bazarnews

کد خبر: ۶۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
مدیرکل سازمان‌های نظام مهندسی وزارت راه و شهرسازی:
مدیر کل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی گفت: خلاء منشور اخلاقی در نظام مهندسی احساس می‌شد؛ در آئین‌نامه اجرایی قانون، رعایت نشدن نظام‌نامه به عنوان تخلف انتظامی محسوب خواهد شد و پیگیرد قانونی دارد.
بازار نیوز - دکتر منوچهر شیبانی اصل در سمینار اخلاق مهندسی حرفه‌ای در هتل پردیسان مشهد اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی به فکر توسعه اخلاق حرفه‌ای در تمامی بخش‌هاست. بحث اخلاق حرفه‌ای از مهم‌ترین مباحثی است که در این سال‌ها با جدیت بسیاری دنبال می‌شود.
 
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با برخی آسیب‌های جدی در نظام مهندسی روبه‌رو بوده‌ایم. از این باب لازم بود اساسی برای این کار گذاشته شود که با دستور وزیر اصلاحاتی در آئین‌نامه اجرایی نظام مهندسی ساختمان ایجاد شد. در اسفند ماه سال گذشته مبانی آن مطرح شد و اندک کاستی‌هایی داشت که به آن اضافه شد. این نظام‌نامه در خرداد ماه تدوین و در تیر ماه ابلاغ شد و سپس به اطلاع عموم رسید. اکنون این نظام‌نامه ترویج شده و باید تمام مهندسین به طور کامل به آن توجه کنند.  
 
شیبانی اصل عنوان کرد: در شورای انتظامی با مهندسان جوانی روبه‌رو می‌شویم که نمی‌دانند برخی از اعمالشان برخلاف قانون است و حتی غیرحرفه‌ای است، بنابراین این نظام‌نامه به عنوان مبنا لازم بود.
 
وی اضافه کرد: اگرچه مرسوم نیست برای نظام‌ نامه‌های اخلاقی مجازات در نظر گرفته شود اما با توجه به شرایط خاصی که در مهندسی ساختمان با آن روبه‌رو هستیم و نیاز بود که ضمانت اجرایی برای این نظام‌نامه وجود داشته باشد، در آئین‌نامه اجرایی قانون، عدم رعایت نظام‌نامه به عنوان تخلف انتظامی محسوب خواهد شد و پیگیرد قانونی دارد.  رعایت این نظام‌نامه بر تمامی مهندسان واجب است و فرض بر این است که همه آن را به خوبی انجام می‌دهند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.
 
مدیر کل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: زیباترین تعریف برای حرفه‌ای، بایدها و نبایدها در رفتار است. اخلاق فردی والاترین سطح اخلاق است و نوع دیگری از اخلاق، اخلاق حرفه‌ای است. گاهی اوقات اخلاق حرفه‌ای و اخلاق فردی با هم در تضاد هستند به عنوان مثال در اخلاق فردی بخشش فضیلت محسوب می‌شود اما در اخلاق حرفه‌ای نمی‌توان عدم رعایت مقررات ساختمان را بخشید، بنابراین باید توجه کنیم که صلاح و منافع عمومی را بر صلاح و منافع خود ارجحیت دهیم تا بهترین عملکرد را در نظام مهندسی داشته باشیم.
 ایسنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: