bazarnews

کد خبر: ۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
نایب رئیس اول بخش کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در گفتگو با بازار نیوز؛
نایب رئیس اول بخش کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به اینکه آیا در مجلس در خصوص کیفیت پراید به خودرو سازان داخلی تذکری هم داده شده است، گفت: دائما در مجلس در خصوص بحث کیفیت پراید از خودرو سازان سوال شده و حتی وزیر را به کمیسیون دعوت کردیم تا جوابگو باشد.
اخیرا رنو تفاهمنامه‌ای را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد کرده که براساس آن یک شرکت خودروسازی جدید با مشارکت دو طرف تاسیس خواهد شد که سهم رنو در آن ۶۰ درصد بوده و این شرکت فرانسوی می‌تواند فرایند تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به صورت مستقل در ایران ایجاد کند.

با این حال با توجه به اقدام اخیر رنو در انعقاد تفاهمنامه همکاری برای تولید محصولات خود به طور مستقل در ایران، احتمال تولید مستقل خودروی کوئید در ایران از سوی رنو نیز افزایش یافته است.

با توجه به این تفاهم نامه و ورود رنو به ایران حال این سوال پیش می آید که آیا با توجه به کیفیت ضعیف خودروهای داخلی ورود خودرو رنو به ایران می تواند فضای رقابتی در بین آنها ایجاد کند و یا باعث ورشکستگی و حتی آسیب می شود؟

کیفیت خودرو پراید بسیار ضعیف است/ اساسی‌ترین مشکل در صنعت خودرو  انحصار‌طلبی استداریوش اسمعیلی نایب رئیس اول بخش کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در این خصوص به خبرنگار بازار نیوز گفت: مجموعه سایپا و ایران خودرو وارد مذاکراتی با شرکت های خارجی شده اند و تفاهم نامه های را با برند های مطرح از جمله رنو و پژو فرانسه که به زودی وارد فاز تولید می شود،  منعقد  کرده اند. طی چند روز گذشته سایپا با شرکت رنو که سومین تولید کننده خودرو در دنیاست وارد مذاکره شد و قطعا اگر 3 شرط ارتقاء کیفیت، انتقال تکنولوژی و جایگزینی قطعه سازها ایرانی به جای خارجی ها اتفاق بی افتد شاهد آثار مثبت و روند رو به رشد خودروسازی در ایران خواهیم بود.

مردم از کیفیت پایین خودروهای داخلی رنج می برند
وی اضافه کرد: قرارداد و مشارکت منجر به ارتقاء کیفیت می شود، آنچه که مردم از آن رنج می برند، کیفیت بسیار بسیار پایین خودرو های داخلی است، ضمن اینکه بخش قابل توجهی از خودروهای داخلی که به نام ساخت کشور از آن نام می برند، متاسفانه با کیفیت بسیار ضعیف از کشور چین وارد می شود. لذا اولین شرط ما با مجموعه سایپا این است که تولید مشترک منجر به افزایش کیفیت خودرو شود.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در ادامه تصریح کرد: دومین موضوع که اهمیت ویژه ای در بخش توسعه صنعت مخصوصا خودرو را به همراه دارد، انتقال تکنولوژی به داخل کشور است. در واقع نباید یک سری از قطعات از کشورهای خارجی وارد شود و در اینجا فقط مونتاژ شود چرا که هیچ تاثیری در رشد این بخش در کشور ندارد و ما موافق این موضوع نیستیم 

قطعه سازان داخلی جایگزین خارجی ها شوند
اسمعیلی در توضیح بخش سوم این شروط گفت: مسئله مهم در انعقاد این قرارداد مشارکت مجموعه قطعه سازهای داخلی با تولیدات داخل است. باید رفته رفته قطعه سازان داخلی بتوانند جایگزین قطعه سازان خارجی شوند هر چند که در این مهم دقت کار قطعه سازان داخلی اهمیت ویژه ای دارد و باید کیفیت هم بالا برود.

این نکته حائز اهمیت است که اگر قطعه سازان داخلی مثل گذشته باشند قطعا با مشکلاتی مواجه می شوند ولی اگر به فکر ارتقاء کیفیت و توسعه کاراندیش باشند و ارتباط با دانشگاهها را بیشتر و قوی تر بکنند حتما این مهم حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اگر 3 شرط مذکور از جمله "ارتقاء کیفیت"، "ارتقاء تکنولوژی" و "مشارکت مجموعه داخلی" مخصوصا قطعه سازها عملی شود از خودرو سازها حمایت خواهند کرد، اذعان داشت: چنانچه این مهم اجرایی نشود و در این 3 مورد نقضی دیده شود، قطعا مجلس از ابزار قانونی استفاده و برخورد می‌کند. 

هر چند که با توجه به انعقاد مستقیم قرارداد شرکت رنو با سازمان گسترش توسعه صنعت این جای خرسندی دارد که ارتباط بیشتری با وزارت خانه دارد و بیشتر در تیررس نقد و بررسی است و فضای رقابتی بیشتر در بین ایران خودرو  و سایپا ایجاد می شود.

اساسی ترین مشکل در صنعت خودرو  انحصار طلبی است
داریوش اسمعیلی نایب رئیس اول بخش کمیسیون صنایع و معادن در مجلس در خصوص کیفیت ضعیف خودرو  پراید نیز تاکید کرد: متاسفانه یکی از اساسی ترین مشکلاتی که در صنعت خودرو ما وجود دارد انحصار طلبی است. تا زمانی که شرکت ایران خودرو و سایپا هر چه را تولید کرده اند، مردم به صف ایساده اند و حتی پیش خرید کرده اند اما از خدمات آن بی بهره بوده اند. به هر حال اگر مردم از خودرو پراید فاصله گرفته اند این حق را دارند که دنبال کارهای جدید باشند. پس باید به فکر فضای رقابتی باشیم تا کیفیت هم ارتقاء یابد.

وی در این باره اضافه کرد: کیفیت خودرو پراید خیلی ضعیف است و موضوعی که به آن همیشه اشاره می کنند این است که تمام قطعات این خودرو در داخل تولید می شود در حالی که وقتی دولت و نیروی انتظامی به خودرو سازها تذکر داد که باید کیسه هوا روی خودرو ها نصب شود متاسفانه ما توان ساخت این قطعه را نداشتیم و عنوان شد که چون در تحریم به سر می بریم از ساخت آن عاجزیم، پس اگر تمام قطعات ساخت داخل است دیگر تحریم معنی ندارد!

اسمعیلی در پایان گفت: به هر حال با ورود 2 شرکت خارجی به ایران منتظر ایجاد یک فضای رقابتی در بین خودروهای داخلی هستیم و قطعا این مسئله در پیشبرد و توسعه به خودرو سازان ما کمک خواهد کرد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: