bazarnews

کد خبر: ۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
راهکار حل مشکلات بانکی:
باید مکانیسمی اتخاذ شود که دولت نتواند از بانکها پول یگیرد و صرفه جویی هایی در مخارج جاری نماید و بانک ها نیز هوشیار باشند که سودآوری نباید دلیل بر دور شدن از فلسفه وجودیشان شود.
بازار نیوز-به گفته لطفعلی بخشی، اقتصاد دان بسیاری از طرح ها همانند یارانه و بانک ها را به تقلید از غرب در کشور اجرا می کنیم و با دستکاری و تغییرات بی رویه از مفهوم و رسالت  اولیه دور می شود،بانک ها باید آگاه باشند که خادم مردم هستند نه سرور و نباید از فلسفه وجودی خود دور شوند.

وی افزود: همانگونه که برای فوتبال از مربی های خارجی استفاده میشود به منظور رسیدگی به بحران های بانکی هم نیازمند کارشناسان خارجی هستیم.


بخشی در ادامه خاطرنشان ساخت: ما قانون زیاد داریم اما برای اجرا با حلقه بسته ای روبه رو هستیم که اجازه گردش مالی نمی دهد و نیازمند کارشناسان خارجی هستند که به قوانین عمل می نمایند تا با ارائه راهبردهایی از این مشکلات ارائه دهند. 


وی افزود: این سرمایه ها در یک محدوده خاص اعم از دولتی و خصوصی که با این بانک ها همکاری می نمایند در گردش است.


لطفعلی بخشی تصریح کرد: دارایی و ثروت مردم نزد بانک ها صدها برابر سرمایه این بانک ها است و بانک ها این سرمایه را به جای اینکه برای کل اقتصاد کشور تامین سرمایه کنند به نفع خودشون برای ساخت شرکت ها استفاده می نمایند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود این شرایط بانکها به بانک مرکزی بدهکار می باشند گفت: طبق اطلاعات سازمان حسابرسی بانک ها 50000 میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار شدند و دولت نیز به همین میزان به بانک ها بدهکار می باشد.

و در ادامه افزود: دولت با خرج کردن این وام ها اثر تورمی گذاشته و پول وارد کشور نمی شود، باید مکانیسمی اتخاذ شود که دولت نتواند از بانک ها پول دیافت نماید.

بخشی اذعان داشت: سالانه بودجه جاری نسبت به بودجه عمرانی افزایش پیدا می کند و این نشان از مخارج اضافی دولت دارد که باید رسیدگی شود.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: