bazarnews

کد خبر: ۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
مرکز آمار ایران ایران نرخ بیکاری در بهار امسال را 12.2 درصد اعلام کرد و بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با 49.4 درصد بیشترین سـهم اشـتغال را بـه خـود اختصاص داده است.
بازار نیوز - مرکز آمار ایران اعلام کرد؛ بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می دهد که 12.2 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده اند. این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1394 )1.4 درصد و نسبت به فصل گذشته (زمستان1394 )چهار دهم درصد افزایش داشته است.

این گزارش حاکیست ؛ بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. 

بررسی نسبت اشتغال جمعیت 10 ساله بیشتر بیانگر آن است که 34.7 درصد از جمعیت در سن کار(10 ساله و بیشتر) شاغل بوده اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان می دهد که بخش خدمات با49.4 درصد بیشترین سـهم اشـتغال را بـه خـود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش های صنعت با 31.4 و کشاورزی با 19.1 درصد قرار دارند. 

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می دهد که 5/39 درصد جمعیت در سن کار (10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند. 

این گزارش حاکسیت، نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1394 ،)1.5 درصد و نسبت به فصل گذشته (زمستان1394 )1.8 درصد افزایش داشته است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان 24 - 15 ساله حاکی از آن است که 27.8 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکـار بـوده انـد.ایـن شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. 

بررسی روند تغییـرات نـرخ بیکـاری جوانان 24-15 ساله کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 2.8 درصد افـزایش و نسـبت بـه فصل قبل هشت دهم درصد کاهش یافته است. 

نرخ بیکاری جوانان 29 - 15 ساله نیز حاکی از آن است که 24.9 درصد از جمعیت فعال 29 -15 ساله بیکار بوده اند. این شـاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییـرات نرخ بیکـاری جوانـان 29-15 ساله نشان می دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 2.5 درصد و نسبت بـه فصـل قبـل یک دهم درصـد افزایش پیدا کرده است . 

بررسی سهم شاغلین 15 ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می دهد، 39.5 درصد شاغلین به طور معمول بیش از 49 ساعت در هفته کار می کنند. 

این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می دهد در کشـور سـهم زیـادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: