bazarnews

کد خبر: ۷۸۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
کارشناس دخانیات در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
کارشناس دخانیات گفت: متاسفانه تبلیغاتی انجام دادند که سیگار‌های بدون عکس و علامت‌های هشداری، اصل هستند در حالی که چه سیگار‌های داخلی و چه خارجی، طبق استاندارد‌ها باید دارای علائم هشداردهنده و هولگرام باشند.

سیگار بدون علائم هشداری، تقلبی و قاچاق است/ احتمال آلوده بودن سیگار‌های قاچاق به ویروس‌ها و میکروب‌های ناشناخته

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز: مجتبی دلاور، سرپرست سابق دخانیات استان خراسان رضوی و کارشناس این حوزه، پیرامون آمار مصرف سیگار قاچاق در کشور، به بازارنیوز گفت: به دلیل اینکه بسیاری از افراد از اظهار مصرف سیگار امتناع می کنند، نمی‌توان آمار و ارقام خیلی دقیقی ارائه داد اما با این وجود برآورد می شود که روزانه حدود ۷۵ میلیون نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که تقریبا حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون نخ آن قاچاق است. برخی برند‌ها هم وارداتی هستند که به صورت قانونی وارد شده اند، ولی قیمت تمام شده آن‌ها بالاست. حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون نخ هم تولید داخلی است.

وی افزود: با توجه به این که نرخ ارز بالا رفته، قاچاق سیگار کاهش یافته و خیلی به صرفه نیست؛ واردات هم با دلار ۳۰ هزار تومانی با وجود پرداخت گمرکی اصلا نمی‌صرفد؛ بنابراین اوضاع تولید داخل بهتر شده اما در روند تولید مشکل داریم.

دلاور تاکید کرد: با وجود این که توتون‌های ما عمدتا تولید داخل و با جنس بسیار مرغوب و ارگانیک و کشت شده در استان‌های شمالی، اردبیل و... هستند و ۱۵ هزار کشاورز در این صنعت فعالیت دارند، تکنولوژی برخی از تجهیزات ما مانند کاغذ دور سیگار، فیلتر و... خارجی هستند و باید وارد شوند؛ بنابراین به واسطه مشکلات تحریمی و تبادلات پولی و بانکی تولید کشور دچار مشکل شده است.


*توتون‌های داخلی 8 مرتبه سم زدایی می‌شوند

وی درباره تفاوت کیفیت سیگار‌های تولید داخل و وارداتی‌های قانونی با سیگار‌های قاچاق گفت: در محصولات داخلی، وقتی توتون از کشاورز خریداری می‌شود، ۸ مرحله سم‌زدایی و پاکسازی و در نهایت برای تولید سیگار مصرف می‌شوند. در محصولات خارجی هم که با رویه قانونی وارد می‌شوند، شرکت‌ها بر اساس استاندارد‌هایی که ما داریم سیگار وارد کشور می‌کنند ولی با وجود این که واردات قاچاق با توجه به نرخ ارز ۳۰ هزار تومانی به صرفه نیست، اما آنقدر سیگار‌های بی کیفیت و تقلبی تولید می‌کنند که قاچاق به صرفه شود. این سیگار‌ها از فضولات حیوانی، ضایعات توتون و تنباکو و... تولید می‌شوند که کاملا غیر بهداشتی هستند.
 
*بیماری‌زایی و احتمال آلوده بودن سیگارهای قاچاق به ویروس ها و میکروب های ناشناخته

کارشناس دخانیات پیرامون احتمال بیماری‌زایی سیگار‌های قاچاق اظهار داشت: همچنین با توجه به این که بر روند تولید و نگهداری و توزیع آن‌ها هیچ کنترلی وجود ندارد، بحث بیوتروریسم هم مطرح است که امکان دارد این‌ها را به برخی ویروس‌ها و میکروب‌ها آلوده کنند که بیماری‌های سرطانی و... را وارد کشور‌ها کنند. گروه‌های مافیایی و کشور‌های متخاصمن می‌خواهند از این طریق به آینده و جوانان ایرانی آسیب برسانند؛ بنابراین ممکن است این کالا‌ها را وارد کشور کنند.

دلاور افزود: برخی از سیگار‌ها در حال حاضر در کشور وجود دارند که مصرف آن‌ها می‌تواند ضریب هوشی افراد را کاهش دهد، یا باعث عقیمی و نازایی شود. کوتاهی قد هم از مشکلاتی است که ممکن است در پی مصرف این سیگار‌ها به وجود بیاید. این‌ها به محض مصرف، از طریق خون به مغز می‌رسد و می‌تواند آسیب‌های جدی ژنتیکی در مصرف کننده ایجاد کند؛ لذا هم از نظر بهداشتی و هم انسانی واردات قاچاق صحیح نیست.

*سیگار بدون علامت تقلبی است

دلاور با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی برای عدم استفاده مصرف کنندگان از سیگار‌های قاچاق، اظهار داشت: متاسفانه تبلیغاتی انجام دادند که سیگار‌های بدون عکس و علامت‌های هشداری، اصل هستند در حالی که چه سیگار‌های داخلی و چه خارجی، طبق استاندارد‌ها باید دارای علائم هشداردهنده و هولگرام باشند.

این کارشناس در پایان گفت: تولیدکنندگان سیگار‌های تقلبی در برخی کشور‌ها، سیگار‌های خود را با بسته بندی برند‌های معروف داخلی و خارجی که اقبال زیادی دارند، به کشور قاچاق و کالا‌های بی کیفیت خود را در جامعه عرضه می‌کنند. متاسفانه در این حوزه نتوانستیم فرهنگسازی و با قاچاق مبارزه کنیم و امیدوارم در آینده مردم متوجه شوند که نباید از این سیگار‌ها استفاده کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
0
0
والا من سیگار عکس دار ایرانی می خریدم تصمیم گرفتم از عمده فروش بگیرم نگو بعد دو ماه فهمیدم تقلبی دو تا کییت دراوردم هرشب هم تا صب سرفه میکنم
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: