bazarnews

کد خبر: ۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
عضو کمیسیون مجلس در گفت وگو با بازار نیوز
مالیات بر واحدهای مسکونی خالی همچنان مسکوت مانده است تا دولتمردان و نمایندگان مجلس بر سر اجرای آن به توافق برسند، با این حال، در بازار مسکن همچنان واحدهای خالی خودنمایی می کنند و قشر کثیری از جمعیت شهری نیز در آرزوی خانه دار شدن هستند.
بازار نیوز- آسمان خراش‌های سر به فلک کشیده که شبیه قارچ یک روزه در کلانشهرها سبز شدند. اگرچه این برج ها به شهر حال و هوای مدرنیته شدن را بخشیدند، سبک و سیاق زندگی مردم را به روز کردند، اما ظاهراً دیگر طرفدار دست به نقدی ندارند. در یک پیاده روی کوتاه و شبانه در حوالی این برج ها می توان شاهد چراغ خاموش‌هایی بود که خبر از خالی بودن خانه می دهد. 

هر چند نهادهای رسمی و غیررسمی بر سر تعداد این واحدها توافقی ندارند و آمار آنها اختلاف فاحشی دارد، به هر حال در این میان که به گفته وزیر 18میلیون شهروند در بدمسکنی به سر می برند، شهرها پر از واحدهای خالی است که نه تنها تنوانستند گره از کار این بدمسکن ها بگشایند، بلکه نظام بازار مسکن را بر هم زدند. در واقع، قیمت های فعلی مسکن نمی تواند مالکان این واحدها را راضی کنند که واحدهای خود را با سود کم عرضه کنند.

برای حل این مسئله، مقامات اقتصادی دولت‌ها به این نتیجه رسیدن که با وضع مالیات بر این خانه‌های خالی از سکنه بتوانند بازار مسکن را سر و سامان ببخشند. به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، بر اساس قانون، اخذ مالیات از خانه‌های خالی از ابتدای سال ۹۵ عملیاتی می‌شود ولی مؤدیان مالیاتی باید در اظهارنامه‌های سال ۹۶ آمار خانه‌های خالی را اعلام کنند تا بر اساس این اظهارنامه‌ها، مالیات اخذ شود.

بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، آن دسته از واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان «واحد مسکونی خالی» شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات بر اجاره می‌شوند. خانه‌های خالی در سال دوم، یک دوم مالیات متعلقه، در سال سوم، برابر مالیات متعلقه و از سال چهارم به بعد، یک و نیم برابر مالیات متعلقه، مشمول مالیات بر واحدهای خالی مسکونی خواهند شد.

در حالی که بارها از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی به عنوان مطلوبترین راهکار سامان بخشی به بازار فعلی مسکن است، با این حال، مسئولان دولتی و مجلس در رابطه با تصویب آن به توافق نرسیده اند و هر بار به دلایل مختلف مسکوت مانده است. آخرین بار نیز تیم اقتصادی دولتی به بهانه کامل نبودن جزئیات آن، لایحه را از قانون در صحن مجلس پس گرفت. 

وضع چنین مالیاتی می تواند سرمایه هایی که به شکل واحدهای مسکونی خالی منجمد شده به چرخه تولید بازگردد و با تنظیم عرضه و تقاضا قیمت واقعی مسکن مشخص شود. با این حال، تعلل در تصویب لایحه مذکور این تصور در اذهان ایجاد شد که از اجرای این لایحه چه کسانی متضرر می شوند که مانع از به تصویب آن می شوند. 

الان وقت وضع مالیات نیست
نائب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس درباره مسکوت ماندن لایحه مالیات بر واحدهای مسکونی خالی به خبرنگار بازار نیوز گفت: در حال حاضر مشکل بازار مسکن کمبود تقاضا و عدم سرمایه گذاری است. در واقع، این مشکل اساسی در کل اقتصاد کشور است.

هادی بهادری افزود: بنابراین در شرایطی که عرضه و تقاضا در بازار به هم ریخته و تقاضا کاهش یافته و مردم توانایی مالی لازم برای مطالبه مسکن را ندارند. وضع مالیات شرایط را سخت‌تر می کند.

وی ادامه داد: این تصور که وضع مالیات مالکان را مجبور می کند واحدهای خالی خود را بفروشند و مسکن ارزان می شود، صحیح است، اما پیامد دیگر این تصمیم‌گیری کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بهتر است مالیات در شرایط رونق اقتصادی وضع شود نه در شرایط رکودی که سرمایه گذار انگیزه و رغبتی برای ورود به صنعت ساخت و ساز ندارد. سرمایه گذاری در مسکن زودبازه و سودآور است و می تواند منجر به ایجاد اشتغال و رونق صنایع شود، بنابراین با وضع مالیات نباید این موقعیت از دست برود.

وی ادامه داد: دولت باید به دنبال راهکاری باشد که بتواند طرف تقاضا را تحریک کند. در غیر این صورت بازار از نقطه دور می شود و رکود حاکم بر بازار مسکن سنگین تر می شود. 


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: