bazarnews

کد خبر: ۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت شاخص مصرف انرژی را در ایران ٩ برابر ژاپن و انگلیس و پنج برابر متوسط میزان این شاخص در جهان اعلام کرد.
بازار نیوز - حامد حوری جعفری گفت: ژاپن و انگلستان با حدود یک دهم، کمترین میزان شاخص شدت انرژی را در جهان دارند.  
 
مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: ایران جایگاه نخست ذخایر گاز طبیعی و جایگاه دوم منابع نفت جهان را در اختیار دارد که این وضعیت سبب نامناسب بودن مصرف انرژی در ایران شده است.  
 
وی سامانه انرژی ایران را از مرحله تولید تا مصرف نهایی مبتنی بر نفت و گاز و مقدار خیلی کمی ذغال‌سنگ دانست و تصریح کرد: ٩٩,٣ درصد حامل‌های اولیه انرژی در کشور نفت و گاز هستند و بر این اساس سامانه انرژی در ایران وابستگی مطلق به نفت و گاز دارد.  
 
جعفری افزود: روند تولید تا مصرف نهایی انرژی در ایران تلفات بسیار زیادی دارد. میانگین سوخت و ضایعات پالایشگاه‌های نفت در کشور ما ٨,٥ درصد اما این میزان در دنیا چهار درصد و در برخی کشورها زیر یک درصد است.  
 
تلفات ١٩ درصدی انرژی در شبکه انتقال برق  
وی ادامه داد: میانگین بازده کل در نیروگاه‌های حرارتی ایران نیز ٣٦,٣ درصد و همین شاخص در دنیا ٤٥ درصد و برای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ٥٥ درصد است.  
 
مسئول هماهنگی قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی گفت: در سامانه‌های انتقال برق نیز تلفات انرژی به‎ویژه در مرحله توزیع زیاد است.  
 
وی متوسط تلفات انرژی را در شبکه انتقال برق ایران ١٩ درصد اعلام و بیان کرد: هم اکنون به‎دلیل بهسازی اعلام می شود این تلفات تا ١٥ درصد کاهش یافته، اما همین متوسط تلفات انرژی برای شبکه برق استاندارد اروپا ٧,٥ تا ٨ درصد است.  
 
جعفری افزود: در بخش مصرف نهایی انرژی، میانگین مصرف در بخش ساختمان و مسکن ایران نیز به ازای هر مترمربع در سال حدود ٥٠٠ کیلووات ساعت اما این رقم در دنیا ١٦٠ کیلووات ساعت است.  
 
میانگین مصرف سوخت خودروها در ایران ١٠,٧ لیتر به ازای هر ١٠٠ کیلومتر
وی ادامه داد: در بخش ساختمان با راهکارهای بسیار کم‌هزینه مثل کاربرد سامانه هوشمند برای موتورخانه یا تغییر رفتار ساکنان ساختمان‌ها، توانسته‌ایم ٥٠ تا ٦٠ درصد ذخیره انرژی داشته باشیم.  
 
مشاور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: در حوزه حمل و نقل و خودروهای تولید ایران نیز میانگین مصرف سوخت ١٠,٧ لیتر به ازا هر ١٠٠ کیلومتر مسافت است.  
 
وی افزود: این رقم در ژاپن ٤,٥ لیتر و در اروپا ٥.٥ لیتر به ازای هر ١٠٠ کیلومتر است و با توسعه موتورهای سه سیلندر این رقم به زیر چهار لیتر به ازا هر ١٠٠ کیلومتر می رسد.  
 
جعفری وضع مصرف انرژی را در بخش صنعت ایران بهتر از بخش‌های حمل و نقل و ساختمان یاد و عنوان کرد: مصرف انرژی در صنایع غذایی که بهترین صنعت ایران است ٢٥ درصد و در صنایع آجر که بدترین صنایع است ١٣٠ درصد با معیارهای جهانی فاصله دارد.  
 
وی از جمله دلایل بالا بودن مصرف انرژی را در ایران فرسودگی ماشین آلات و انرژی بر بودن ذاتی صنایعی آلومینیوم، فولاد و سیمان اعلام کرد.  
ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: