام کرده بود.

به نوشته رویترز، این کشور روابط تجاری و سیاسی نزدیکی با تهران دارد اما در عین حال نقش بسزایی در توافق هسته ای ایران با قدرت های جهان در سال 2015 داشت.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: