bazarnews

کد خبر: ۱۸۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
بررسی عملکرد اقتصادی دولت (3)
دکتر جمشید پژویان اعتقاد دارد روحانی همان راه دولت‌های قبلی را رفته و حتی اصلاحیه مناسبی که در انتهای دولت قبل به مجلس ارائه شده بود را حذف کرده است
 جمشید پژویان کارشناس مالیاتی و استاد دانشگاه درباره عملکرد مالیاتی دولت به خبرنگار بازار نیوز  گفت: مالیات‌ها اگر بخواهد نرخ و پایه‌ آن تغییر کند باید در مجلس به تصویب برسد و جزء مواردی است که اختیار آن به غیر از مواردی همچون نرخ استهلاک که هیئت دولت می‌تواند تعیین می‌کند نقشی ندارد. اما دولت می‌تواند پیشنهاد‌هایی دهد که اصلاحات مالیاتی صورت بگیرد. با کمال تأسف این دولت هیچ‌گونه گام مثبتی نه‌تنها در این زمینه بر نداشته بلکه همان اصلاحیه‌ای که در اواخر دولت قبل در زمینه اصلاح مالیات‌ها به مجلس رفته بود و یکی از شاخه‌های کلیدی آن برقراری مالیات بر مجموع درآمد بود را حذف کرد.   دلیل آن هم قدرت کسانی است که دوست ندارند درآمدهایشان شفاف شود. از زمانی که قانون مالیات‌های مستقیم برقرار شد جلوی اجرای آن را گرفتند و سرانجام در زمان آقای خاتمی آن را از قانون خارج کردند. 

وی درباره دلیل حذف آن می‌گوید: زیرا برخی افراد دوست ندارند دیگران بفهمند که از کجا درآمد دارند و دستشان رو شود. ضمن اینکه باید مالیات‌های سنگین پرداخت کنند. به همین دلیل تا جایی که زورشان می‌رسد جلوی آن را می‌گیرند و تا به حال هم که موفق بوده‌اند.

این کارشناس اقتصادی درباره سایر موارد آن لایحه می‌گوید: در بقیه مواردی که در اصلاحیه دولت قبل بود این دولت نتوانست به خوبی راهکارهای مناسب خود را پیشنهاد دهد و اجرا کند. به عنوان مثال مالیات بر ارزش‌افزوده به غلط اسم آن ارزش‌افزوده گذاشته شده زیرا همان مالیات بر مصرف است. آن‌ها برخلاف نظریه‌های اقتصادی با یک نرخ ثابت و فزاینده از مردم  این نوع مالیات را می‌گیرند و عمدتاً مردم متوسط و درآمد پایین هستند که آن را می‌پردازند. این نوع مالیات منبعی شده برای درآمدهای دولت ولی به قیمت این‌که توزیع درآمد را نامناسب‌تر کرده و به‌جای اینکه ثروتمندان بپردازند بیشتر طبقه متوسط و پایین می‌دهند. 
پژویان درباره افزایش قدرت سازمان مالیاتی در بررسی حساب‌های بانکی مردم می‌گوید: اکثر کشورهای دنیا به‌راحتی می‌توانند جریان وجوه را کنترل کند. نه اینکه بخواهد وارسی کنند که مردم چقدر پول دارند، بلکه به این دلیل که جریان درآمدی آن‌ها چقدر بوده است. مالیات بر مجموع درآمد بر تمام درآمدهای فرد گرفته می‌شود. این‌ها به این طریق می‌توانند فساد و قاچاق و غیره را کنترل کنند. این‌که بتوانید حساب مردم را ببینید چقدر پول در آن است به درد سازمان مالیاتی نمی‌خورد و درواقع راه گم کردن است. کنترل بر جریان وجوه مهم است. یعنی پول چگونه وارد حساب می‌شود و چگونه از آن خارج خواهد شد و به کجا خواهد رفت. 
این کارشناس بانکی درباره روند  اصلاحات مالیاتی اعتقاد دارد: متأسفانه به دلیل دانش پایینی که در این زمینه وجود دارد، صرفاً کارهای کشورهای دیگر را می‌شنوند و به‌صورت غلط از آن بهره‌برداری می‌کنند. تقریباً می‌توانم بگویم ثروتمندها در این کشور مالیات نمی‌پردازند و کسانی که شاید هزار برابر من ثروت و دارایی دارند نصف من هم مالیات نمی‌دهند. 

وی در انتها می‌گوید: دولت همان راه دولت‌های قبلی را رفته و هیچ کاری برای اصلاح مالیاتی انجام نداده است، حتی بهترین قسمت آن اصلاحیه خوبی که دولت قبل به مجلس داد که همان مالیات بر مجموع درآمد است را حذف کرد.  

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: