bazarnews

کد خبر: ۵۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
عبدالرضا امیرتاش کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار نیوز؛
کارشناس اقتصادی کشورمان گفت: چون وضعیت اقتصادی کشور ما در دوره قبل عقبه نابسامانی داشته است ما در حال حاضر نمی توانیم رونق اقتصادی را حس کنیم.
اقتصاد ایران در دوره‌های قبل  عقبه نابسامانی داشته است/  کاهش تورم در گروه حمایت از تولیدکننده هاست/ صنعت توریسم ایران ضعیف استعبدالرضا امیرتاش در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز اظهار داشت: رکود کاهش پیدا کرده و آمارهای رشد اقتصادی طی 4 فصل پیاپی هم مثبت شده است اما با این روال هم هنوز مردم نتوانسته اند این رونق را  در سفره‌های خود ببینند چرا که اقتصاد ایران در دورهای قبل عقبه نابسامانی داشته است و این نیازمند گذر زمان است.

وی در این باره اضافه کرد: یک خانه ویران شده در حال ساخت تا زمانی که تغییرات آن محسوس نشود نمی توان تغییرات کلی آن را حس کرد. در واقع ما پیشرفت را می بینیم اما آن را احساس نمی کنیم چون هنوز رشد و رونق اصلی ایجاد نشده است و طبق آمار  مسئولین تا پایان سال 95 وضعیت اقتصادی بهتر از قبل خواهد شد.

وی تاکید کرد: از طرفی برجام هم به نتیجه رسید و روند رو به رشدی را طی می کند اما با وجود مقاومت ها و کارهای دست و پا گیر عده ای در داخل برای دولت، هنوز این طرح آن طور که باید و شاید پیاده نشده است. باید بپذیریم که وضعیت نسبت به قبل بهتر است و با گذارندن فرایند انتخابات ریاست جمهوری قطعا نتایج رشد و رونق اقتصادی هم چشم گیرتر می شود.

تاثیر رکود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا
امیرتاش در خصوص تاثیر رکود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تا قبل از این فرایند سیاسی و مهم قطعا اتفاق خاصی نخواهد افتاد ضمن اینکه تمام دنیا منتظر انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم هستند. به هر حال انتخاب رئیس جمهور آمریکا هم به وضعیت اقتصادی ایران مخصوصا موضوع برجام بر می گردد و تاکنون  کلینتون و ترامپ در مورد تحریم های ایران صحبت های ضد و نقیضی داشته اند البته شخص انتخاب شده نمی تواند بدون نظر کنگره کار عجیبی انجام دهد.

به هر حال امیدوارم سیستم عاقل و منطقی بر امریکا حاکم شود و در مملکت ما هم کسی ضمام امور را بگیرد که همسو با فرایند پیشرفت حرکت کند.

 وی در خصوص بحث تورم هم گفت: رونق ایجاد شده است اما نقدینگی باعث ایجاد تورم شده. در مباحث اقتصادی هم تورم همراه با رونق و کاهش رکود خواهد آمد و به اعتقاد بنده اگر تولید فعال شود و درآمدزایی هم به همراه داشته باشد متناسب با آن درآمدها افزایش می یابد، ضمن اینکه باید قدرت خرید مردم تقویت شود.

 کاهش تورم و رونق اقتصادی در گروه حمایت از تولیدکننده هاست
امیرتاش یکی از عوامل مهم در ایجاد کاهش تورم و رونق و رشد اقتصادی را در حمایت دولت به تولید کننده ها دانست و گفت: دولت باید با بالا بردن ظرفیت تولید و گردش مالی برای ایجاد بازار کالا و حمایت از تولیدکنندههای داخلی، از نوسانات رکود و تورم جلوگیری کند وگرنه صرفا ارائه تسهیلات به تولیدکننده ها نمی تواند مثمر ثمر باشد. با ایجاد ظرفیت ها و کمک های مالی و از همه مهمتر گردش نقدینگی و پولی گامی محکم در کنترل این مهم است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: موضوع اصلی رفاه عمومی و سبک درآمد مردم است، متاسفانه بازار اشتغال کند، سطح بیکاری و شکاف طبقاتی هم زیاد شده و بازار کالای داخلی هم دچار نوسانات زیادی است. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم که یکی از مشکلات اصلی ما بحث توریسم است که متاسفانه به دلیل کمبودها و موضوعات فرهنگی هنوز به رونق قابل توجهی نرسیده است.

برای کمک به تولید کننده ها باید راههای صادرات را باز کرد، اوایل دوره اصلاحات یک گام مثبتی که برداشته شد این بود که نمایندگی های ایران در کشورهای های خارجی موظف به بازار یابی شدند تا با برگزاری  نمایشگاهها به تولید کننده گان داخلی کمک کنند. رایزنی با کشورهای خارجی برای ایجاد صادرات قرار دادهای بسته شد و حتی با ایجاد بیمه تولیدکنندگان هم متضرر نمی شدند.

 ارتباطات و  تعامل با دنیا مشکلات را برطرف می کند
وی در این خصوص تصریح کرد: این حرکت خوبی بود اما متاسفانه ادامه پیدا نکرد و از طرفی هم بحث تحریم های سیاسی پیش آمد و این موضوع به فراموشی سپرده شد.  بنابراین یکی از این راهها این است که با برقراری ارتباطات و  تعامل با دنیا مشکلات رفع شود و تولید کننده های ما بتوانند جنس را صادر و به فروش برسانند.

امیر تاش در پایان تاکید کرد: دولت باید با ایجاد بازار داخلی به تولیدات کمک کند هرچند که با فرایند کارت های اعتباری می توان گردش مالی را تسهیل بخشید. هر چند که اهمیت تولیدات در کیفیت اجناس است و تولیدکننده های داخلی باید به این موضوع اهمیت بیشتری بدهند.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: